برای محافظت از سلامت مغز از این 5 عادت روزانه اجتناب کنید!

برای محافظت از سلامت مغز از این 5 عادت روزانه

عادات روزانه ما به طور قابل توجهی بر سلامت مغز ما تأثیر می گذارد و همه چیز از حافظه گرفته تا عملکرد شناختی را شکل می دهد.

دکتر، استاد نورولوژی و دانشیار دانشگاه هاروارد. اوما نایدو می‌گوید برخی از رفتارهای رایج در طول زمان می‌توانند به طور باورنکردنی به سلامت مغز آسیب برسانند. شناخت و اجتناب از این عادات می تواند از مغز شما محافظت کند و وضوح ذهنی، تمرکز و رفاه کلی را افزایش دهد. دکتر به گفته نایدو، پنج عادت مخرب مغز عبارتند از:

1. بیش از حد نشستن

نشستن طولانی مدت می تواند عواقب جدی برای مغز شما داشته باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که هر روز ساعت های طولانی می نشینند در معرض خطر داشتن لوب گیجگاهی داخلی (MTL) نازک تر هستند که مسئول تشکیل حافظه است. نازک شدن MTL اغلب به عنوان یک علامت هشدار اولیه از زوال شناختی دیده می شود و در نهایت می تواند منجر به شرایطی مانند زوال عقل شود.

2. بی توجهی به ارتباطات اجتماعی

انزوای اجتماعی یکی از نادیده گرفته ترین و همچنین یکی از مضرترین عادات برای سلامت مغز است. مطالعات نشان می دهد که تنهایی با تسریع زوال شناختی، همراه با از دست دادن ماده خاکستری در مغز که اطلاعات را پردازش می کند، مرتبط است. تعاملات اجتماعی منظم به تحریک مغز و بهبود حافظه و مهارت های استدلال کمک می کند.

3. بد می خوابد

کمبود خواب مزمن برای سلامت مغز مضر است و بر توانایی تمرکز، استدلال و حل مشکل شما تأثیر می گذارد. خواب کمتر از هفت ساعت در شب باعث اختلال در حافظه و کند شدن فرآیندهای شناختی می شود.

4. انتخاب های غذایی ناسالم

رژیم غذایی شما نقش حیاتی در حفظ سلامت مغز دارد. غذاهای سرخ شده و قند زیاد باعث التهاب می شود که بر حافظه و یادگیری تأثیر منفی می گذارد. دکتر Naidoo توصیه می کند که بر روی غذاهای غنی از مواد مغذی مانند مرکبات و سبزیجات برگدار تمرکز کنید که سرشار از آنتی اکسیدان ها و لوتئولین هستند که وضوح ذهنی را بهبود می بخشد و التهاب را کاهش می دهد.

5. استرس مزمن

استرس طولانی مدت عامل شناخته شده ای است که می تواند قشر جلوی مغز، ناحیه ای از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است، کوچک کند. استرس مدیریت نشده نه تنها سلول های مغز را از بین می برد، بلکه روند پیری مغز را نیز تسریع می کند. استرس مزمن اغلب ناشی از انتظارات سفت و سخت و عدم انعطاف پذیری در مواجهه با چالش های زندگی است.