قبرستان سینماها کجاست؟ – اخبار آنلاین

قبرستان سینماها کجاست؟ اخبار آنلاین

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، «لاله زار» خیابانی دو کیلومتری است که هویت تاریخی سینمای ایران و تهران در آن به هم پیوند خورده و سینما و فلسفه سینما از آنجا آغاز می شود. هویتی که توسط سینما گراند هتل شکل گرفت که روزگاری دارای 16 سالن سینما و سالن های متعدد (سینما “ونوس” (سارا)، سینما “رکس” (لاله)، سینما “خورشید نو”، سینما “البرز”، سینما “ایران” بود. ، تئاتر «پارس» و تئاتر «نصر») در آنجا به دانش آموخت.

به گزارش همشهری آنلاین، نصرالله حدادی از تهران پژوه درباره هویت خیابان لاله زار می گوید: «حدود نیم قرن پیش خیابان شمالی- جنوبی لاله زار به عنوان مرکز فرهنگی پایتخت شناخته می شد، همه کافه ها، تئاترهای معروف. و سینماهای پایتخت هویت فرهنگی پایتخت را تشکیل می دهند.» علاوه بر بسیاری از سینماها و تئاترها، برخی از مشهورترین هنرمندان ایران در عرصه سینما، تئاتر و موسیقی با اجرای برنامه های فراوان در تماشاخانه های لاله زار به شهرت رسیدند.

پس از سفر ناصرالدین شاه به فرنگ و استقبالی که از او در خیابان شانزه لیزه شد، به فکر ساخت شانزلیزه ای با همان زیبایی و شکوه در پایتخت افتاد، از این رو خیابان لاله زار را در پایتخت ساخت. باغی به نام لاله زار و تا به امروز به همین نام شناخته می شود. در مدت کوتاهی پارک مصفا در قسمت شرقی خیابان ساخته شد و مغازه های مجلل، اعضای کاخ و خارجی های مقیم پایتخت در قسمت غربی آن با معماری جدید بی سابقه ساخته شد. قبلا در ایران

در زمان پهلوی اول رونق این خیابان صدها برابر شد و لاله زار نماد ورود مدرنیته به ایران شد. اولین خانه‌های مدرن، چاپخانه‌ها، مکان‌های فرهنگی، تئاتر و سینما یکی پس از دیگری در این خیابان پدیدار شدند. این رونق ادامه یافت، اما بین سال های 1340 تا 1357 نماد مدرنیته به شمار می رفت، از آن زمان در شمال پایتخت و نه در لاله زار قرار داشت. افول و انحطاط لاله زار از این تاریخ آغاز شد و موسیقی، نمایش، فیلم و غذای لاله زار به نماد طبقه فرودست تبدیل شد، در حالی که طبقات ثروتمند برای دیدار فرهنگی، اجتماعی و… به نقاط بالای شهر کوچ کردند. نیاز دارد.

خیابان لاله زار تهران محل تلاقی «سینما عشق»، «اول» و «مدرن» نیست که سال هاست به عنوان بزرگ ترین قبرستان سینما با سینماهای متروکه در آستانه فروپاشی شناخته می شود. به گفته این محقق، آخرین سینمای فعال در لاله زار در بین سینماهای قدیمی، سینما «نادر» است که در سال 1386 تعطیل شد.

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین