(عکس) معماری «نیمه مدرن» کندوهای هزار ساله در عربستان سعودی

عکس معماری نیمه مدرن کندوهای هزار ساله در عربستان سعودی

کندوهای باستانی استان میسان که در رشته کوه باشکوه سروات در غرب عربستان سعودی واقع شده است، یک مکان تاریخی خیره کننده و شگفتی طبیعی است. این منطقه دارای مناظر باستان شناسی خیره کننده ای از مهم ترین و باشکوه ترین سازه های مهندسی زیست محیطی، از جمله حدود 1200 کندوی زنبور عسل است که منبع اصلی درآمد ساکنان اولیه آن بوده است. روستای متروکه خرفی، واقع در استان میسان در جنوب طائف، دارای چشمگیرترین کندوهای تاریخی در کل منطقه است.

به گزارش فرادید، زنبورهای عسل استان میسان به منبع اصلی تولید و فروش عسل عربستان تبدیل شده اند. علاوه بر این، قدمت قدمت این مکان ها به دوران باستان، گواه آن است که علاقه جامعه به عسل در میسان از دیرباز ادامه داشته است.

در طی چندین نسل، جوامع بشری آبراه‌های باقی‌مانده، انبارهای برج‌مانند و کندوهای سنگی عظیم را در این منطقه ساختند و همچنین سیستمی چشمگیر از زمین‌های کشاورزی ایجاد کردند که به محصولات باغی اجازه می‌داد در قله‌های کوهستانی و دره‌های شیب‌دار رشد کنند.

نمای کلی کندوهای عسل در استان میسان با مهندسی زیبا و ویژگی های طراحی جالب برای تولید عسل

نویسندگان باستانی مجذوب صنعت زنبورداری منطقه بودند. استرابون جغرافی دان، فیلسوف و مورخ معروف یونانی، عسل را یکی از مهم ترین فرآورده های جنوب عربستان می دانست.

منظر فرهنگی حفظ شده در اطراف کندوهای باستانی شامل زمین های کشاورزی، پناهگاه های حیوانات، ویژگی های دفاعی (قلعه سنگی 20 متری مشرف به کندوها و نگهبان آن) و خرابه های روستای خرفی است.

این کندوها که احتمالاً 1000 سال قدمت دارند توسط یک خانواده ساخته، نگهداری و نسل به نسل منتقل شده اند. این مجموعه از کندوهای باستانی که در امتداد زمین های پرپیچ و خم بریده شده در کنار یک کوه شیب دار قرار دارد، هنوز هم طراحی چشمگیر خود را حفظ کرده است، که یادآور نمای ساختمان های بلند و تداعی کننده معماری مدرن است.

عبدالوهاب الخدیدی، علاقه‌مند به تاریخ، تأکید می‌کند که سایت زنبورداری الخرافی یک شگفتی معماری است که بین السرا و تیهاما واقع شده و بیش از هزار سال سابقه دارد.

کندوهای هزار ساله در عربستان سعودی

این کندوها دارای مهندسی منحصر به فرد و طراحی شگفت انگیز برای تولید عسل هستند. این سازه ها تا چهار سطح با سنگ هایی با نقوش هندسی پیچیده پوشیده شده بودند.

این کندوها با سنگ و ستون های محکم برای حمایت از زمین تقویت می شدند. کف ها از سنگ های بزرگ نزدیک به هم و در اشکال متعادل ساخته شده اند. پیمایش مسیر تعیین شده در این منطقه برای همه نیست و پیمودن آن نیاز به مهارت دارد!

این کندوها بیش از 10 قرن قدمت دارند و گواه اصالت و تاریخ ریشه دار این مکان هستند. کوه های معروف اینجا یک استراحتگاه تابستانی برای بازدیدکنندگان و میراث تاریخی است که در شعر محلی منعکس شده است.

ساکنان اولیه این مکان را به دلیل تنوع غنی آن که شامل بیش از 50 گیاه معطر بود، انتخاب کردند.

دیدنی های تاریخی خورفی و کندوهای عسل در فهرست آزمایشی یونسکو قرار دارند.

کندوهای هزار ساله در عربستان سعودی