مهر یک معدن در تخت جمشید

مهر یک معدن در تخت جمشید

به گزارش انتخابتو، دادستان مرودشت با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر مجوز فعالیت معدنی شهرداری مرودشت معتبر نیست و تا زمانی که شهرداری مرودشت مجوزهای لازم را دریافت نکرده، امکان بازگشایی و بهره برداری از معدن در کوه رحمت وجود ندارد.

ایلانا در یکی از اخبار خود نوشت: فعالیت معدنی شهرداری مرودشت در کوه رحمت بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. این گودال شنی متعلق به شهرداری مرودشت یک بار در سال 1393 با حکم قضایی پلمب شد اما به گفته فعالان میراث فرهنگی مرودشت در 2 ماه گذشته مجددا فعال شد.

در حال حاضر دادستان مرودشت با تایید این خبر به سایت خبری اعلام کرد که مهر معدنی شهرداری مرودشت تحت حفاظت درجه دو تخت جمشید داده شده و رسیدگی به این پرونده در مراجع قضایی ادامه دارد.

اسماعیل سیاوش پور افزود: معدن سنگ شکن و شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت در سال 1393 یک بار با حکم قضایی پلمپ شد اما بهره برداری از این معدن در 2 ماه گذشته ادامه داشته است.

اسماعیل سیاوش پور با تاکید بر این مطلب افزود: با توجه به اینکه کوه رحمت در محدوده تخت جمشید قرار دارد و معدن معدن متعلق به شهرداری مرودشت در درجه ۲ تخت جمشید است، به دلیل هرگونه فعالیتی که در این زمینه انجام شود مجوزی برای استخراج مجدد داده نخواهد شد. منطقه تابع قوانین میراث فرهنگی است. اتفاق افتاد

به گفته دادستان مرودشت، دستور توقف و ممنوعیت فعالیت معدن شن و سنگ شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت و در صورت وجود فعالیت معدنی شهرداری مرودشت در کوه رحمت صادر شد. از پرسپولیس با تصمیم قضات در پرونده ای که ادعا می شود به کوه رحمت و حریم درجه 2 تخت جمشید آسیب وارد شده است، تصمیم قضایی لازم در خصوص تخریب کوه رحمت در این پرونده اتخاذ می شود.

خبر پلمپ معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید توسط دادستان مرودشت در جریان کار ۲ فازی یگان حفاظت میراث فرهنگی تخت جمشید و مرودشت برای توقف فعالیت معدن شهرداری اعلام شد. شکستن معدن حفاظت شده درجه 2 تخت جمشید ناکام ماند و طبق پیگیری خبرگزاری ایلنا در آخرین تلاش صبح دیروز حتی حاضران در این معدن با یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت برخورد سختی کردند. بار توقف فعالیت معدنی در کوه رحمت را بر دوش نداشت. کوه رحمت در محدوده میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی شهرداری مرودشت، در سال های اخیر بیش از 60 هکتار از منطقه حفاظت شده درجه دو تخت جمشید را تخریب کرده است.

کوه رحمت در محدوده میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و دارای سه مرز مشخص است. اما شهرداری مرودشت به معدن ثانویه تخت جمشید مشغول است.

کوه رحمت به قدری مهم است که هخامنشیان تخت جمشید را در دامنه این کوه بنا کردند و پادشاهان ساسانی به دلیل معبد بزرگ آناهیتا که در قسمتی از این کوه در نزدیکی شهر باستانی تشکر قرار دارد، مراسم تاجگذاری خود را در اینجا برگزار می کردند. حتی برخی از پادشاهان ساسانی مدتی در دامنه این کوه و در معبد باستانی آن به عنوان نگهبان آتش خدمت می کردند.

کوه رحمت در تخت جمشید نیز حاوی غارهای باستانی است که باستان شناسان محل سکونت انسان در این غارها را به دوره نوسنگی نسبت می دهند. علاوه بر این، باستان شناسان موفق شدند گورستان های متعددی از جمله تابوت های سفالی اشکانی و هزاران مقبره ساسانی را در طبقه دوم تخت جمشید پیدا کنند.

۲۳۳۲۳۶

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین