قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی

قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در بدن تولید می شوند و در غذاها نیز یافت می شوند. این ترکیبات به محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مختلف را افزایش دهند.

بر اساس گزارش مثبت سبز، رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، سطح آنتی اکسیدان را در خون افزایش می دهد تا با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. بسیاری از غذاهای غنی از مواد مغذی، از جمله انواع خاصی از میوه ها، آجیل ها و سبزیجات نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. بنابراین غنی ترین و قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی کدام است؟

شکلات تلخ، قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی

شکلات تلخ یک غذای خوشمزه، مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان های مفید است. مهمترین آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ نوعی ترکیب پلی فنول به نام فلاونول است.

فلاونول ها زیرمجموعه ای از فلاونوئیدها، گروه بزرگی از آنتی اکسیدان های گیاهی هستند. محتوای فلاونول چیزی است که شکلات تلخ را از شکلات شیری یا شکلات سفید متمایز می کند. شکلات تلخ باید حداقل 50 درصد کاکائو داشته باشد.

محتوای فلاونول بالا در شکلات تلخ فواید بالقوه ای برای سلامتی دارد. فلاونول ها با افزایش اتساع عروق و بهبود جریان خون به حمایت از سطح فشار خون سالم کمک می کنند. آنها همچنین ممکن است با محافظت از چشم در برابر استرس اکسیداتیو و افزایش جریان خون به شبکیه، برای سلامت بینایی مفید باشند.

آنتی اکسیدان های فلاونول موجود در شکلات تلخ ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 کمک کند. با خنثی کردن رادیکال های آزاد، این ترکیبات می توانند التهاب و آسیب اکسیداتیو را کاهش دهند، که عوامل زمینه ای در ایجاد این شرایط مزمن هستند.

توت فرنگی

آنتی اکسیدان های اصلی توت فرنگی ویتامین C و ترکیبات مختلف پلی فنل از جمله اسید الاژیک است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی محلول در آب است که نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو دارد. توت فرنگی منبع عالی این ماده مغذی ضروری است.

زغال اخته، قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی است

زغال اخته وقتی صحبت از محتوای آنتی اکسیدانی فوق العاده آن به میان می آید، یک ابر غذای واقعی است. رنگ آبی تیره زغال اخته از دسته ای از آنتی اکسیدان های پلی فنل به نام آنتوسیانین ها می آید.

آنتوسیانین ها نوعی فلاونوئید هستند که رادیکال های آزاد را از بین می برند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی به دلیل مزایای بالقوه آنها در حمایت از سلامت قلب و عروق، مدیریت سطح قند خون و کاهش التهاب به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته اند. مصرف منظم زغال اخته منجر به کاهش 20 درصدی آسیب سلولی می شود که احتمالاً به دلیل اثرات محافظتی قوی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است.

چغندر

اگر به دنبال قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی هستید، چغندر را امتحان کنید. چغندر منبع غنی فیبر، پتاسیم، آهن، فولات و آنتی اکسیدان هایی به نام بتالین است. چندین مطالعه بتالین را با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و دستگاه گوارش مرتبط دانسته اند.

کلم بنفش

کلم بنفش سرشار از ویتامین های C، K و A است و محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد. ویتامین C موجود در کلم قرمز ممکن است به تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست کمک کند. همچنین حاوی آنتوسیانین است که به آن رنگ می دهد و ممکن است به کاهش التهاب، محافظت در برابر بیماری های قلبی و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک کند.

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و کالری بسیار کمی دارد. دو نوع آنتی اکسیدان موجود در اسفناج عبارتند از: لوتئین و زآگزانتین. این می تواند به محافظت از چشم در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و سایر طول موج های مضر کمک کند.

ادویه ها و گیاهان

ادویه هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و پودر سیر و گیاهانی مانند رزماری، جعفری و مریم گلی حاوی انواع مواد معدنی مهم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. مصرف آن در غذاها می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند که در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف موثر است.

حرف آخر

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که بدن به طور طبیعی تولید می کند. همچنین می توانید آنها را از انواع مختلف غذا تهیه کنید. این ترکیبات از بدن شما در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. استرس اکسیداتیو ناشی از این مولکول ها خطر بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر را افزایش می دهد.