فیلینگ ارمنی یا دستور تکنی ارمنی؛ خوشمزه و متفاوت

فیلینگ ارمنی یا دستور تکنی ارمنی؛ خوشمزه و متفاوت

فیلینگ ارمنی یا دستور تکنی ارمنی؛ خوشمزه و متفاوت

ریشه های پولوی ارمنی یا ته چین ارمنی را می توان به ارامنه ایران و کشور ارمنستان جست و جو کرد. می توانید پلوی ارمنی را با بال مرغ، دمنوش، سینه مرغ یا تکه های گوشت تهیه کنید و برای ناهار یا شام میل کنید. اگر شما هم دوست دارید غذاهای ملل و قومیت های مختلف را امتحان کنید، در این مقاله از سرویس آشپزی با ما همراه باشید که طرز تهیه مجلسی ارمنی پیلو را به شما آموزش می دهد.

مواد لازم برای تهیه پلو ارمنی با بال مرغ (برای 4 نفر)

گوشت مرغ: 12 عدد

برنج: فنجان فرانسه 4 دسته

پیاز: 1 عدد بزرگ

آبلیمو: نصف لیوان

زعفران (دم کرده غلیظ): 4 قاشق غذاخوری

نمک، پودر سیر و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن زیتون و کره: به اندازه کافی

روغن: به اندازه کافی

خلال پسته و خلال بادام (اختیاری): به تعداد دلخواه

زرشک (اختیاری): به اندازه دلخواه

شکر: برای سرخ کردن زرشک

زمان مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه: 1 ساعت و نیم

زمان مورد نیاز برای پخت پلو ارمنی: 1 ساعت

طرز تهیه پلو ارمنی با بال مرغ

در طرز تهیه پیلو ارمنی می توانید به جای بال و شانه مرغ از گوشت ساق و سینه یا تکه های گوشت استفاده کنید.

مرحله 1: بال های مرغ را مرینیت کنید

در مرحله اول تهیه پلو ارمنی، بال مرغ را بشویید و در یک سبد قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. پیاز شسته و پوست کنده را به صورت خلالی خرد کنید.

حالا آبلیموی تازه، پودر سیر، روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه و مقداری زعفران دم کرده را با هم مخلوط کرده و به همراه پیاز خلال شده به بال مرغ اضافه کنید. بال های مرغ را با این مواد کاملاً ماساژ دهید تا همه ادویه ها و طعم ها جذب شوند.

سپس بال های مرغ مرینیت شده را در ظرف مناسب درب دار قرار دهید یا روی ظرف را با سلفون بپوشانید. ظرف حاوی بال مرغ ترشی شده را به مدت 2 الی 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا استراحت کند و طعم آن تغییر کند.

مرحله دوم: برنج، خلال بادام، خلال بادام زمینی و زرشک را خیس کنید.

در این مرحله از تهیه تکین ارمنی، برنج را بشویید و در ظرف مناسبی با آب و مقداری نمک بریزید و بگذارید ۱ تا ۲ ساعت بماند. بادام و پسته را حدود 10 دقیقه در مقداری آب یا گلاب خیس کنید.

زرشک ها را بشویید و آبکشی کنید و حدود 10 دقیقه در آب خیس کنید. سپس خلال بادام زمینی (طرز تهیه خلال بادام زمینی)، خلال بادام (طرز تهیه خلال بادام) و زرشک را آبکشی کرده و جداگانه کنار بگذارید تا بعدا سرخ شود.

مرحله 3: برنج را بجوشانید

پس از اینکه برنج به مدت کافی در آب خیس شد، یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر کنید و مقدار کمی نمک (یک قاشق چایخوری) داخل آن بریزید. بگذارید آب بجوشد. سپس برنج خیس خورده را در آب جوش بریزید و 7 تا 12 دقیقه صبر کنید تا آماده بپزد.

ضمناً دانه های برنج را حتما امتحان کنید و به محض جویدن آن ها را از روی اجاق بردارید. برنج خلال دندان (برنج با دانه های خام و لبه های نرم) را در سبد بریزید و بگذارید آب اضافی آن کشیده شود.

مرحله چهارم: زعفران را به مقداری برنج اضافه کنید

حالا برنج آبکش شده را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و در 2 کاسه جداگانه بریزید. سپس مقداری زعفران دم کرده را به یکی از غذاها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا برنج کاملا با زعفران آغشته شود.

مرحله 5: ساختار پیلو ارمنی را آماده کنید

مقداری کره آب شده و مقداری زعفران دم کرده را در یک قابلمه مناسب با ظرفیت 12 بال مرغ به عنوان پایه قابلمه بریزید. سپس بال های مرغ مرینیت شده را از یخچال خارج کرده و کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج زعفرانی را روی بال ها بریزید و با کفگیر خوب فشار دهید. در آخر برنج سفید را روی سایر مواد بریزید و با پشت کاردک فشار دهید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله ششم: پلو ارمنی دم کنید

حالا یک سوم فنجان آب جوش فرانسوی را با مقداری روغن ترکیب کرده و داخل قابلمه بریزید. در قابلمه حاوی چین ارمنی را بپوشانید و پس از شعله زدن شعله پخش کن، قابلمه را چند دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید.

بعد از اینکه داخل قابلمه را دم کشیدید، حرارت را کم کنید و حدود یک ساعت و نیم صبر کنید تا پلو ارمنی خوشمزه شما کاملا پخته و بال مرغ ها قهوه ای و طلایی شوند.

مرحله هفتم: خلال پسته، بادام و زرشک را سرخ کنید

در حین دم کشیدن پلو ارمنی، خلال بادام زمینی و بادام خیس خورده و آبکش شده را در تابه ای مناسب با کمی کره تفت دهید. سپس برش های سرخ شده را از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید.

حالا زرشک های شسته و خیس خورده را به همراه مقدار کمی آبلیموی تازه، یک قاشق غذاخوری شکر، زعفران دم کرده و کره بریزید و تفت دهید. سپس حرارت را خاموش کنید و ماهیتابه را کنار بگذارید.

مرحله آخر: سرو پلو ارمنی

پس از این مدت، شعله را خاموش کرده و تکین ارمنی را در ظرف سرو برگردانید. سپس روی پیلوس ارمنی را با خلال بادام، پسته و زغال اخته بو داده تزیین کنید. این غذا را می توانید با سبزیجات، سالاد و سایر مخلفات دلخواه مصرف کنید.

نکات مهم در مورد طرز تهیه گاوآهن ارمنی

تفاوت اصلی پیلوس ارمنی با مرغ معمولی این است که در دستور پخت آن اصلاً تخم مرغ ذکر نشده است.

در صورت تمایل می توانید تمام سفیده برنج آبکش شده را روی بال مرغ بریزید و در آخر مقداری زعفران دم کرده روی برنج اضافه کنید.

در طرز تهیه پیلو ارمنی می توانید به جای بال مرغ از سینه مرغ، پای مرغ یا تکه های گوشت استفاده کنید.

بسته به ذائقه خود می توانید مقداری گرد غور (طرز تهیه گرد غور) را نیز به مواد ماریناد مرغ و گوشت اضافه کنید.

چگونه پیلو ارمنی خوشمزه درست کنیم؟

چگونه با تکه های گوشت پلو ارمنی درست کنیم؟

طرز تهیه پیلو با تکه های گوشت ارمنی مشابه همان چیزی است که در بالا گفتیم. تنها تفاوت این است که به جای بال مرغ از تکه های گوشت بره یا گاو استفاده می کنید. برای این کار ابتدا باید گوشت را با پیاز خرد شده و ادویه تفت دهید. سپس مقداری آب جوش به این مخلوط اضافه می کنیم و حدود 2 ساعت روی حرارت می گذاریم تا گوشت کاملا پخته شود سپس ته قابلمه می گذاریم و با برنج می پزیم. بقیه مراحل بالا را دنبال کنید.

طرز پخت پیلو مرغ ارمنی چگونه است؟

طرز تهیه پیلو با پای مرغ ارمنی مانند دستور بالا می باشد.

منبع: ایرنا