محمدمهدی عسگرپور: مردم و اهالی سینما حوصله جشن گرفتن نداشتند

حمایت هنرمند از محمدمهدی عسگرپور

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، جشن روز ملی سینما چند سال بعد برگزار می شود اما این بار با حال و هوای دیگر خبری از ارزیابی آثار نیست و پیش بینی می شود این جشن در بخش های مختلف برگزار شود. از شهر هر کدام از فرهنگسراهای شهر تهران میزبان بخشی خواهند بود. اینها رویدادهای فرهنگی هستند، از «روز ملی حفظ فرهنگی سینما» تا رونمایی از کتاب هایی با موضوعاتی مانند فیلمنامه نویسی، طراحی صحنه و لباس و البته موسیقی. مراکزی با مشارکت مردمی به برگزاری جشن روز ملی سینما کمک کردند.

پیش از این رسول صدر عاملی سخنگوی خانه سینما درباره علت تغییرات ایجاد شده در جشن روز ملی سینما گفته بود: آخرین باری که جشن خانه سینما در سال ۱۳۹۷ برگزار شد و پس از آن نیز ویروس کرونا و حوادث ۱۴۰۱ به طول انجامید. برای چندین سال «ما مراسمی نداشتیم. اگر قرار بود مثل گذشته جشن بگیریم، باید آثار را ارزیابی می‌کردیم و جایزه می‌دادیم، اما متوجه شدیم که این عادلانه نیست.»

این در حالی است که محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما در بازدید از خانه موزه بتهوون (چمن آرا) در روز سه شنبه 29 شهریور 1403 درباره برگزاری جدید روز ملی سینما اظهاراتی را بیان کرد. مراسم

به دلایلی که قبلاً بیان کردیم، وضعیت کلی جامعه و سینما فرصت برگزاری جشن سنتی را از خانه سینما سلب کرده است.»

اهالی سینما حال و حوصله جشن گرفتن نداشتند

عسگرپور ادامه داد: بخشی از تصمیم ما در خصوص ایده امسال برگرفته از فضای روحی و روانی اهالی سینما است که حال و هوای جشن به معنای سنتی ندارند و بخشی از آن نیز بر این اساس است که این جشن هنوز فیلم‌های این چهار سال که به‌طور سنتی چهار سال از برگزاری آن می‌گذرد، انباشته شده است. اصناف با توجه به این سوالات و در نهایت به این نتیجه رسیدند که ممکن است برگزاری مراسم به روش سنتی امکان پذیر نباشد.»
وی گفت: به جای بزرگداشت روز ملی سینما، به این فکر کردیم که چه ایده هایی می توانیم داشته باشیم و تصمیم گرفتیم ایده موجود را اجرا کنیم.

ایده امسال را برای سالهای آینده تکرار کنید

رئیس هیئت مدیره خانه سینما با بیان اینکه ایده امسال در سال های آینده ادامه خواهد داشت، گفت: فکر نمی کنم برگزاری جشن خانه سینما به همان شیوه سنتی مانع از این امر شود، ایده امسال یعنی این ایده هر سال قابل تکرار و حتی گسترش است و این ایده تنها در تهران است. “

آیا مردم از سینما دور شده اند؟

اصغرپور در خصوص تلاش برای نزدیک شدن مردم به سینما گفت: حقیقت این است که اگر بگوییم مردم از سینما دور می شوند، می توان به آمار فروش برخی فیلم ها نگاه کرد و معلوم شد مردم از سینما دور می شوند. اما حقیقت این است که رابطه بین انواع مختلف سینما و مردم خراب شده است، یعنی سینماها دیگر قدیمی نیستند.» «ما نمی توانیم فیلم های خانوادگی را به معنای کلمه ببینیم. ما فیلم های فلسفی یا عرفانی داشتیم که سینمای ایران مخاطب خاص خود را داشت، اما اینها تقریباً از بین رفته اند و می توان گفت رابطه جامعه و سینما خراب شده است.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در پایان گفت: باید تلاش کنیم ارتباط مردم و سینما را گسترش دهیم، بخشی از این عمل سینما مفهوم تماشای فیلم است، بخشی دیگر خود سینماست، بخشی از آن در سال‌های گذشته مفهوم سینما به تماشای فیلم و تماشای فیلم بود. خسارت بزرگی بود.”

245245

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین