طعم بد در دهان؛ علل و راه های درمان و پیشگیری

طعم بد در دهان؛ علل و راه های درمان و

بعدی- احتمالا اکثر ما در مقطعی از زندگی خود طعم بدی را در دهان خود احساس کرده ایم و این طعم پس از مدتی از بین رفته است. گاهی اوقات برخی افراد برای مدت طولانی با چنین وضعیتی مواجه می شوند که می تواند نگران کننده باشد و باید جدی گرفته شود. به عبارت دیگر، اگرچه طعم بد دهان جای نگرانی ندارد، اما ادامه آن باعث کاهش اشتهای فرد می شود که باعث کاهش وزن و ناتوانی در رسیدن مواد مغذی لازم به بدن می شود که می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. . علاوه بر این، این طعم بد در دهان ممکن است علامت ثانویه بیماری دیگری باشد که نیاز به درمان دارد. بنابراین زمانی که با طعم بد دهان مواجه می شویم باید در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنیم تا دچار مشکلات جدی تری نشویم.

به گزارش فردا؛ سوال اینجاست: علت بوی بد دهان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در مورد طعم بد دهان در اختیار شما قرار دهیم.

مزه بد دهان چیست؟

حس چشایی، یکی از حواس پنج گانه ما، در واقع ترکیبی از بسیاری از حواس است که به مغز می گوید طعم ها چگونه است. طعم توسط ساختارهای خاصی در دهان به نام جوانه های چشایی تشخیص داده می شود. به طور متوسط ​​10000 جوانه چشایی در دهان وجود دارد که بیشتر آنها روی زبان هستند. اما برخی نیز در سقف دهان و پشت حلق یافت می شوند. هر یک از این جوانه های چشایی حدود 50 سلول گیرنده حسی دارند که به نوشیدنی ها و غذاها پاسخ می دهند. علاوه بر هزاران اندام حسی به نام پرزهای چشایی، حس بویایی، بافت و دما نیز نقش مهمی در حس چشایی ما دارد. وقتی بینی انسان بسته می شود، نمی تواند از طعم لذیذ غذا لذت ببرد. زیرا قسمت مهمی از سیستم که در شکل گیری حس چشایی نقش دارد آسیب می بیند. در واقع، این یک تصور غلط رایج است که بگوییم جوانه های چشایی طعم های خاصی را فقط در نواحی خاصی از زبان ثبت می کنند.

اما گاهی اوقات این سیستم چشایی به هر دلیلی دچار اختلال می شود و فرد احساس طعم بدی در دهان می کند که گاهی به آن اختلال «دیسگوزیا» می گویند. تنها علامت غالب این اختلال احساس بوی بد دهان در دهان است، بنابراین تشخیص آن اغلب پیچیده است. زیرا حس چشایی با سایر سیستم های حسی مرتبط است. تعریف بد سلیقه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی از افراد، طعم در دهان ناخوشایند خواهد بود، مانند طعم فلز و ترشی. گروه دیگر طعم تلخی را در دهان خود احساس می کنند. طعمی که فرد در دهان خود احساس می کند به علت آن بستگی دارد. حتی ممکن است فرد هنگام غذا خوردن متوجه کاهش حس چشایی شود.

طعم بد در دهان؛ علل و راه های درمان و پیشگیری

انواع طعم بد در دهان

بوی بد دهان ممکن است در افراد مختلف به طور متفاوت یا یکسان احساس نشود، اما طعم بد دهان را می توان در عناوین زیر دسته بندی کرد:

زاویه
ناخواسته
زغال سنگ
پر سر و صدا
دسر ناخواسته

علائم مرتبط با طعم بد دهان چیست؟

اگرچه مهم ترین علامت طعم بد دهان، احساس ناخوشایند چشایی است، اما این اختلال اغلب با بیماری های دیگری همراه است و می تواند علائم این بیماری ها را نیز به همراه داشته باشد. افرادی که از طعم بد دهان رنج می برند ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند، از جمله:

خونریزی لثه
بافت های قرمز یا تورم در دهان
حساسیت دندان
حالت تهوع و استفراغ
طعم ها را حس نمی کنم
مشکل در بلع
اسهال

علت بوی بد دهان چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا دهان شما ممکن است تلخ یا ترش باشد یا طعم فلزی یا شیرین داشته باشد. بنابراین، بهتر است آنچه را که در چند روز گذشته خورده اید، احساس خود را تجزیه و تحلیل کنید، حتی گاهی اوقات لازم است که سابقه پزشکی خانواده خود را بدانید. در این مقاله به برخی از دلایل ایجاد طعم بد در دهان می پردازیم.

طعم بد در دهان؛ علل و راه های درمان و پیشگیری
1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: بهداشت نامناسب دهان می تواند به معنای مشکلات لثه و دندان باشد، مانند التهاب لثه، که می تواند باعث ایجاد طعم بدن در دهان شود.

2. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی: سرماخوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماری هایی هستند که باعث گرفتگی مجاری بینی و کاهش حس بویایی و چشایی می شوند.

3. بارداری: در مراحل اولیه بارداری، برخی از زنان متوجه تغییر حس چشایی می شوند. آنها ممکن است طعم فلزی عجیبی را در دهان خود تجربه کنند یا برخی نوشیدنی ها و غذاهایی که زمانی لذت بخش بوده اند ممکن است ناگهان ناخوشایند شوند. علاوه بر این، فرد ممکن است از غذاهایی که قبلاً دوست نداشت لذت ببرد.

4. داروهای شیمی درمانی و بیولوژیک درمانی: افراد تحت درمان سرطان با این داروها ممکن است طعم عجیب فلزی، تلخ یا نمکی را در دهان خود تجربه کنند.

5. سایر داروها: آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند مترونیدازول)، ضد قارچ‌ها، کورتیکواستروئیدها، دیورتیک‌ها و چسب‌های نیکوتینی و همچنین داروهای خاصی که برای درمان آلرژی‌ها، بیماری آلزایمر، کم‌خونی، آسم، فشار خون بالا، گلوکوم، بیماری پارکینسون، نقرس، آرتریت روماتوئید اسکرونی، و… و مشکلات تیروئید ممکن است باعث چشایی شود.

6. مشکلات سلامتی: خشکی دهان به دلیل کم آبی یا آسیب به غدد بزاقی می تواند منجر به طعم فلزی در دهان شود. مشکلات چشایی در افراد مبتلا به دیابت یا بیماری تیروئید، کبد یا کلیوی و همچنین در افرادی که مولتیپل اسکلروزیس، فلج صورت یا سکته مغزی داشته اند، بیشتر است. سوء هاضمه که در نتیجه GERD رخ می دهد نیز می تواند طعم شیرین یا ترش را در دهان ایجاد کند.

7. پیری یا سوء تغذیه: طعم شیرین و شور اغلب به دلیل سوء تغذیه یا افزایش سن کاهش می یابد.

طعم بد در دهان؛ علل و راه های درمان و پیشگیری
8. سندرم سوزش دهان: این عارضه با نام‌های گلوسودینیا، گلوسوپیروز، استوداینیا و دیسستزی دهان نیز شناخته می‌شود و با احساس سوزش مداوم روی لب‌ها، زبان یا هر جایی از دهان مشخص می‌شود. این حالت ممکن است با طعم تلخ یا فلزی ناخوشایند در دهان یا کاهش طعم همراه باشد.

9. جراحی: جراحی های انجام شده روی دهان، بینی و گلو ممکن است به اعصاب حس چشایی یا غدد بزاقی آسیب برساند.

10. اختلالات چشایی: این اختلالات نادر هستند. با این حال، برخی از افراد ممکن است ناتوانی در بو کردن یا چشیدن برخی بوها و مزه ها را به ارث ببرند. Hypogeasia به کاهش حس چشایی اشاره دارد و dysgeusia به چشایی غیر طبیعی اشاره دارد. اختلالات بویایی بیشتر مسئول مشکلات مزمن چشایی است.

طعم بد مزه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است فردی را که چنین مشکلی را تجربه می کند به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد. اولین قدم در تشخیص مشکل زیربنای طعم فلزی به آزمایشاتی نیاز دارد، از جمله:

معاینه فیزیکی گوش، گلو و بینی
آزمایش دندان برای تعیین سطح سلامت دهان و دندان
بررسی و بررسی تاریخچه سلامت عمومی بدن
– تست چشایی برای تشخیص اختلالات چشایی

طعم بد در دهان؛ علل و راه های درمان و پیشگیری

تست چشایی شامل مقایسه طعم چیزهای مختلف برای تعیین و توصیف توانایی جذب تغییرات در شدت چشایی است. علاوه بر این، پزشک از بیمار می‌خواهد که آزمایش «برداشتن سر، تف کردن و شستشو» را انجام دهد. آزمایش های مشابهی برای تشخیص هر گونه اختلال چشایی که باعث از دست دادن چشایی می شود انجام خواهد شد. ممکن است آزمایش خون برای کمک به تشخیص توصیه شود. در صورت نیاز به درمان، روش بسته به علت از دست دادن چشایی متفاوت است. در موارد خشکی دهان، بزاق مصنوعی ممکن است توصیه شود یا داروی طولانی مدت با داروهایی جایگزین شود که عوارض مشابهی ندارند.

درمان های خانگی برای طعم بد دهان

از آنجایی که بوی بد دهان می تواند اشتها را مهار کند و باعث کمبود مواد مغذی شود، بهترین کار این است که فوراً به این وضعیت رسیدگی کنید. چند درمان خانگی برای بوی بد دهان وجود دارد که در ادامه خواهید دید.

1. رفع مزه بد دهان با سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، خوب مخلوط کنید و با مقداری عسل بنوشید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. سرکه سیب اسیدی است و به تنظیم pH دهان و بهبود سلامت دهان کمک می کند. سرکه سیب تولید بزاق را افزایش می دهد و بوی بد دهان را از بین می برد.

2. رفع طعم بد دهان با جوش شیرین: چند قطره آب لیمو را به یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید و هر روز دندان های خود را با این خمیر مسواک بزنید تا از بوی بد دهان خلاص شوید. خاصیت قلیایی جوش شیرین می تواند به اصلاح PH دهان شما کمک کند و همچنین خاصیت لایه برداری آن به خلاص شدن از شر جرم و پلاک تجمع یافته روی دندان و زبان کمک می کند و همچنین به از بین بردن طعم بد دهان کمک می کند. نیز حذف شد.

3. از بین بردن طعم بد دهان با روغن نارگیل: یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن کنجد را بردارید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در دهان خود بچرخانید. سپس آن را تف کنید و دندان های خود را مانند همیشه مسواک بزنید. این کار را هر روز انجام دهید. چرخاندن روغن نارگیل یا روغن کنجد در دهان به تسکین پلاک و تارتار و همچنین بسیاری از عوارض دهانی مانند برفک دهان، هالیتوزیس و تورم لثه کمک می کند که می تواند باعث بوی بد دهان یا بوی بد دهان شود.

4. رفع مزه بد دهان با آب نمک: یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و از این محلول برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. نمک دارای خواص ضد عفونی کننده است که می تواند از تجمع باکتری های عامل عفونت در دهان جلوگیری کند. شستشوی منظم دهان با محلول آب نمک به خلاص شدن از شر بوی بد دهان و طعم بد دهان کمک می کند.

5. رفع طعم بد دهان با پراکسید هیدروژن: یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3 درصد را با دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و با استفاده از یک مسواک نرم به آرامی روی زبان و داخل دهان خود بکشید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. پراکسید هیدروژن یک عامل ضد باکتری قوی است که با پاتوژن های عفونی دهان که می توانند باعث بوی بد دهان شوند مبارزه می کند. پراکسید هیدروژن باکتری های مضر را از بین می برد و دهان شما را سالم و خوشبو می کند.

6. از بین بردن طعم بد دهان با آب آلوئه ورا: یک قاشق چای خوری آب آلوئه ورا تازه را حدود 5 دقیقه در دهان خود بمالید و سپس آن را تف کنید. همچنین می توانید نصف لیوان آب آلوئه ورا تازه بنوشید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. آب آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و می تواند عفونت های دهان را درمان کند، طعم بد و بوی بد دهان را از بین ببرد.

7. رفع مزه بد دهان با زردچوبه: چند قطره آب لیمو را به نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید و خمیر درست کنید. این خمیر را روی زبان و داخل دهان خود بمالید و سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. این کار را یک بار در روز به مدت دو هفته انجام دهید. زردچوبه حاوی کورکومین است، یک ماده ضد باکتری قوی که تمام باکتری های مضر دهان را از بین می برد، سلامت دهان را بهبود می بخشد، بوی بد دهان و بوی بد دهان را از بین می برد.

8. رفع مزه بد دهان با لیموترش: آب یک عدد لیمو را بگیرید و به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. با این محلول دهان خود را بشویید. حداقل به مدت یک هفته هر روز این کار را انجام دهید. ویتامین C موجود در لیمو PH از دست رفته دهان را بازیابی می کند و اثر ضد باکتریایی لیمو می تواند عوامل بیماری زا را در دهان از بین ببرد. بنابراین از مشکلات دهان مانند بوی بد دهان و بوی بد دهان جلوگیری می کند.

9. طعم بد دهان را با چای سبز از بین ببرید: یک قاشق چای خوری چای سبز را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را بجوشانید. سپس اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد. صاف کنید و بگذارید خنک شود. می توانید مقداری عسل اضافه کنید و بلافاصله بنوشید. حداقل دو بار در روز چای سبز بنوشید. چای سبز یک درمان فوق العاده مفید برای عفونت های دهان است. چای سبز علاوه بر تقویت سلامت دهان و دندان می تواند طعم بد و بوی بد دهان را نیز از بین ببرد.

10. طعم بد دهان را با دارچین از بین ببرید: نصف قاشق غذاخوری پودر دارچین و آب یک لیموترش را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و از این محلول برای شستشوی منظم دهان خود استفاده کنید. همچنین می توانید به جای پودر دارچین از یک یا دو قطره عصاره دارچین استفاده کنید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. دارچین یکی دیگر از محلول های طبیعی است که به از بین بردن طعم بد دهان کمک می کند. زیرا خاصیت آنتی باکتریال دارد. دارچین می تواند به راحتی با عفونت های دهان مبارزه کند و با از بین بردن عوامل بیماری زا سلامت دهان را بهبود بخشد.

طعم بد در دهان؛ علل و راه های درمان و پیشگیری

چگونه از طعم بد دهان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از طعم بد دهان توجه به نکات زیر مفید است:

1. هر روز دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
2. دهان خود را به طور منظم با محلول آب نمک شستشو دهید.
3. برای تولید بزاق بیشتر آدامس های بدون قند بجوید.
4. آب کافی بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.
5. کافئین کمتری مصرف کنید.
6. سیگار را ترک کنید.
5. از مصرف مکرر غذاهای تند، چرب و شیرین خودداری کنید.