چرا تابلوی مرموز النسا در عربستان به دو نیم شد؟

چرا تابلوی مرموز النسا در عربستان به دو نیم شد؟

سازند صخره ای النسله نقطه عطفی در صحرای عربستان سعودی است که از دو بلوک بزرگ ماسه سنگی تشکیل شده است که توسط یک شکاف مرموز و نازک به اندازه مداد به دو قسمت تقسیم شده است. این شکاف تقریباً کاملاً صاف و هموار است و آنچه را که زمانی سنگی عظیم بود به دوقلوهای متقارن تقسیم می کند.

به گزارش فرادید، سازند النسلاء تقریباً 6 متر ارتفاع و 9 متر عرض دارد. دانشمندان نمی دانند که چگونه شکاف عجیب بین این دو بلوک سنگی ایجاد شده است.

اما به گفته Geology Science، وب سایتی که اخبار و روندهای زمین شناسی را پوشش می دهد، به نظر می رسد که این شکاف منشأ طبیعی داشته باشد. محققان نظریه های مختلفی را برای توضیح شکاف بین این دو بلوک سنگی ارائه کرده اند که یکی از آنها این است که این شکاف در نتیجه تکتونیک صفحه باز به وجود آمده است.

النسا در شمال غربی عربستان سعودی و در منطقه ای دورافتاده و خشک قرار دارد که گهگاه تغییرات زمین ساختی را تجربه می کند.

محققان بر این باورند که حرکت ناگهانی پوسته زمین ممکن است حرکت کرده و النسلا را ترک کند. ال نسلا از ماسه سنگ ساخته شده است، به این معنی که سنگ لایه لایه و نسبتا شکننده است، اما چیزی باید شکاف را صیقل داده باشد، زیرا شکاف ناشی از حرکت صفحات در زیر سنگ بعید است که صاف باشد.

محققان تخمین می زنند که هزاران سال پس از شکافتن سنگ، باد و آب بر دو نیمه تأثیر گذاشت. شکاف تازه ایجاد شده ممکن است کانالی برای بادهایی ایجاد کرده باشد که ماسه و سایر ذرات ساینده را حمل می کند و به تدریج هر دو طرف سنگ را فرسایش و صاف می کند.

نظریه دیگر این است که این شکاف توسط یک مفصل ایجاد شده است، یعنی زمانی که یک سنگ به طور طبیعی اما بدون حرکت مستقیم به دو نیمه تقسیم می شود.

به گفته موسسه فناوری فدرال سوئیس (ETHZ) در زوریخ، ترک‌ها می‌توانند از تکتونیک‌های منطقه‌ای (از جمله فرآیندهایی که پوسته زمین را فشرده می‌کنند تا زنجیره‌های کوهستانی تشکیل دهند) یا از سرد شدن سنگ‌ها ایجاد شود.

مفاصل معمولاً سنگ ها را در امتداد خطوط مستقیم می شکنند، اما فرسایش ممکن است به صاف شدن شکاف کمک کرده باشد، همانطور که قبلاً تئوری شد.

نظریه سوم این است که النسلا در نتیجه یخ زدن آب و بزرگ شدن شکاف های کوچک در سنگ به دو نیم شده است. این شکاف های کوچک ممکن است در نهایت به هم پیوسته باشند و شکاف مسطحی را که امروز می بینیم، تشکیل دهند.

در این مورد، ال نسلا در نتیجه پایان یک دوره خنک کننده هزاران یا میلیون ها سال پیش و ذوب شدن آب در شکاف، به دو سنگ مجزا تبدیل شد.