مشکلات سلامت بدون آموزش و آگاهی حل نمی شود.

اجرای سیاست های جمعیتی با جدیت دنبال می شود

انتخابتو و به نقل از وبدا، محمدرضا ظفرکندی روز پنجشنبه پنجم مهرماه در مراسم افتتاحیه همایش ملی عبرت‌آموزی از کرونا که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: جامعه در زمان. از کرونا، جامعه پزشکی به خدا ایمان دارد و نمونه بارز تحقق وعده او برای خدمت به مردم است.

وی با بیان اینکه روزهای کرونا به عنوان دفاع مقدس شناخته می شود، گفت: معتقدم دوران کرونا سخت تر از دفاع مقدس است، زیرا در دوران دفاع مقدس، امدادگران و کادر پزشکی جان خود را صرفاً از روی اخلاص دادند، اما در دوران کرونا. پرسنل پزشکی نه تنها با جان خود، بلکه با جان خانواده هایشان نیز بازی می کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: همه پرسنل بهداشت و درمان نمی پذیرند که هیچ یک از اعضای خانواده خود آسیب ببینند اما در دوران کرونا نه تنها خود را فدا کردند بلکه اعضای خانواده خود را نیز از دست دادند.

ظفرکندی برگزاری «همایش ملی درس‌های گرفته شده از کرونا» را امری ارزشمند دانست و گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی باعث انتقال تجربه می‌شود و این امر ارزشمندی است. دست تجربه را منتقل می کند.

وی با اشاره به نقش مولفه «تجربه» در مسائل مختلف گفت: بررسی ها نشان می دهد که در روزهای اول جنگ جراحی ها با روش علمی انجام نمی شد، اما پس از مدتی بر اساس تجربه اولی ها عمل می شد. روزها بعد از جنگ توانستیم با روشی علمی عمل جراحی انجام دهیم.» .

وزیر بهداشت ادامه داد: عملکرد ایران در جراحی های دوران جنگ و انتقال تجربیات آن در این زمینه به گونه ای است که مقالات زیادی نوشتیم؛ مقالاتی که توسط پزشکان ایرانی نوشته شده است در بسیاری از مجلات علمی معتبر به چاپ رسیده است.

ظفر قندی با اشاره به برگزاری همایش ملی «درس های آموخته شده کرونا» گفت: برگزاری این همایش نه تنها باعث انتقال تجربه می شود، بلکه باعث انتقال فرهنگ ایثار، تعهد و فرهنگ حرکت علمی می شود.

با بیان اینکه آموزش و پرورش می تواند نقش موثری در رفع مشکلات و معضلات سلامت داشته باشد، اگر مردم نسبت به مشکلات آگاهی نداشته باشند و آموزش های لازم به آنها داده نشود، مشکلات و معضلات بهداشتی حل نمی شود.

وزیر بهداشت ضرورت آموزش را اینگونه تشریح کرد: آموزش بهداشت باید در دوران کودکی انجام شود و آموزش به گونه ای باشد که سلامت و عوامل تهدید کننده سلامت به طور دقیق شناسایی شود. به عنوان مثال، سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است.

ظفرکندی با بیان اینکه خانم ها باید نسبت به سرطان سینه هوشیار باشند، ادامه داد: وقتی خانمی بر اثر این بیماری به سرطان سینه مبتلا می شود و فوت می کند غیبت او گریبانگیر همه اعضای خانواده می شود. توجه به این مسائل بسیار مهم است. به آموزش بهداشت

وی با بیان اینکه میزان ترومای جاده ای در کشور بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری مانند وضعیت خودروها و وضعیت جاده ها منجر به ترومای جاده ها می شود اما مهم ترین عامل آن «فرهنگ ترافیکی» است. فرهنگ ترافیک به مردم آموزش داده نمی شود که باعث آسیب های جاده ای می شود و این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

سلامت یک موضوع ملی است/ ما در حوزه سلامت نیازمند نظام واحد هستیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت باید به عنوان یک موضوع ملی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر به سلامت به عنوان یک موضوع ملی نگاه نشود، نمی توانیم در حوزه سلامت به اهمیت تعریف سلامت به عنوان یک موضوع علمی دست پیدا کنیم ما کرونا را تجربه کردیم. تا زمانی که ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس جمهورمان تشکیل نشد، نتوانستیم به موفقیت برسیم. اگر خواهان موفقیت در حوزه سلامت هستیم باید دست به دست هم دهیم و در این زمینه تلاش کنیم.

ظفرکندی با بیان اینکه باید از یک سیستم واحد برای حوزه سلامت استفاده کنیم، گفت: اگر از یک سیستم واحد برای سلامت کشور استفاده نکنیم، بیمارستان های کشور فرو می ریزد.

وی با بیان اینکه نظم در تجارت ضروری تلقی می شود، تاکید کرد: چین و کره جنوبی به عنوان کشورهای موفق در زمینه مدیریت و کنترل کرونا معرفی شده اند و این کشورها اگر بخواهیم به لطف توجه به نظم به موفقیت دست یافته اند. آموزش بهداشت باید به نظم توجه کنیم و بدانیم که آموزش بدون نظم ممکن نیست.