کاهش وزن و عضله سازی با دانه چیا

دانه های چیا با دقت انتخاب شده - 500 گرم

اگر می خواهید با ورزش وزن کم کنید، احتمالاً مربی شما دانه چیا را توصیه می کند. این دانه های کوچک و تیره سرشار از امگا 3، فیبر و پروتئین هستند. چیا علاوه بر تاثیر مستقیم بر کاهش وزن، بر سلامت استخوان ها، کنترل قند خون و کاهش خطر بیماری های قلبی نیز تاثیر دارد. می توانید دانه چیا را با سالاد، پودینگ و نان تست مصرف کنید. در این مقاله از مجموعه مقالات انتخابتو به معرفی روش های استفاده از دانه چیا پرداختیم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی دانه چیا

دانه چیا منبعی غنی از فیبر، کربوهیدرات، پروتئین و چربی های مفید برای قلب است. در جدول زیر ارزش غذایی 30 گرم (حدود دو قاشق غذاخوری) دانه چیا را ذکر کرده ایم.

عنوان مقدار
کالری 140 کالری
پروتئین 5 گرم
فیبر 10 گرم
کربوهیدرات 12 گرم
چربی اشباع شده 8 گرم

چگونه از دانه چیا برای کبد چرب استفاده کنیم؟

از دانه چیا می توان برای کنترل بیماری کبد چرب استفاده کرد. خواص ضد التهابی و وجود اسیدهای چرب و امگا 3 باعث تقویت عملکرد کبد می شود. در این قسمت در مورد روش های مختلف کنترل این بیماری با دانه چیا صحبت کردیم.

  • نوشیدنی دانه چیا: یکی از ساده ترین راه های استفاده از دانه چیا مخلوط کردن آن با آب است. تقریباً 40 گرم دانه چیا را در 4 لیوان آب بریزید و بعد از 20 تا 30 دقیقه بنوشید. برای طعم بهتر نوشیدنی می توانید مقداری آب لیمو یا پرتقال به آن اضافه کنید.
  • چیا استمونی: اگر می خواهید اسموتی هایتان ویژگی های بیشتری داشته باشد، از دانه های چیا استفاده کنید. بهتر است قبل از تهیه اسموتی، دانه های چیا را در مقداری آب خیس کنید. با این کار اسموتی شما تبدیل به ژله می شود.

بیشتر بخوانید: خواص دانه چیا چیست؟ کاهش وزن و سلامتی

شیرینی بادام زمینی کینوآ کینوفیت - 185 گرم

استفاده از دانه چیا

چگونه از دانه چیا برای رشد عضلات استفاده کنیم؟

ورزش به تنهایی ماهیچه های شما را خوش فرم نمی کند. تغذیه اولیه نیز لازم است. کسانی که می خواهند با ورزش وزن کم کنند باید پروتئین بیشتری مصرف کنند، در حالی که کسانی که می خواهند وزن خود را افزایش دهند و ماهیچه های خود را شکل دهند باید علاوه بر پروتئین از غلات نیز استفاده کنند. غذاهایی که می توانید با استفاده از دانه چیا برای رشد عضلات تهیه کنید عبارتند از:

  • نان چیا: می توانید از دانه چیا در تمام دستور پخت نان استفاده کنید. قبل از عضله سازی، نان چیا را با کره بادام زمینی و نان تست در وعده های غذایی بخورید.
  • تهیه گوشت های سرخ شده: یکی دیگر از راه های استفاده از دانه های چیا، تهیه گوشت های سرخ شده است. دانه ها را چرخ کرده و با آرد سوخاری مخلوط کنید. سپس گوشت را در آن بغلتانید و تفت دهید.
  • کیک چیا: کیک ها اغلب پر از چربی و شکر هستند. استفاده از دانه چیا باعث افزایش خواص این ماده غذایی می شود. اگر می خواهید یک کیک غنی از فیبر، پروتئین و امگا 3 تهیه کنید، هنگام تهیه آن از دانه های چیا آسیاب شده استفاده کنید.
  • پنکیک چیا: اگر در صبحانه به جای نان پنکیک می خورید، مقداری (حدود دو قاشق غذاخوری) دانه چیا را به مواد پنکیک اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: 13 روش ساده برای افزایش حجم عضلات

250 گرم دانه چیا OAB

چگونه از دانه چیا استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای مصرف دانه چیا برای کاهش وزن

شاید تا به حال روش ها و رژیم های مختلفی را برای کاهش وزن امتحان کرده باشید، اما به نتیجه دلخواهتان نرسیده باشید. توصیه می کنیم برای صبحانه از دانه چیا استفاده کنید. به طور کلی، بهترین زمان برای مصرف دانه چیا برای کاهش وزن، صبحانه یا وعده های غذایی قبل و بعد از تمرین است. با تهیه غذاهای زیر وزن خود را کاهش دهید.

  • استفاده از پودر دانه چیا: بیشتر مردم دانه های چیا را در آب خیس کرده و سپس می نوشند. اما برای تنوع، می توانید این دانه ها را آسیاب کرده و روی اسموتی بلغور جو دوسر خود بریزید.
  • پرک چیا: اگر می خواهید صبحانه متفاوتی بخورید، می توانید از شله چیا استفاده کنید. برای تهیه این صبحانه، دانه های چیا را یک شب در شیر خیس کنید تا تبدیل به ژله شود. سپس در حین سرو صبحانه، شیر، دانه چیا و میوه هایی مانند توت فرنگی را با دارچین مخلوط کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید از موز و وانیل برای خوشمزه‌تر شدن و مقوی‌تر شدن صبحانه‌تان استفاده کنید.
  • ترافل چیا: اگر وقتتان کم است، می توانید در کمتر از نیم ساعت با استفاده از خرما پوست کنده، جو آسیاب شده، مقداری دانه چیا و شکلات تلخ یک میان وعده تهیه کنید. برای تهیه این میان وعده، تمام مواد را با هم مخلوط کنید و سپس خرماها را به شکل گلوله در آورید. این توپ ها شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند.
  • سالاد: دانه چیا را می توان به هر سالادی اضافه کرد و به صورت معمولی یا رنده شده سرو کرد. استفاده از دانه های چیا و کینوآ به کاهش وزن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: غذاهای چربی سوز قوی; 34 غذای چربی سوز برای کاهش وزن سریع

دانه سیاه چیا - 250 گرم

180000

162000

بخش

دانه چیا صادراتی آنید - 500 گرم

221000

165000

بخش

چگونه از دانه چیا استفاده کنیم؟

روش های استفاده از دانه چیا برای پوست

علاوه بر استفاده از دانه چیا در رژیم غذایی خود می توانید از آن برای داشتن پوستی نرم و براق نیز استفاده کنید. در زیر به نحوه استفاده از دانه چیا برای پوست اشاره کردیم.

  • اسکراب دانه چیا، عسل و روغن زیتون: با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری دانه چیا، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون، خمیری درست کنید. سپس خمیر را روی پوست خود بمالید و بگذارید 20 تا 30 ثانیه روی پوست شما بماند. پوست خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید. این لایه بردار غنی پوست شما را نرم می کند، به آرامی لایه برداری می کند و با آکنه مبارزه می کند. لایه برداری دانه چیا، عسل و روغن زیتون برای پوست های خشک و حساس مناسب است.

نکته: قبل از تهیه اسکراب دانه چیا، حتما دانه های چیا را به مدت 20 دقیقه در آب خیس کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 20 اسکراب خانگی عالی برای پاکسازی پوست چرب.

  • دانه چیا و پوست لیمو: برای تهیه این لایه برداری به ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا، یک لیوان روغن نارگیل و ۲ تا ۳ قطره آب لیمو نیاز دارید. دانه های چیا، مقداری آب، روغن نارگیل و آب لیمو را با هم مخلوط کنید و بگذارید دانه های چیا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. سپس مواد را روی صورت خود بریزید و پوست خود را به آرامی ماساژ دهید. بگذارید مواد به مدت 20 دقیقه روی صورت شما بماند. سپس پوست خود را با آب گرم بشویید. این لایه بردار برای پوست های چرب مناسب است و از ایجاد آکنه جلوگیری می کند و رنگ پوست را یکدست می کند. همچنین لکه ها و لکه های تیره را از بین می برد.
  • ماسک صورت دانه چیا با چای سبز و عسل: یک قاشق غذاخوری دانه چیا، یک فنجان چای سبز و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کنید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس، مواد ماسک را روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوست خود را با آب گرم بشویید. این ماسک برای پوست های معمولی و مختلط مناسب است، صورت را سم زدایی می کند، منافذ را تمیز می کند و پوست را مرطوب می کند.

بیشتر بخوانید: 30 ماسک صورت خانگی برای خداحافظی با مشکلات پوستی

حرف آخر

دانه چیا یکی از موادی است که مربیان ورزشی و متخصصان تغذیه برای کاهش وزن توصیه می کنند. این دانه علاوه بر تاثیر مهمی که در کاهش وزن دارد، در سلامت پوست، مو، قلب و کبد نیز موثر است. برای تهیه انواع سالاد، کیک و دسر می توانید از دانه چیا در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین می توانید با تهیه اسکراب یا ماسک با ترکیب این دانه ها با مواد دیگری مانند عسل و آبلیمو به سلامت پوست خود کمک کنید.

منبع

Health Hattı.com

سوالات متداول

1. در طول روز چند دانه چیا مصرف کنیم؟

می توانید 2 تا 3 قاشق غذاخوری دانه چیا در طول روز مصرف کنید.

2. چه مقدار امگا 3 در دانه چیا وجود دارد؟

هر قاشق غذاخوری دانه چیا تقریباً 2.5 گرم امگا 3 دارد.

3. آیا دانه چیا برای پوست مفید است؟

بله، دانه چیا سرشار از امگا 3، فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند به عنوان مرطوب کننده، لایه بردار، درمان آکنه و ضد التهاب استفاده شود.

4. خواص دانه چیا چیست؟

کنترل فشار خون و قند، تقویت قلب و اعصاب، تقویت پوست، مو و ناخن و افزایش انرژی از مهمترین ویژگی های دانه چیا است.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا