جیمز ارل جونز، بازیگر سیاهپوست پیشرو جنگ ستارگان درگذشت

جیمز ارل جونز، بازیگر سیاهپوست پیشرو جنگ ستارگان درگذشت

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، جیمز ارل جونز بازیگر پرکار سینما، تلویزیون و تئاتر که صدای باریتون پرطنین و منحصر به فردش صدای دارث ویدر، شخصیت شرور «جنگ ستارگان» بود، در خانه اش در نیویورک درگذشت. او 93 سال داشت.

جونز یکی از بازیگران سیاه‌پوست پیشگام نسل خود، نقش‌های نمادینی از جمله صدای پادشاه موفاسا را ​​در فیلم انیمیشن شیرشاه دیزنی در سال 1994 بازی کرد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، از میان بیش از ۸۰ نقش سینمایی او می توان فیلم «دکتر گاریپ آشکی» محصول ۱۹۶۴ استنلی کوبریک را که اولین فیلم بلند او نیز محسوب می شود، از دیگر فیلم های مطرح او برشمرد.

جونز، همچنین یک بازیگر صحنه، برای چهار جایزه تونی نامزد شده است. او در سال 1969 برای بازی در نقش جک جانسون بوکسور در «امید بزرگ سفید» و در سال 1987 برای بازی در نقش تروی ماکسون در درام «حصارها» آگوست ویلسون برنده دو جایزه شد. او جایزه پولیتزر را دریافت کرد.

او نقش خود را در نقش جک جانسون در نسخه سینمایی 1970 تکرار کرد و تنها نامزدی اسکار خود را به دست آورد.

او 8 بار نامزد جایزه Primetime Emmy شد و دو بار در سال 1991 برای نقش مکمل در مینی سریال “موج گرما” و برای نقش اصلی در سریال درام “آتش گابریل” درباره یک محکوم سابق که به ناحق به قتل رسیده بود، این جایزه را دریافت کرد. زندانی شد. این اولین باری بود که یک بازیگر در همان سال 2 جایزه امی دریافت کرد.

جونز در سال 2002 افتخارات مرکز کندی، جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران سینما، جایزه اسکار افتخاری 2011 و جایزه یک عمر دستاورد تونی در سال 2017 را دریافت کرد. EGOT.

حضور گیرا و صدای غنی او را به بازیگر محبوب نقش های شکسپیر تبدیل کرد و نقش های بزرگی چون «مکبث» و «اتللو» را بازی کرد. جونز راوی چندین مستند از جمله «مالکوم ایکس» در سال 1972 و «دیس نیچر» در سال 2007 بود.

او در بیش از ۷۰ برنامه تلویزیونی از جمله فیلم‌ها و مینی سریال‌های زیادی مانند «ریشه‌ها» و «قتل‌های کودکان آتلانتا» حضور داشته و در سریال‌هایی مانند «سیمپسون‌ها»، «حصار حصار» و «قانون و نظم» به ایفای نقش پرداخته است. ، “فریزر” و “خانه”.

جونز برای مشهورترین نقش خود، صداپیشگی دارث ویدر در سال 1977، در فیلم بازگشت جدای، مترادف با یکی از فراموش نشدنی ترین و وحشتناک ترین شخصیت های شرور تاریخ شد. سینما او دوباره در اپیزود سوم: انتقام سیث در سال 2005 و روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان در سال 2005 صداپیشگی کرد، اما برای فیلم اوبی وان کنوبی در سال 2022، لوکاسفیلم اجازه استفاده از صداهای ضبط شده را داد و صدای ویدر را دوباره ایجاد کرد

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین