۷ پیشنهاد برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در پاییز

bato-adv

روزهای کوتاه تر، نور خورشید کمتر، افسردگی فصلی و هوای خنک باعث می شود که ما بخواهیم زیر پتو بخزیم و گرمای خانه را بر همه چیز ترجیح دهیم. با این حال، هوا هنوز آنقدر سرد نشده است که پیاده روی و ورزش در فضای باز را سخت کند. هنوز هم می توانید به پارک ها و فضاهای سبز بروید و تا دلتان بخواهد بدوید یا ورزش کنید. البته نباید از تغذیه سالم نیز غافل شوید. زیرا کاهش فعالیت بدنی و مصرف غذاهای چرب و سنگین به بهانه سرماخوردگی می تواند در عرض چند هفته شما را چاق کند; به همین دلیل باید سعی کنید قبل از فرا رسیدن روزهای بسیار سرد وزن خود را در این فصل ثابت نگه دارید و از چاقی زمستانی جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا با چند نکته ساده برای جلوگیری از چاقی در پاییز بیشتر آشنا شوید.

از سلامتی خود غافل نشوید

به گزارش برنا، محققان انجمن ملی اختلالات خوردن در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که افتادن در دام عادات بد، یعنی میل به پرخوری و کاهش فعالیت بدن، در پاییز بیشتر از فصول دیگر رخ می دهد. با این حال، آماده شدن برای خواب زمستانی راه حل مناسبی برای عبور از فصل سرد نیست. پس از یک روز کاری طولانی با میل به خم شدن روی مبل مبارزه کنید.

البته این کار آسانی نیست زیرا بلافاصله پس از بسته شدن شب می آید و میل به استراحت بر هر احساسی غلبه می کند. با این حال، اگر می خواهید پاییز را بدون چند کیلو اضافه وزن شروع کنید، بهتر است بین روزها به ورزشگاه، پیاده روی و رفتن به استخر ادامه دهید.

غذاهای سالم پاییز را پیدا کنید

آرامش پاییز یعنی نوشیدنی های گرم، غذاهای لذیذ، لباس های گرم، آتش در شومینه و پشم اگر هوس آن را دارید.

اگر توجه نکنید این آفتاب پاییزی شما را کاملاً بی تحرک و چاق می کند. به خصوص برای گذراندن شب های طولانی با پرخوری و تماشای تلویزیون. نتایج تحقیقات انجام شده توسط وزارت کشاورزی آمریکا نشان می دهد که فست فودها و غذاهای سرخ شده باید در حد اعتدال مصرف شوند. اما اگر مصرف این غذاها از حد مجاز فراتر رود، تغذیه سالم و مصرف سبزیجات فوق العاده این فصل نادیده گرفته می شود. خوردن غذای مقوی به معنای خوردن غذاهای مضر و چرب نیست. در این فصل بهتر است خلاق باشید و سبزیجاتی مانند کلم، کدو سبز و میوه های سرشار از ویتامین C را در اولویت برنامه غذایی خود قرار دهید.

خوب بخور

نتایج تحقیقات انجام شده توسط انجمن علمی و عمومی نشان می دهد که پر کالری ترین فصل سال پاییز است. شب های طولانی در فصل پاییز و گذار به زمستان منجر به هوس خوردن غذاهای ناسالم، تنقلات چرب، شیرینی، کیک و غیره می شود. میل به مصرف را افزایش می دهد. چیپس، سس های چرب و … که ارزش غذایی بالایی ندارند. توصیه می کنیم به جای استفاده از محصولات، آستین های خود را بالا بزنید.

اگر عاشق چیپس هستید، برای خودتان سیب زمینی تنوری خانگی درست کنید. هوموس خانگی نیز سیر کننده و مغذی است. به جای نوشیدنی های شیرین و پرکالری آب پیدا کنید. زیرا با مصرف مواد غذایی دیگر کالری کافی دریافت می کنید. بنابراین، نوشابه و غیره. نیازی نیست با مصرف آن مقدار آن را افزایش دهید.

برای مبارزه با گرسنگی کاذب آب بنوشید

در بیشتر موارد، وقتی یخچال یا کمدها را به دنبال غذا ترک می‌کنید، تشنه می‌شوید، نه گرسنه! اگر در هر وعده غذایی به مقدار کافی غذا می خورید، نباید به دنبال میان وعده باشید. برای مقابله با این مشکل، آب و مایعات سالم بیشتری بنوشید. نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه تنسی نشان می دهد که حفظ آب بدن می تواند با گرسنگی و پرخوری مبارزه کند. یک فنجان چای سبز با هل، دارچین و نعناع تازه برای گرم کردن، آبرسانی، تقویت سیستم ایمنی و کمک به تناسب اندام مناسب است. سعی کنید همیشه یک بطری آب در دست داشته باشید و آن را بنوشید. این حرکت ساده شما را از خوردن میان وعده در بین وعده های غذایی جلوگیری می کند.

محصولات فصلی را پیدا کنید

پاییز فصل میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و سرشار از ویتامین مانند سیب، فلفل، کدو تنبل، چغندر، کلم بروکلی، گل کلم، شلغم، هویج و مرکبات است. هر کدام از این میوه ها و سبزیجات منبع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. به غذاهای معمول بسنده نکنید. غذاهای تازه را امتحان کنید. خلاق باشید؛ به عنوان مثال می توانید از کدو تنبل در سوپ و کاسرول و … استفاده کنید. هنگام آماده سازی استفاده کنید. گل کلم را فقط به عنوان ترشی نگه ندارید، آن را برای مرغ و… خلاصه نکنید، خودتان را از سبزیجات فوق العاده این فصل محروم نکنید.

افزایش وزن در تعطیلات را جدی بگیرید

نتایج یک مطالعه انجام شده در سال 2000 نشان می دهد که بیشتر افراد در فصل تعطیلات وزن اضافه می کنند. این محققان 195 شرکت کننده زن و مرد را طی 6 ماه مطالعه کردند و دریافتند که در طول تعطیلات 700 گرم وزن بیشتری اضافه کردند.

اگرچه این مقدار چندان زیاد به نظر نمی رسد، اما محققان معتقدند کاهش وزن به دست آمده در تعطیلات و مسافرت ها دشوار است. بدون شک می دانید که اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، افسردگی و دیابت را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل لازم است در این فصل در تعطیلات بیشتر تحرک داشته باشیم و به بهانه تعطیلات و استراحت دچار تغذیه نادرست و کم تحرکی نشویم.

مثل اجدادت بخور

برخی از کارشناسان معتقدند که اجداد ما بسیار سالم تر تغذیه می کردند. آنها گوشت حیواناتی را که به طور طبیعی و سالم تغذیه می شدند مصرف می کردند. در واقع، میوه ها و سبزیجاتی که مصرف می کنند بسیار سالم تر و طبیعی تر از دوره ما هستند. بنابراین برای کنترل اشتهای خود توصیه می کنیم از مصرف غذاهای تهیه شده از آرد سفید، پاستا، دسرها، غذاهای سرخ شده و فرآوری شده خودداری کنید. تا حد امکان از میوه ها و سبزیجات تازه و ارگانیک استفاده کنید و پروتئین های کم چرب را در اولویت قرار دهید.