چین با مستندی درباره جنگ جهانی دوم وارد رقابت های اسکار شد

چین با مستندی درباره جنگ جهانی دوم وارد رقابت های

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، این فیلم به کارگردانی فانگ لی، مستندی درباره جنگ جهانی دوم است که داستان غرق شدن یک کشتی ژاپنی حامل صدها اسیر جنگی انگلیسی و تلاش قهرمانانه ماهیگیران چینی برای نجات آن را روایت می کند. . آنها

به گزارش ایسنا، وی برای اولین بار است که یک فیلم مستند را به عنوان نماینده رسمی سینمای چین به آکادمی معرفی می کند که از سال 1979 در رقابت های اسکار شرکت می کند، مستندی که در مرحله انتخاب فیلم هایی است که چینی ها در آن حضور دارند. تلاش برای برانگیختن احساسات ناسیونالیستی در کشور

مستند غرق شدن لیسبون که جشنواره بین المللی فیلم شانگهای را در ژوئن افتتاح کرد، درباره جنگ جهانی دوم در سال 1942 است. این یک قسمت نسبتا تاریک را زنده می کند که در آن لیسبون، یک کشتی نظامی ژاپنی در طول جنگ جهانی دوم، توسط اژدرهای نیروی دریایی ایالات متحده مورد اصابت قرار می گیرد. قرار داده شد. در آن زمان از این کشتی برای انتقال اسیران جنگی استفاده می شد و بیش از 800 سرباز انگلیسی بر اثر غرق شدن کشتی یا تیراندازی توسط ژاپنی ها کشته شدند. تقریباً 380 اسیر جنگی بریتانیایی دیگر توسط ماهیگیران چینی که جان خود را برای نجات و پناه دادن اسرا از نیروهای ژاپنی به خطر انداختند، نجات یافتند.

فانگ لی کارگردان و تهیه کننده فیلم سفرهای زیادی برای جمع آوری داستان کشتی غرق شده و تجربیات بازماندگان داشت. این کارگردان که سابقه طولانی در صنعت سینمای چین دارد و همچنین تجربه اقیانوس‌شناس را دارد، به رسانه‌های چینی گفت که به چین، بریتانیا، ژاپن، آمریکا و کانادا و همچنین خانواده‌های اسرای جنگی بازمانده سفر کرده است. او همچنین تلاش کرد تا آنچه را که گمان می رود کشتی غرق شده واقعی لیسبون مارو باشد، کشف کند و این روند را در مستند خود به تصویر کشید.

مستند «مارو غرق لیسبون» پس از اکران در 6 سپتامبر در چین با امتیاز فوق العاده بالای 9.3 در سایت فیلم چینی «دوبان» و 9.6 در اپلیکیشن فروش بلیت «Maoyan» به موفقیت بزرگی دست یافت. نقطه این فیلم تقریباً 5 میلیون دلار در سینماهای چین فروخت که رقم فروش قابل توجهی برای یک فیلم مستند است.

در 25 سالی که چین شروع به شرکت در رقابت بین المللی اسکار کرده است، دو بار نامزد بهترین فیلم بین المللی شده است. ژانگ ییمو اولین نامزدی اسکار کشورش را در سال 1990 برای تراژدی عاشقانه “جو دو” با بازی گونگ لی و پس از آن فیلم کلاسیک “قهرمان” در سال 2002 به دست آورد. هیچ فیلم چینی تاکنون برنده اسکار بهترین فیلم بین المللی نشده است.

پیش از آن کمیته اسکار متشکل از کشورهایی مانند فرانسه، آرژانتین، مکزیک، کانادا، شیلی، کاستاریکا، مراکش، پاناما، پرو، اروگوئه، کامبوج، ژاپن، قرقیزستان، آلمان، ترکیه، عراق، فلسطین، کره جنوبی، تایوان بود. ارمنستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، مجارستان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، رومانی، اوکراین، ایسلند، کنیا، فنلاند، هند، آرژانتین و مکزیک نیز فیلم های برگزیده خود را به آکادمی اسکار اعلام کردند.

سینمای ایران نیز فیلم «در آقوس درم» ساخته بابک خواجه پاشا را به عنوان نماینده خود در اسکار پیش رو شناخت.

آخرین مهلت ارسال آثار به مسابقه در بخش بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ نوامبر) است. فهرست اولیه نامزدهای بین المللی اسکار در تاریخ 17 دسامبر (27 دسامبر) و نامزدهای نهایی در 17 ژانویه 2025 (27 دسامبر) اعلام خواهند شد.

سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر برنده اسکار بهترین فیلم بین المللی سینمای بریتانیا شد.

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین