پشه آئدس در کدام زیستگاه تخم می گذارد؟

واکسن تب دنگی به چه افرادی تزریق می شود؟

عبدالرضا میراوالیایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره مکان هایی که پشه آئدس می تواند تخم گذاری کند، گفت: پشه آئدس به طور کلی در زیستگاه های بزرگ تخم گذاری نمی کند، رودخانه هایی با آب روان و راکد نیستند، پشه آئدس نمی تواند در آنجا تخم بگذارد. . به طور کلی، زیستگاه های اطراف رودخانه ها بزرگ هستند و این پشه تمایل به تخم گذاری در زیستگاه های کوچک دارد.

وی با اشاره به زیستگاه پشه آئدس افزود: پشه آئدس تمایل بسیار بالایی به تخم گذاری در ظروف دست ساز زیر کولر و در ظروف بسیار کوچک مانند قوطی، بطری آب معدنی، ظروف نگهداری آب دارد. جذب و متمایل به زیستگاه های کوچک است. در زیستگاه های بزرگ تخم نمی گذارد.

مدیر برنامه مدیریت بیماری منتقل شده است از ایدز مهاجم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی از بیماران از کشورهای آلوده وارد کشور می شوند، انجام بازرسی های لازم در مبادی ورودی به کشور حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه مناطق آلوده به تب دنگی نیاز به پایش دارند، ادامه داد: بیماران زیادی هستند که سابقه سفر به کشورهای آلوده ندارند و در داخل کشور به این ویروس مبتلا شده اند که نشان دهنده وجود پشه در آن شهر و منطقه است. این ویروس افراد منطقه آلوده را نیش می زند و کنترل و نظارت بر این مناطق مهم است.

میراوالیایی خاطرنشان کرد: افراد محلی آلوده به ویروس تب دنگی که به کشورهای آلوده سفر نکرده اند بسیار حائز اهمیت است زیرا این امر نشان دهنده این است که ویروس در حال گردش است و پشه آئدس در آن شهر یا منطقه آلوده وجود دارد.