نشانه های تاثیر کادمیوم بر سرطان و اختلالات رشد جنین/سرطان ریه چیست؟

نشانه های تاثیر کادمیوم بر سرطان و اختلالات رشد جنینسرطان

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تاثیر فلزات سنگین بر افراد مبتلا به سرطان گفت: کادمیوم این یکی از فلزات سنگینی است که در محیط زیست انسان یافت می شود و طبق مطالعات انجام شده، خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که در معرض دوزهای بالاتر از سطح اولیه قرار دارند، رخ می دهد. کادمیوم31 درصد افزایش می یابد.

او این را گفت کادمیوم این عنصر سمی است که در سال 1993 به عنوان یک ماده سرطان زا معرفی شد. نحوه ورود آن به بدن انسان بسیار مهم است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران گفت: کادمیوم به دلیل خواص ویژه ای که دارد در صنایع مختلف به ویژه در باتری های نیکل استفاده می شود. کادمیوملحیم کاری نقره، آبکاری و سلول های خورشیدی و انسان از طریق رژیم غذایی و استنشاق به خصوص از طریق سیگار کشیدن در معرض این عنصر قرار می گیرد.

عادلی خاطرنشان می کند که گرد و غبار و غذاهای آلوده حاوی کادمیوم وی با بیان اینکه این می تواند یکی از راه های ورود این عنصر به بدن انسان باشد، اضافه کرد: اگرچه یکی از عوامل اصلی سرطان ریه سیگار است، اما قرار گرفتن در معرض این عنصر کادمیوم همچنین یک عامل خطر مهم برای سرطان ریه است.

وی بر لزوم آگاهی و پیشگیری از مواجهه با عناصر تاکید کرد. کادمیوم به خصوص در محیط های صنعتی سرطان ریه با ۲.۵ میلیون مورد در سال ۲۰۱۸ به عنوان کشنده ترین نوع سرطان شناخته شده است.سرفه خشک همراه با خون، خلط قهوه ای رنگ، خستگی مزمن و کاهش وزن بی دلیل می تواند از علائم این بیماری باشد. .

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران اعلام کرد که عفونت های دستگاه تنفسی شایع است و گرفتگی صدا، غرغر کردن غرغر کردن و تنگی نفس نیز یکی از علائم این بیماری محسوب می شود و حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان ریه احساس درد مداوم در ناحیه قفسه سینه دارند، گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید اقداماتی را رعایت و پیشگیری کرد. قرار گرفتن در معرض از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو یا سیگار اجتناب کنید.