(تصاویر) خانه ها در گودال ساخته شد!

تصاویر خانه ها در گودال ساخته شد

در برخی از مناطق شمال چین، حفره های بزرگی در زمین حفر می شود تا خانه های حیاط غرق شده بسازند.

به گزارش عصر ایران، نوعی خانه غاری شکل یا یائودونگ است. به این خانه ها Dikengyuan نیز می گویند که در زبان ماندارین به معنای باغ گودال است. آنها معمولاً در فلات لس در شمال چین یافت می شوند.

به گفته لیم تای وی، محقق ارشد موسسه شرق آسیا از دانشگاه ملی سنگاپور، ادبیات آکادمیک نشان می دهد که قدمت این خانه ها حدود 7000 سال پیش است.

خاک فلات لس، محل ساخت این خانه ها، عایق حرارتی موثری است که می تواند ساکنان را در ماه های زمستان گرم نگه دارد.

مهمتر از آن، خاک سست نه تنها نرم و به راحتی حفر می شود، بلکه به اندازه ای قوی است که حتی بدون تکیه گاه نیز می تواند در کنار هم بماند.

خانه های کنده شده در زمین

برخی از محققان تصور می کنند که این خانه ها نوعی سازگاری طبیعی با الگوی آب و هوای منطقه است که زمستان های آن سخت و طولانی و تابستان های گرم و سوزان است.

علاوه بر این، در ساخت خانه هایی با حیاط فرو رفته از آجر یا کاشی استفاده نمی شود.

در مواردی که ابعاد حیاط ها متفاوت است، طول آنها تا 12 متر می رسد.

پس از حفر گودالی برای تشکیل حیاطی به عمق 6 تا 10 متر، اتاق ها را به دیوارهای این حیاط برش می دهند.

اتاق ها را می توان با دیوارها یا ستون های سنگی و سفالی تقویت کرد.

سپس خانه ها یک دهکده غرق شده را تشکیل می دهند که در آن ساختمان های فیزیکی از روی زمین قابل مشاهده نیستند.

یک رمپ در لبه های حیاط ایجاد شد تا ساکنان بتوانند به راحتی از خانه خود به طبقه همکف برسند.

به طور سنتی مردمی که در این خانه‌ها زندگی می‌کردند بر اساس طبقه اجتماعی تقسیم می‌شدند تا قومیت یا لهجه. آنها بیشتر کشاورزان روستایی بودند.

اگرچه این خانه ها هزاران سال است که وجود داشته اند، اما دولت چین در سال 2011 آنها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس کشور معرفی کرد.

به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود

بسیاری از این خانه های باستانی، به ویژه در منطقه شانژو در شهر سانمنشیا در استان هنان، بازسازی شده و به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند.

برخی از توسعه دهندگان حتی هتل های مدرن را در آنجا ساخته اند.

برخی از خانه های به روز شده هنوز مسکونی هستند. خانه‌های مدرن معمولاً از بتن مسلح ساخته می‌شوند و برخی از آنها حتی به پنل‌های خورشیدی مجهز هستند.

این خانه‌ها با حیاط‌های غرق‌شده، تنها نمونه خانه‌های غاری شکلی نیستند که در فلات لس چین یافت می‌شوند. برخی از خانه ها در سطوح شیب دار و صخره ها کنده شده اند.

به عنوان مثال، خانه های غار سوز در استان شانشی چین به دلیل میزبانی از مائو تسه تونگ و متحدان سیاسی او در سال های منتهی به انقلاب کمونیستی چین مشهور است.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، دوران جوانی خود را در یک خانه غار گذراند. این به عنوان بخشی از “جنبش پایین به سمت روستا” مائو تسه تونگ انجام شد که در آن جوانان ممتاز برای تجربه زندگی دهقانی به روستاها فرستاده شدند.