شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریوی «قیصر» است/ فرهنگ رضوی در هنر و ادبیات جاری است.

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام

پریسا ساسانیان: فیلم های سینمایی درباره امام رضا (ع) درباره شفا، معجزه، زیارت و برکات است و جالب است بدانید که مسعود کیمیایی از کارگردانان مشهور سینمای ایران از اولین کارگردانانی بود که به زیارت قبر امام رفت. رضا. در فیلم «قیصر» با دوربین رفت.

به گزارش خبرگزاری انتخابتو؛ مسعود کیمیایی کارگردان سینمای ایران در شخصیت پردازی شخصیت «قیصر» با بازی بهروز وثوقی، محبت امام رضا (ع) و در واقع اجازه ای که از امام (ع) دریافت کرده را جزئی از محبت خود قرار می دهد. . قیصر انگیزه های اصلی سناریو نیز به وعده خود به ننه مشادی عمل می کند و به قول خود عمل می کند و با امام هشتم شیعیان راز و نیاز دارد.

دوربین فیلم «قیصر» حضوری پررنگ در صحن حرم امام رضا (ع) است.

مسعود کیمیایی در سال 1392 در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دوربین این فیلم در صحن حرم امام رضا (ع) حضور پررنگی دارد و زائران را به نمایش می گذارد، اظهار داشت: این فیلم در صحن حرم امام رضا (ع) حضور پررنگی دارد.

ندای امام رضا (ع) و جنگ تحمیلی در فیلم دو چشم بی طرف

«دو چشم پس باشد» به کارگردانی محسن مخملباف یکی از اولین فیلم های پس از انقلاب با بازی محمد کاسبی و مجید مجیدی است که در دل جنگ تحمیلی در سال 62 فیلمبرداری شد.

مشهدی ایمان نام فردی است که دوست دارد به جبهه برود و سعی می کند دین خود را به اقوام و آشنایان ادا کند. به همین منظور او با پرداخت بدهی، ازدواج دخترش را تنظیم کرد و فرزند بیمارش را برای مداوا به تهران برد. اما دامادش که به جبهه رفته بود شهید شد و پسرش مجروح شد و مجبور شد پیش خانواده بماند. اما عشق مشهدی به جنگ و دفاع از وطن باعث شد تا به امام رضا (ع) پناه برده و از امام شفای فرزند بیمارش را بخواهد.

روایت زندگی «کیمیا» احمدرضا درویش در مشهد

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریو است.

احمدریزا درویش، یکی از کارگردانان مهم سینمای ایران، بخش‌هایی از داستان فیلم «کیمیا» خود را روایت می‌کند که درباره جنگ تحمیلی در مشهد است.

در آغاز جنگ تحمیلی، همسر رضا باردار است و باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. رضا او را به بیمارستانی در خوزستان می برد و اسیر می شود. همسر ریزا در حین عمل جراحی می میرد و همسر جراح با اجرای فراموش نشدنی بیتا فرهی پسر ریزا را نجات می دهد در حالی که شهر زیر آتش است و ریزا 9 سال پس از رهایی از اسارت شروع به جستجوی پسرش می کند. کیمیا در «شکوه» مشهد است و زندگی خوبی دارند. فیلم درویش در سال 1373 کلید خورد و علاوه بر بیتا فرهی، خسرو شکیبایی و رضا کیانیان نیز در نقش های اصلی ایفای نقش کردند.

«آهسته آهسته» فیلمی با موضوع رفاه معنوی است

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریو است.

مازیار میری فیلم «آهسته آهسته» را در سال ۱۳۸۳ جلوی دوربین برد. در این فیلم محمود که همسرش بیماری عصبی دارد و از راه دور کار می کند، متوجه می شود که همسرش پری ناپدید شده است و پس از مراجعه به پزشک قانونی، زنی با ویژگی های پری را پیدا می کند و او را دفن می کند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و پس از مدتی او را در مشهد ردیابی می‌کند و او را پیدا می‌کند، پس از پرسیدن از همسرش متوجه می‌شود که در این مدت در مشهد بوده و حالش بهتر شده، در واقع حالش خوب بوده است. معنویت این شهر مقدس به بهبود سلامت او کمک می کند و زمانی که محمود همسر پری متوجه می شود همسرش پاکدامن است، برای ادامه زندگی با همسرش به مشهد می رود.

محمدرضا فروتن، نیلوفر خوش خلق، مریم بوبانی و حسن پورشیرازی بازیگران این فیلم هستند.

روایت سه گانه از رسول صدر عاملی در حرم امام رضا (ع)

رسول صدر عاملی با ساخت سه گانه «شب»، «هر شب تنهایی» و «در انتظار معجزه» داستان فیلم های خود را در شهر مشهد و مقبره امام رضا (ع) روایت می کند که مخاطبان شاهد آن بودند. دگرگونی شخصیت های فیلم

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریو است.

داستان فیلم «شب» در مشهد می گذرد و شخصیت های فیلم در قسمت هایی در قبر مطهر امام رضا (ع) حضور دارند و مخاطبان شاهد دگرگونی های شخصیتی آن ها هستند. این فیلم داستان گروهبان جوانی است که در آستانه ازدواج با دختر مورد علاقه اش، باید یک مجرم سابقه دار را به زندان بازگرداند، اما بارش برف سنگین انتقال او را با مشکل مواجه کرده و گروهبان چاره ای جز هزینه کردن ندارد. پول شب تا صبح او را نزد یک زندانی در مشهد گذاشتند، همان شبی که گروهبان توسط صاحب هتلی که در آنجا مأمور شده بودند مسموم شد. او در بیمارستان بستری است، مسافرخانه دار، مردی میانسال و پاک دل، بیشتر به پیر جنایتکار اعتماد می کند تا پیرزنی که مشتاق زیارت امام رضا (ع) است. او را به معبد می برند، اما پس از بازگشت متوجه می شوند که زندانی فرار کرده است. وقتی متوجه شدند با اندوه و ناامیدی شدید به قبر امام رضا پناه بردند; زندانی تحت تأثیر زیارت از فرار منصرف شد و برگشت. عزت الله نظامی، خسروشکیبایی و امین حیایی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

در قسمت دوم این سه گانه، صدر عاملی داستان عطیه با بازی لیلا حاتمی و همسرش با بازی حامد بهداد و رابطه آنها را روایت می کند. داستان در مقبره امام رضا (ع) در شهر مشهد می گذرد و مخاطب در این فیلم نیز شاهد تحول شخصیتی و عقیدتی عطیه است.

«در انتظار معجزه» داستان امیر و مهرانه است که با اختلافی شدید برای خود زندگی جهنمی ایجاد می کنند و مجبور می شوند به همراه دخترانشان حمید فرخ نژاد، پریوش تجاری و بیتا به مشهد بروند. فرهی نقش آفرینی کرد.

ماجرای سفر حج خانواده باکو امام رضا (ع)

«آسمان هشتم» به کارگردانی حسن نجفی داستان خانواده ای از باکو را روایت می کند که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می آیند و در بدو ورود با مشکل مواجه می شوند. محمد کاسبی که در این فیلم لباس امام رضا را بر تن می کند از خادمان امام رضا است. رحیم نوروزی، خالده قالیوا، زلفیه حسین اوا، قربان مصیم عوف و مهدی فقیه دیگر بازیگران این فیلم هستند.

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریو است.

زیارت طالبیده در فیلم «بدون قرار»

یکی از جدیدترین فیلم های سینمایی «بدون قرار» به کارگردانی بهروز شعیبی است. این فیلم درباره یک زیارت اعلام نشده است. در این فیلم الکس پسری اوتیستیک است که تغییر تدریجی او مشوق او برای سفر به شهر مشهد می شود. وقتی این پسر به مشهد می رسد تأثیر محیط معنوی در روحیه و رفتار او به وضوح نمایان است تا جایی که در حضور آلمان ناراحت می شود اما در شهر مشهد احساس آرامش می کند.

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریو است.

سینمای مستند و امام رضا (ع)

بحث حضور معنوی امام رضا(ع) فقط مختص فیلم ها و قصه گوها نیست و سینمای مستند هم خالی از این حضور نیست.

پرویز کیمیاوی از مستندسازان سرشناس سینمای ایران با فیلم مستند خود «یا زمان آهو» با باز نگه داشتن دوربین خود در مسجد الحرام امام رضا (ع) به مدت یک روز وقایع رضوی را ثبت می کند.

محبت زائران به امام توضیح داده شد

کارگردان معروف سینمای مستند در مستند «یا زمان آهو» به تشریح راز، نیاز و ابراز محبت زائران به امام رضا (ع) با زیارت یک روزه در حرم می پردازد. نمایش رابطه عاشقانه مردم با امام رضا ع) در داخل بقعه صورت می گیرد.

ذکر این نکته در این مستند حائز اهمیت است که ورود دوربین به مقبره برای اولین بار با بازدید یک هیئت سیاسی خارجی همزمان شده است و به همین دلیل مسئولان به ضریح سیل زده اند. این خلوت فرصت خوبی برای فیلمبرداری از آینه کاری و معماری معبد فراهم کرد. فیلمساز به وضوح از این ویرایش در یک سکانس استفاده کرده است. اطراف مقبره کاملا ساکت است. ناگهان درها به پهلو از چهارچوب باز می شوند و منتظران بی صبرانه پشت درهای بسته به سمت حرم هجوم می آورند و آن یا ضامن آهو را در آغوش می گیرند. شکل دایره ای دارد. فیلم با صدای زیبای چیها شروع می شود و با تکرار همین لحظه به پایان می رسد. خدای امام رضا، زن شمع افروخته و مقنعه، تنهایی بیماران و زائرانی که برای شفا می آیند. امامشان در مستند «یا ضامن آهو» باشکوه و فراموش نشدنی است.

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریو است.

کیمیاوی علاوه بر مستند «یا ضامن آهو»، 15 مستند از خراسان را نیز جلوی دوربین برد. فیلم هایی که در آن به مکان ها و موضوعاتی چون مسجد گوهرشاد، بازارهای مشهد، فیروزه تراشی، سنگ تراشی، چرم کاری می پردازد.

«رضا رضاوان» روایتی از خدمت فداکارانه خادمان امام رضا (ع) به زائران است.

مجید محیدی همچنین مستند «رضایی رضوان» را ساخت که در چند قسمت از تلویزیون پخش شد. این فیلم تصویری ساده و دلنشین از جزئیات زندگی خادمان حرم امام رضا (ع) است.

شرح عشق از مسعود کیمیایی تا پرویز کامیاوی و امام رضا (ع) / عشق به امام هشتم موتور محرکه اصلی سناریو است.

این خادمان شامل اساتید دانشگاه، مهندسان و پزشکانی است که با عزت و بدون هیچ چشم داشتی به زائران پیامبر خدمت می کردند.

243

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین