صرف کاهش کالری برای کاهش وزن موثر نیست

رژیم غذایی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ مصرف زیاد پروتئین

ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بدن افراد کالری غذای مصرفی را از طریق متابولیسم اولیه، هضم غذا و فعالیت بدنی می سوزاند، اظهار کرد: بیشترین میزان انرژی مصرفی بدن افراد مربوط به متابولیسم پایه است. صرف فعالیت اندام های حیاتی می شود و 10 تا 15 درصد انرژی بدن صرف هضم غذای خورده می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر میزان کالری مصرفی افراد برابر با کالری سوزانده شود، اضافه وزن خود را کم نمی کنند، گفت: برای کاهش وزن و کاهش وزن باید کالری دریافتی محدود شود، زمانی که کالری اضافی مصرف شود، انرژی می گیرد. از دست می‌رود، بدن کالری‌های باقی‌مانده را برای دوره‌های مورد نیاز ذخیره می‌کند، مقداری از این کالری‌ها.» به‌صورت گلیکوژن در ماهیچه‌ها و مقداری از آن به‌عنوان چربی ذخیره می‌شود و منجر به افزایش وزن می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه اگر کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی روزانه فرد باشد، بدن از ذخایر خود استفاده می کند و باعث کاهش وزن می شود، منبع کالری دریافتی را علاوه بر میزان آن مشخص کرد. برای کاهش وزن بسیار مهم است و اگر رژیم غذایی افراد سرشار از فروکتوز باشد، شاهد مقاومت بدن افراد در برابر انسولین، افزایش قند خون، افزایش تری گلیسیرید و کلسترول بد خواهیم بود.

مظهری با اشاره به اینکه مصرف چربی های غیراشباع سالم باروری را افزایش می دهد و جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی های غیراشباع خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، ادامه داد: ریزمغذی هایی که افراد در طول روز مصرف می کنند بر میزان سیری و گرسنگی تاثیر می گذارد. غذاهای حاوی پروتئین و فیبر بیشتر افراد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند، اما فروکتوز بیشتر از گلوکز باعث تحریک گرسنگی در افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از غذاها برای هضم و جذب انرژی بیشتری نیاز دارند، گفت: پروتئین ها برای هضم و جذب به بیشترین انرژی نیاز دارند و رژیم های غذایی پر پروتئین با افزایش متابولیسم بدن باعث می شود کالری بیشتری سوزانده شود و میزان مصرف مواد مغذی افزایش یابد. غذاهای مختلف نیز از نظر کالری دریافتی افراد بسیار مهم هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: غذاهایی که حاوی مواد مغذی بیشتری از جمله ویتامین ها و مواد معدنی هستند در مقایسه با غذاهای ناسالم در کاهش وزن افراد موثر خواهند بود و اگر افراد کالری دریافتی خود را کاهش دهند اما این کالری را از غذاهای ناسالم دریافت کنند دچار آسیب سلولی می شوند. گرسنگی در نهایت بدن مجبور می شود از ذخایر خود برای تامین مواد مغذی لازم و کاهش عملکردهای غیر حیاتی بدن مانند رشد مو استفاده کند.