راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی در طول سفر اربعین

راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی در طول سفر اربعین

انتخابتو، برای جلوگیری از کم آبی در فصل گرما و در ایام زیارت اربعین حسینی، زائران به میزان کافی آب و مایعات بنوشند، از بطری آب بهداشتی، شیر بسته بندی شده و دوغ استفاده کنند و از مصرف دوغ شور، مشروبات الکلی و شربت های سنتی خودداری کنند. . از دسرهای خانگی خودداری کنید.

زائران از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه و چای به ویژه نوشیدنی های کافئین دار و انرژی زا در طول مراسم خودداری کنند زیرا مصرف این نوشیدنی ها باعث کم آبی بدن می شود.

به زائران توصیه می شود در مراسم اربعین میوه های خشک را به عنوان میان وعده به همراه داشته باشند و حتی الامکان از خوردن میوه های پوست گرفته پرهیز کنند و از سبزی های قابل پوست کندن مانند خیار و هویج پوست گرفته و مصرف کنند.

میوه هایی که خاصیت ضد یبوست دارند میلیون انگار سیب زمینی و برای جلوگیری از این عارضه می توانید از نان های حاوی سبوس بیشتر به جای نان لواش استفاده کنید.

در مراسم اربعین تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و شور مانند تنقلات نمکی، کنسرو، سوسیس و کالباس اجتناب کنید، زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

زائران برای تقویت سیستم ایمنی بدن از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، حبوبات، میوه های تازه و خشک و غلات کامل استفاده کنند.

از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک که سیستم ایمنی را تحریک می کنند خودداری کنید و برای جلوگیری از مسمومیت از ماست کم چرب و پاستوریزه، لیمو یا لیموترش همراه غذا استفاده کنید.

برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ بسته بندی شده پاستوریزه استفاده کنید با توجه به اینکه نعناع و آویشن دارای اثرات ضدعفونی کننده بر دستگاه گوارش هستند، به زائران توصیه می شود مقداری نعناع و آویشن همراه داشته باشند و با عیار مخلوط کرده و میل کنند.

از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته در صورت وجود سبزیجات پخته مانند سیب زمینی، کدو سبز و هویج برای جلوگیری از یبوست خودداری کنید.

همچنین زائر اربعین حسینی (الف) بین ساعت 11:00 تا 15:00 که دما در اوج خود است، سعی کنید در این ساعات بیشتر استراحت کنید و از غروب آفتاب تا پاسی از شب به پیاده روی ادامه دهید، لباس های نخی خنک و کلاه و عینک بپوشید تا دچار گرمازدگی نشوید.

در صورت بروز علائم گرمازدگی مانند گیجی، از دست دادن تعادل، سردرد، حالت تهوع و دمای بدن بالا، خود را به مکانی خنک و سایه دار ببرید و نوشیدنی هایی مانند شربت زعفران، شربت آبلیمو، شربت گیلاس، شربت بید مشک و گلاب بنوشید. . شربت تخم مرغ و تخم مرغ. خرفه آنها می توانند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کنند.

افزودن مقدار کمی آب لیمو یا سرکه به آب می تواند به رفع تشنگی کمک کند، اسپری گلاب روی سر و صورت، شستن سر، گردن و سینه با آب سرد یا گلاب نیز موثر است.

فعالیت بدنی در پیاده روی اربعین افزایش می یابد افرادی که به این میزان فعالیت عادت ندارند قبل از سفر فعالیت بدنی خود را افزایش دهند و پس از بازگشت از سفر به ورزش ادامه دهند.

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، در این سفر داروی خود را همراه داشته باشید، به خصوص اگر مبتلا به دیابت، بیماری قلبی، تنفسی یا کلیوی یا سایر بیماری های مزمن زمینه ای هستید، حتما داروی خود را همراه داشته باشید.

بهتر است در مکان های شلوغ از ماسک استفاده شود و به خصوص افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی توجه بیشتری به آن ها داشته باشند.

گلو را غرغره کرده و بینی خود را با آب گرم یا محلول آب و نمک هر روز بشویید. در صورت مشاهده علائم شبه آنفولانزا (تب، سرفه، گلودرد)، از ماسک استفاده کرده و به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.