برای تشخیص تب دنگی چه آزمایشی انجام دهیم؟

برای تشخیص تب دنگی چه آزمایشی انجام دهیم؟

انتخابتو، بیشتر افراد مبتلا به تب علائم خاصی دارند تب دنگی این اتفاق نمی افتد و ظرف یک تا دو هفته بهبود می یابد. آتش البته تب دنگی موارد شدید به ندرت می تواند منجر به مرگ شود. علائم این بیماری را می توان با سایر بیماری ها مانند آنفولانزا اشتباه گرفت. قابل توجه است که علائم تب دنگی معمولاً 4 تا 10 روز پس از گزش توسط پشه آلوده شروع می شود و دو تا هفت روز طول می کشد.

علائم تب دنگی چیست؟

تب دنگی توسط ویروس دنگی ایجاد می شود. در سیستم علمی طبقه‌بندی و نام‌گذاری ویروس‌ها، ویروس دنگی از خانواده «فلاویویرید» است و از تیره‌های «فلاوی ویروس» محسوب می‌شود. سایر ویروس ها از همین خانواده هستند و باعث بیماری در انسان می شوند. به عنوان مثال، “ویروس تب زرد”، “ویروس نیل غربی”، “ویروس آنسفالیت یا آنسفالیت لوئیس، “ویروس آنسفالیت ژاپنی، “ویروس آنسفالیت منبع منتقل شده مادرشوهر“، “بیماری جنگل کیاشانور“و” ویروس تب خونریزی ummskآنها از خانواده فلاوی ویروس ها هستند، بیشتر این ویروس ها توسط پشه ها منتقل می شوند. مادرشوهر پخش می شود

علائم دنگی شامل تب بالای 40 درجه سانتیگراد، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع، استفراغ، تورم غدد و کهیر و علائم تب است. تب دنگی شدید معمولا پس از کاهش تب رخ می دهد و شامل درد شدید شکم، استفراغ مداوم، تنفس سریع، خونریزی لثه یا بینی، خستگی، بی قراری، خون در استفراغ یا مدفوع، تشنگی شدید، رنگ پریدگی و سردی پوست و احساس ضعف است.

علائم تب دنگی در کودکان شامل تب بالا، سردرد شدید، درد ماهیچه ها و مفاصل، خستگی و ضعف شدید، تهوع و استفراغ، درد شکم، خارش و خارش پوست است. عجله کنخونریزی از لثه، بینی یا پوست.

2 نوع آزمایش برای تب دنگی وجود دارد

به طور کلی دو نوع آزمایش تب دنگی وجود دارد. در آزمایشات آنتی بادی، نمونه خون شما بررسی می شود. در این آزمایش، پزشکان پروتئین هایی را که از بدن شما در برابر این ویروس محافظت می کنند، بررسی می کنند. به یاد داشته باشید که وقتی بیمار هستید، بدن شما آنتی‌بادی‌های خاصی را برای مبارزه با تب دنگی تولید می‌کند، بنابراین آزمایش دقیق است و به محض چهار روز پس از شروع علائم، نتایج دقیقی را ارائه می‌دهد.

آزمایشات مولکولی نیز در تشخیص این بیماری موثر است. اغلب این آزمایشات موارد ژنتیکی ویروس دنگی را در خون شما تشخیص می دهند و ممکن است نشان دهند که شما به این ویروس آلوده شده اید. تست کنید PCR این یک نوع آزمایش مولکولی است که برای بررسی بیماری استفاده می شود، این آزمایش را می توان در هفت روز اول پس از شروع علائم در بدن انجام داد. تست کنید PCR به راحتی می تواند وجود این ویروس را به همراه سایر ویروس های حمل شده توسط پشه ها بررسی کند. این ویروس ها اغلب در مکان هایی که تب وجود دارد یافت می شوند. تب دنگی رایج، وجود دارد

به طور معمول آزمایش تب دنگی برای تشخیص ویروس دنگی در بدن افراد انجام می شود، این آزمایش بیشتر در افرادی با علائم مربوط به تب دنگی استفاده می شود، اگر در حین آزمایش دنگی به این ویروس مشکوک شوید، آزمایش خون انجام می شود. برای آزمایش بیشتر، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی سپس با استفاده از یک سوزن کوچک از ورید بازوی شما نمونه خون می‌گیرد و پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش جمع‌آوری می‌شود.

نتیجه منفی آزمایش ممکن است نشان دهنده وجود ویروس دنگی در خون باشد، اما مقدار آن برای تشخیص در آزمایش کافی نیست، بنابراین پزشک معمولاً آزمایش آنتی بادی را برای تأیید عدم وجود آن توصیه می کند. بیماری.

برای تشخیص تب دنگی چه آزمایشی انجام دهیم؟

راه های انتقال تب دنگی

تب دنگی می تواند به طرق مختلف به دیگران منتقل شود. یکی از آنها نیش پشه هاست که ناقلان اصلی این ویروس هستند، از جمله گونه های Aedes aegypti و Aedes albopictus. می تواند باعث گردش خون شود و منجر به تب شود. پشه‌های آئدس با نیش زدن یک فرد مبتلا به تب دنگی ویروس را دریافت می‌کنند و سپس افراد دیگر را نیش می‌زنند و باعث انتقال می‌شوند.

در برخی موارد نادر، ویروس دنگی می تواند از مادر باردار به جنین و نوزاد در حین تولد منتقل شود و انتقال ویروس دنگی از طریق انتقال خون آلوده یا پیوند اعضا نیز گزارش شده است.

تب دنگی در مناطقی از جهان با آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع تر است. به عنوان مثال آمریکای جنوبی و دریای مرکزی کارائیب (از جمله پورتوریکو و جزایر) مسبسیار متمرکز در ایالات متحده، آسیای خاورمیانه، جزایر اقیانوس آرام و آفریقا. بر اساس آخرین اظهارات مقامات وزارت بهداشت ایران، موارد ابتلا به تب دنگی در ایران افزایش یافته است و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از گزش افراد توسط پشه آئدس ناقل تب دنگی انجام شود.

برای جلوگیری از انتقال این بیماری، پشه ها نباید با انسان در تماس باشند. استفاده از مواد دافع پشه مانند اسپری ها می تواند به کاهش نیش پشه کمک کند، همچنین پوشیدن لباس های بلند، تهیه پشه بند در مناطق پرخطر و نصب توری های مناسب بر روی پنجره ها و درها برای جلوگیری از ورود پشه به منازل توصیه می شود.

هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد. بیشتر موارد این بیماری را می توان در خانه با مسکن درمان کرد. همچنین می توانید با نوشیدن آب و مایعات فراوان، استراحت کافی، مصرف استامینوفن و تغذیه صحیح علائم این بیماری را کاهش دهید.

علاوه بر این، بهتر است قبل از ابتلا به این بیماری از بروز علائم در بدن جلوگیری شود. اجتناب از نیش پشه و واکسیناسیون دو راه اصلی برای محافظت از خود در برابر تب دنگی است. از آنجایی که این بیماری در گذشته منتقل شده است، ممکن است در آینده سویه های جدیدی ظاهر شوند.