چه کسی از جمعیت 200 میلیاردی تگزاس سود می برد؟

چه کسی از جمعیت 200 میلیاردی تگزاس سود می برد؟

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، گیشه کمدی تگزاس به 208 میلیارد تومان رسیده است تا جایی که این فیلم به تنهایی یک چهارم گیشه امسال یعنی 159 روز از سال 1403 را پوشش می دهد.

البته خبر خوبی است که سینمای امسال راحت‌تر و به گیشه 2000 میلیاردی نزدیک‌تر است، اما سوال اصلی اینجاست که آیا روند طبیعی اکران زمینه را برای غنای سایر آثار سینمایی فراهم می‌کند؟ باشه؟

به گزارش ایرنا، اگر تگزاس در محیطی عادی اکران می شد، می توانست خیلی زودتر به این گیشه برسد. سایر فیلم های کمدی نیز در چنین شرایطی گرفتار شده اند و ممکن است فروش موفق تری را در گیشه تجربه کنند. پس چه روندی مقصر اصلی این زندگی غیرعادی آثار کمدی است؟

برداشت های متوالی؛ بلای جدید فیلم های کمدی

تاکنون 7 فیلم کمدی در باکس آفیس امسال اکران شده است. این 7 فیلم در ایام ماه رمضان، محرم و صفر در اکران بزرگ اکران شدند. اگر این روند تغییر نکند، طبیعی است که در 6 ماهه دوم سال شتاب بیشتری گرفته و تعداد فیلم های کمدی اکران شده در سال جاری به 20 فیلم می رسد.

اما آنچه بر فروش طبیعی این کمدی ها تأثیر می گذارد، تقسیم سالن های محدود کشور بین این آثار است. اگرچه حرکت تئاتر در این سال ها باعث رشد ناوگان در این حوزه شد و تعداد سالن ها را به 880 سالن رساند، اما این تعداد سالن هم نمی تواند مانع تولید فیلم شود.

6 فیلم از 7 فیلم کمدی اکران شده در سال جاری پرفروش بودند که نباید در عرض 5 ماه اکران می شدند.

تمساح خونین به عنوان فیلم نوروزی وارد پرده سینما شد و به قدری فروش داشت که هیچکس فکر نمی کرد امروز در گیشه به 170 میلیارد دلار بسنده کند. سال گربه در تاریخ 22 آوریل اکران شد و جواد عزتی با تصاحب برخی از سینماها توانست کمی از رشد باکس آفیس این فیلم بکاهد. قلهک در 6 اردیبهشت اکران شد، اما اگرچه نتوانست تاثیر چندانی در فروش دو فیلم کمدی قبلی خود داشته باشد، اما این دو فیلم جایگاه محدودی در سینماها داشتند.

انتشار تگزاس 3 در 8 ژوئن ضربه بزرگی به فروش هر سه کمدی بود. چون فیلم مسعود اطیابی در واقع قسمت بزرگی از این 3 سالن را به خود اختصاص داده و باعث ایجاد رکوردهای عجیبی شده است. یک هفته بعد، Don’t Be Shy 2 اکران شد که اگرچه تاثیری بر سونامی تگزاس نداشت، اما در ابتدای سال 3 فیلم کمدی را به هم ریخت و بازار آنها را کاملاً کساد کرد. در حالی که تصور می شود باکس آفیس تابستانی که شامل دو کمدی قوی تگزاس 3 و خجالت نکش 2 است، روزهای خوبی در پیش دارد، پول و پارتی در 3 آگوست اکران خواهد شد و ملاقات با شعبده باز در ماه آگوست اکران خواهد شد. 17. این ماه کمی تعادل را به هم ریخته است.

«پول و پارتی» سینماهای تگزاس را اشغال کرد و «شرم» تقریباً به پرفروش‌ترین فیلم روز تبدیل شد و «ملاقات با جادوگر» نقش مهمی در کاهش فروش کمدی‌های قبلی داشت.

بنابراین با کمی حساب و کتاب متوجه می شویم که آثار کمدی که توسعه یافته ترین ژانر سینمای کشور در سال های اخیر هستند، حاشیه امنی ندارند و با برنامه ریزی نه چندان هوشمندانه در دام فیلم سوزی افتاده اند. طبیعی است که کمدی های مهم و پرمخاطب باید در فواصل زمانی معینی روی پرده بزرگ نمایش داده شود تا باعث کاهش فروش نشود، اما جالب اینجاست که 6 فیلم از 7 فیلم کمدی اکران شده در سال جاری آثار پرمخاطبی بودند که نباید تماشا کرد. آنها 5 ماه دیگر آزاد می شوند.

چه کسی از جمعیت 200 میلیاردی تگزاس سود می برد؟

ترافیک مصنوعی که هیچ ارزش افزوده ای به سینما اضافه نمی کند

در واقع گیشه 583 میلیارد تومانی حاصل از اکران این 7 فیلم کمدی را می شد با 5 فیلم کمدی طی فرآیند چابکی به دست آورد. اگر فرصت اکران به فیلم های تمساح خونین، سال گربه، تگزاس 3 و شرم داده می شد، حداقل بلافاصله پس از اکران این آثار، فیلم های کمدی محبوب اکران نمی شدند. اگر هم بود به همین میزان گیشه محقق می شد و تبعاتی چون سوختن فیلم ها و بی اعتمادی نویسندگان محبوب به روند اکران بیشتر نمی شد.

با وجود اینکه در حال حاضر باید تقریباً 8800 سالن سینما در کشور داشته باشیم، اما با توجه به امکانات موجود با کمبود 8000 سالن سینما مواجه هستیم، بنابراین نباید از خود راضی باشیم و تحلیل اشتباهی داشته باشیم.

این اکران های متوالی باعث شد که تقریباً هیچ یک از فیلم های کمدی با روندی طبیعی به فروش عادی خود نرسند و این روند در روند کلی اکران پرمخاطره تلقی شد.

دوستان شورای صنفی این نکته مهم را فراموش نکنند که با وجود اینکه تعداد سالن های سینما در کشور به مرز 880 سالن سینما رسیده است، اما همچنان با مشکلات عادی این حوزه دست به گریبان هستیم و اگر استانداردهای سینمایی را می خواهیم. این به معنای داشتن یک سینما به ازای هر 10000 نفر در منطقه است. در حالی که با سنجش افراد باید حدود 9100 سالن سینما در کشور داشته باشیم اما با توجه به امکانات فعلی با کمبود بیش از 8000 سالن سینما مواجه هستیم. . به همین دلیل نباید اشتباه کنیم و فکر کنیم با افزایش سالن های سینما در کشور در سال های اخیر، روند اکران نیز باید نسبت به گذشته تغییر کند. برعکس، فرآیند اسکن به نوعی چابکی هوشمند نیاز دارد.

از امروز تا پانزدهم شهریور ماه صفر، سینماها حداقل 5 روز تعطیل هستند و فیلم های کمدی نمی توانند زیاد اکران شوند. از 15 شهریور حداقل 2 کمدی ناجوانمردانه و غیرضروری که زندگی عادی کمدی های کنونی را به خطر می اندازد روی اکران می رود و به نظر می رسد این چرخه تا پایان سال ادامه داشته باشد و هیچ فیلم کمدی نمی تواند به این بزرگی داشته باشد. تاثیر زندگی عادی دلیل این انفجار در اکران ژانر کمدی، تعداد تولیدات در این زمینه و احتمالاً افزایش ارقام گیشه است. با تحلیل دقیق متوجه می‌شویم که هر دو گزاره به دلیل اینکه بیشترین حجم تولید در اختیار سینمای اجتماعی است، خطای محاسباتی تلقی می‌شوند و دوم اینکه ترافیک مصنوعی در حوزه نمایش فیلم‌های کمدی تنها به سوزاندن و سوزاندن فیلم ها به آثار کمدی ارزش افزوده و گیشه سالانه کشور داده نشد.

چه کسی از جمعیت 200 میلیاردی تگزاس سود می برد؟

بنابراین باید بسیار هوشمندانه اکران 6 ماهه دوم سال جاری را تحلیل کنیم تا اولا با توجه به ظرفیت فعلی سینماها فیلم در چنته داشته باشیم و ثانیا اجازه ندهیم که ریتم مختل شود. برداشت مخاطب از آثار کمدی نوسانات منفی دارد. با در نظر گرفتن این دو پیش نیاز، قطعاً می توان زندگی سالم تری برای آثار عامه پسند سینما ایجاد کرد و زمینه ساز شایسته سالاری آثاری شد که نمی توانند مخاطبان انبوه را جذب کنند.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین