مجسمه «بیتا فرهی» چگونه ساخته شد؟

مجسمه بیتا فرهی چگونه ساخته شد؟

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، نصب تندیس بیتا فرهی این روزها با واکنش های متفاوتی از سوی هنرمندان تجسمی و علاقه مندان به این هنرمند مواجه شد. برخی از مردم می ترسند که این مجسمه جان بگیرد و برخی دیگر نسبت به این مجسمه واکنش مثبت نشان می دهند. از جمله نظرات مثبت درباره این مجسمه می توان به واکنش دختر زنده یاد بیتا فرهی اشاره کرد که به ایسنا نوشت: به عنوان یک بازمانده از این هنرمند، آنچه برای من ارزشمند است زنده نگه داشتن یاد اوست، مفهوم مجسمه سازی را باید درک کرد. به درستی اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نمادی است که از خود به جای گذاشته است.

به گزارش ایسنا، اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه را تنها به شباهت محدود کنیم، شاید امروز موزه هایی مانند مادام توسو و گرون ایجاد نمی شد، زیرا در این موزه ها هنرمندان به جای تشبیه، روی شمایل کار می کردند. .

مرتضی سعیدی، جلال موسوی، افروز بوجاریا – گروه هنر دل – خالقان مجسمه هستند. تندیس تمام قد بیتا فرهی که ساخت آن سه ماه پس از درگذشت وی آغاز شد، چهارشنبه چهارم مردادماه رونمایی شد. سازندگان این اثر سه گریمور و اعضای انجمن خانه سینما هستند. آنها طراح گریم، فیلم و سریال تلویزیونی هستند.

مرتضی سعیدی به سبک ساخت این اثر پرداخت و گفت: این مجسمه به سبک هایپررئال ساخته شده است. قد، وزن و جزئیات این اثر متناسب با خصوصیات فرهی هانیم محاسبه و ساخته شده است.

با اشاره به علاقه دختر زنده یاد فرهی به خلق این مجسمه، می خواستیم یاد این هنرمند را با انتخاب سبک هایپررئال زنده نگه داریم. خودش دوست داشت بعد از مرگش چنین اتفاقی بیفتد. باید گفت که آنها در طول زندگی خود به برخی از اعمال خیر رسیده اند; او حتی در سینما هم حضور نداشت و اکنون در کنار قبر مادربزرگش به خاک سپرده شده است.

این چهره پرداز با اشاره به همکاری دختر زنده یاد فرهی در ساخت این مجسمه گفت: دخترش هم زحمت کشیده و در این مسیر همراهش بوده است. ما به همراه دخترانش همه جوانب را بررسی و اندازه گیری کردیم تا این افتتاحیه مبارک اتفاق بیفتد.

عکس های منتشر شده قبل از اتمام کار

سعیدی گفت: «همه کسانی که در مراسم و در روز افتتاحیه آنجا بودند شوکه شدند. البته واکنش های منفی که همیشه بعد از خلق یک اثر هنری دیده و شنیده می شود را هم دیده و شنیده ایم. با این حال، برخی از این نظرات مربوط به تصاویر منتشر شده قبل از تکمیل مطالعه بود. این عکس ها متعلق به بازرسی نهایی اثر است و تفاوت آن ها با عکس های گرفته شده در موزه سینما مشهود است.

وی تاکید کرد: برای من مهم بود که خانواده ای که با بیتا فرهی در ارتباط بودند نیز با کسب و کار ارتباط داشتند. ارتباط برقرار شد و این تنها چیزی بود که اهمیت داشت.

سعیدی گفت: ساخت این مجسمه از اوایل اسفند ماه آغاز شد و تا پایان فرودین به پایان رسید. این مجسمه در تیرماه به موزه سینما تحویل داده شد.

راز مادام توسو و رابطه بیننده با مجسمه های هایپررئال در سراسر جهان

این میکاپ آرتیست درباره سبک هایپررئال گفت: سبک هایپررئال نسبت به سبک های دیگر واقع گرایانه تر است. ساخت مادام توسو در سرتاسر جهان به این معناست که بیننده با مجسمه های فوق واقع گرایانه ارتباط نزدیکی برقرار می کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در ایران به مجسمه های سبک هایپررئال اهمیت داده نمی شود، گفت: در ایران به این سبک اهمیت داده نمی شود و چند سال طول می کشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. از سوی دیگر، محدودیت هایی برای واردات سیلیکون داریم و نمی توانیم هیچ ماده ای وارد کنیم. ساخت چنین مجسمه ای هم پرهزینه و هم سخت است.

ما در ایران موزه مجسمه نداریم

وی ادامه داد: شایان ذکر است که مجسمه های ساخت ایران اغلب پراکنده هستند. این بدان معناست که ما یک موزه واحد برای این سبک مجسمه سازی نداریم. مثلا از آقای ناصر حجازی گرفته تا سینماگران و ورزشکاران و شاعران و شهدا و …. ستارگان سینما، نام‌ها، ورزشکاران و غیره که مجسمه‌هایی با نام‌های دیگر در آن نگهداری می‌شود. موزه

هزینه ساخت مجسمه های هایپررئال بالاست

هزینه ساخت مجسمه های هایپررئال بالاست و برای ساخت هر مجسمه حداقل 400 تا 500 میلیون دلار نیاز است. این مجسمه ها نیز نیاز به نگهداری دارند و اگر نگهداری نشوند به مرور زمان مانند هر چیز دیگری کیفیت خود را از دست می دهند. شما باید هزینه نگهداری از این مجسمه ها را بپردازید.

این مجسمه ها نیاز به نگهداری دارند

این مجسمه ساز و گریمور گفت: در زندان قصر چندین مجسمه به سبک هایپررئال البته با متریال متفاوت – موم ساخته شد. اکنون می بینیم که برخی از آنها موهای خود را ترک می کنند یا می اندازند. این بدان معناست که برای نگهداری آن نیازی به نگهداری نیست. در موزه ای مانند موزه مادام توسو هزینه ویژه ای برای نگهداری از آثار دریافت می شود. میزانسن سینمایی به گونه ای برای آثار تعریف می شود که مخاطب را جذب کند. در ایران به ندرت شاهد چنین میزانسنی هستیم، اغلب مجسمه در گوشه ای قرار می گیرد و 10 مجسمه با ظاهرهای مختلف در کنار آن قرار می گیرد. انگار مانکن های لباس فروشی هستند.

نقاشی از موزه مادام توسو

هایپررئال سبک اقبال سیاه در ایران

سعیدی احساس می کرد که مجسمه های سبک هایپررئال در ایران به درستی ارائه نشده اند و به همین دلیل با استقبال خوبی مواجه نشده اند.

وی گفت: هر هنری که به درستی ارائه شود موفق خواهد بود.

مجسمه زنده یاد بیتا فرهی چگونه ساخته شد؟

این هنرمند مراحل ساخت مجسمه زنده یاد بیتا فرهی را اینگونه توضیح داد: این مجسمه از سیلیکون ساخته شده است. ابتدا چهره او را شبیه سازی کردیم و او را از زوایای مختلف در کنار هم قرار دادیم. سن مورد نظرمان را مشخص کردیم، با خمیر مجسمه سازی صورت درست کردیم و از آن قالب گرفتیم. برای ساخت بدنه کار از بدن یکی از دوستانمان که اندامی شبیه به خانم فرهی دارد قالبی ساخته شد. سپس تکه های مجسمه بر روی هم سوار شدند. لباس های خانم فرهی را از دخترش خریدیم، حتی اکسسوری ها و کلاه گیس هایی که استفاده می کردیم مال او بود. مویرگ ها و خطوط صورتش را هم پردازش کردیم. خط چشم، خط گونه، سایه های تیره و غیره مشاهده شد. سایه ها به مجسمه جان می بخشند.

1723989726 287 مجسمه بیتا فرهی چگونه ساخته شد؟

مجسمه هایپررئال زنده یاد بیتا فرهی

وی تفاوت چهره نگاری و مجسمه سازی را اینگونه بیان کرد: بین آثار مجسمه سازان و چهره پردازان تفاوت جدی وجود دارد. یک مجسمه ساز به کلیات توجه می کند، یک چهره پرداز به جزئیات توجه می کند. طراح گریم از آرایش استفاده می کند تا شخص و شخصیت را شبیه شخصیت فیلم کند. در مورد مجسمه هایی که گاهی به دلیل شناخت کار مجسمه سازان اما گاهی به دلیل عدم توجه به جزئیات که ارتباط بین بیننده و اثر را نمی توان برای آن ارتباط برقرار کرد و برای کار مورد انتقاد قرار می گیرد، باید گفت: مصنوعی به نظر برسد

لحظه ای با مجسمه زنده یاد بیتا فرهی

وی بازخورد عجیبی را که از یکی از حضار دریافت کرده است، بیان کرد و در این زمینه گفت: در حین روتوش کار قبل از افتتاحیه اصلی، یکی از حاضران آمد و به من گفت خسته نباشید و سپس به موارد زیر اشاره کرد. کلمات: مجسمه زنده بیتا فرهی و گفت خسته نباشید. او فکر می کرد من دارم یک نفر را می سازم.

سعیدی در پایان گفت: با ساخت مجسمه های هایپررئال مرزهای واقعیت حرکت می کند.

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین