زهرا آزمون در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به توزیع نذورات در مجالس عزاداری، مساجد و تکایا، شهروندان باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.
در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی هنگام پخت غذا، ابتلا به بیماری های مرتبط با مواد غذایی مانند عفونت های روده ای و مسمومیت های غذایی افزایش می یابد. برای کاهش احتمال مسمومیت، مکان های پخت غذا باید بهداشتی باشد.
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از موارد مهم استفاده از آب تمیز و تصفیه شده است. همچنین برای تهیه شربت و آب سرد نیاز به استفاده از یخ بسته بندی شده دارند و یخ قالبی بدون بسته بندی برای سلامتی مضر است. آنها باید هنگام استفاده از یخ قوانین بهداشتی را رعایت کنند، قبل از استفاده از یخ دست های خود را بشویند و از قرار دادن یخ بر روی سطوح مختلف که ممکن است آلوده باشند خودداری کنند. اگر آلودگی میکروبی در یخ وجود داشته باشد باعث انتقال بیماری می شود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: شکایات ارسالی به سامانه 190 بررسی و راهنمایی و بازرسی های لازم در این زمینه انجام می شود. در صورت تشخیص تخلف تذکر داده می شود و در صورت نیاز به مراجع قضایی ارجاع می شود.
آزمون با اشاره به اینکه دستورالعمل تشدید بازرسی ها در ماه های محرم و صفر از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است، تصریح کرد: بازرسی از مساجد، تکایا و حسینیه ها، هیئت ها و ایستگاه های صلواتی در روزهای تعطیل ادامه دارد و متوقف نخواهد شد، کارشناسان دائما در حال بازدید هستند.
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: با مشاهده ماده غذایی مشکوک در محل، کارشناسان ماده غذایی مورد نظر را ضبط و در صورت نیاز به بررسی بیشتر توسط سازمان دامپزشکی اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهند. ضمناً در صورت عدم توزیع غذا، صورت جلسه تهیه و غذا معدوم می شود.






ارسال پاسخ