چگونه از مسمومیت غذایی در اربعین پیشگیری کنیم؟

چگونه از مسمومیت غذایی در اربعین پیشگیری کنیم؟

انتخابتو، علائم مسمومیت غذایی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد و می تواند ظرف چند ساعت پس از مصرف غذای آلوده ظاهر شود، اما گاهی علائم یک تا 10 روز پس از ورود عامل بیماری زا به بدن شروع می شود. در بیشتر موارد بهتر می شود. علائم شایع مسمومیت غذایی در کودکان و بزرگسالان شامل تب و دمای بدن، مشکلات گوارشی، اسهال، استفراغ، سردرد، ضعف جسمانی، درد قلب، گرفتگی عضلات شکم و حالت تهوع است. گاهی اوقات فرد مسموم ممکن است چنین علائمی را تجربه کند. مانند تاری دید، سرگیجه یا احساس سوزن سوزن شدن روی پوست.

پزشکان بر اساس علائم می تواند نوع مسمومیت غذایی را تعیین کند. در موارد شدید، آزمایش خون، آزمایش مدفوع و آزمایش غذاهای مصرف شده ممکن است برای تعیین علت مسمومیت غذایی انجام شود. پزشکان همچنین ممکن است از آزمایش ادرار برای تعیین میزان مسمومیت غذایی استفاده کنند. مسمومیت غذایی در نتیجه کم آبی بدن فرد تشخیص داده می شود.

اما در ایام اربعین که کاروان‌ها و خادمان حسینی (ع) غذاها و نوشیدنی‌های مختلف را به زائران تقدیم می‌کنند، استفاده از مواد سالم و تازه برای پیشگیری از مشکلات گوارشی و مسمومیت‌های غذایی زائران و برای سلامتی آنها ضروری است. زائران همچنین برای حفظ سلامتی خود به ویژه سلامت دستگاه گوارش خود باید نکاتی را رعایت کنند زیرا انتقال بسیاری از بیماری ها از طریق آب و غذا صورت می گیرد و می تواند افراد زیادی را درگیر کند.

شست و شوی دست های زائران در مسیر پیاده روی و عدم استفاده از آب ناسالم و بسته بندی نشده از اهمیت ویژه ای برخوردار است، همچنین مصرف باقیمانده مواد غذایی می تواند منجر به بیماری های دستگاه گوارش و مسمومیت های غذایی شود، بنابراین برای انجام اقدامات درمانی لازم باید با پزشک مشورت شود. آنها

توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در بین زائران اربعین/ یکی از مهم ترین نکات شستن مرتب دست هاست.

علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به مسمومیت غذایی برخی زائران حسینی در مسیر پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های بهداشتی جمعیت زیاد در مراسم پیاده روی اربعین مسمومیت غذایی و انتقال بیماری ها از آنجاست. آب برای خوردن مردم است.

وی می افزاید: در این سفر معنوی به زائران حسینی توصیه می کنیم با رعایت نکات بهداشتی از بیماری های منتقله از طریق آب و غذا جلوگیری کنند. یکی از مهم ترین نکات شستن مرتب دست ها با مواد شوینده مانند آب و صابون است. در شستن مرتب دست ها نباید کوتاهی کرد و به دلیل ازدحام جمعیت نباید از این موضوع غافل شد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان بیان می کند: شستن دست ها با آب و صابون به ویژه بعد از اجابت مزاج و قبل از صرف غذا، رعایت نکردن نکات بهداشتی در این دو مورد ممکن است باعث ابتلای زائران حسینی به بیماری های ناشی از آب و غذا شود. راهپیمایی اربعین.

پارسا با تاکید بر اینکه همه موکب ها در مسیرهای نجف، کربلا و پیاده راه اندازی شده است، گفت: اکثر موکب ها دارای آب سالم و کنترل شده برای استفاده زائران هستند، اما با توجه به ازدحام مردم در موکب ها، بله، در برخی نقاط ممکن است مردم از آب سالم استفاده کنند. کمبود مواد شوینده صورت و صابون

وی تصریح می کند: به همین دلایل اگر زائران از شستن مرتب دست ها غفلت کنند، سلامتی آنها را به خطر می اندازد و احتمال ابتلای آنها به بیماری وجود خواهد داشت. زائران حسینی باید به این نکات توجه داشته باشند و صابون و مواد شوینده به همراه داشته باشند. در صورت لزوم برای اهداف بهداشتی استفاده کنید.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان خطاب به زائران در مراسم رژه اربعین در خصوص پیشگیری از انتقال بیماری از طریق آب و غذا می گوید: در این زمینه زائران علاوه بر دست منظم به موارد دیگری مانند آب و غذا نیز توجه داشته باشند. شستشو با مواد شوینده آب آشامیدنی سالم و بهداشتی یکی از این موارد است و حسینی توصیه می کند زائران در طول مسیر از آب ناسالم و بدون بسته بندی استفاده نکنند و فقط آب بسته بندی شده بهداشتی مصرف کنند تا سلامتی خود را تهدید نکنند.

چگونه از مسمومیت غذایی در اربعین پیشگیری کنیم؟

زائران غذای پخته و گرم مصرف کنند/ افراد مبتلا به مسمومیت غذایی از خوددرمانی پرهیز کنند.

پارسا می گوید: زائران حسینی در بحث مصرف غذا باید به چند نکته توجه کنند. افراد بهتر است غذاهای پخته و گرم مصرف کنند و از خوردن غذاهای سرد و مانده خودداری کنند. حداکثر ماندگاری غذای پخته شده دو ساعت گرم در خارج از یخچال است و در صورت ماندگاری بیشتر و مصرف زائران، خطر انتقال بیماری از طریق غذا به آنها را تهدید می کند.

وی با اشاره به نوشیدنی هایی که در طول مسیر به زائران عرضه می شود، تصریح می کند: این نوشیدنی ها باید با یخ بهداشتی تهیه شود، چرا که توصیه های بهداشتی در این خصوص به موکب ها داده شده و توصیه می شود در مراحل آماده سازی از آنها استفاده شود. هیچ آمادگی یا انطباق با شرایط بهداشتی وجود نداشت.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان می گوید: زائران حسینی تا حد امکان از خوردن سالاد و سبزی های عرضه شده در پذیرایی در طول مسیر خودداری کنند. انجام دادن بیناز آنجایی که مردم طرز تهیه و سلامت آن را نمی دانند، توجه به همه این موارد می تواند از انتقال بیماری ها و مسمومیت های غذایی از غذا و آب جلوگیری کند.

پارسا به افرادی که در مسیر پیاده روی اربعین دچار مسمومیت غذایی می شوند، توصیه می کند: اگر فردی علائمی مانند اسهال، استفراغ، تب و درد قلب داشته باشد، این علائم نشانه مسمومیت است و بیماری از طریق آب و غذا منتقل می شود. برای انجام اقدامات درمانی مناسب و جلوگیری از تشدید بیماری خود با مراکز درمانی و پزشکی و تشریفات مراجعه کنید. این دسته از زائران باید سعی کنند از خوددرمانی پرهیز کنند زیرا مصرف احتیاطی برخی داروها ممکن است باعث تشدید بیماری آنها شود.