تاثیر جدی آلودگی هوا بر ساختار مغز کودکان

تاثیر جدی آلودگی هوا بر ساختار مغز کودکان

تاثیر جدی آلودگی هوا بر ساختار مغز کودکان

در یک مطالعه جدید، محققان به طور سیستماتیک 40 مطالعه مختلف را بررسی کردند و دریافتند که آلودگی هوا ممکن است بر ساختار و عملکرد مغز کودکان تأثیر بگذارد. به گفته آنها، آلودگی هوا بر حجم ماده سفید مغز تأثیر منفی می گذارد. ماده سفید در عملکردهای شناختی و ارتباطات مغزی افراد نقش دارد و حتی به عنوان نشانگر اولیه آلزایمر در نظر گرفته می شود.

به گزارش دیجیاتو به نقل از ScienceDaily، محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، 40 مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند. در بیشتر این موارد مشخص شد که آلودگی هوا بر مغز کودکان تأثیر می گذارد. علاوه بر این، این مطالعات گروه های سنی مختلف، از نوزادان تا بزرگسالان 18 ساله را در ایالات متحده، مکزیک، اروپا، آسیا و استرالیا مورد بررسی قرار دادند.

تاثیر آلودگی هوا بر ساختار مغز کودکان

بر اساس مقاله ای که در مجله Developmental Cognitive Neuroscience منتشر شده است، این 40 مطالعه مختلف همه بر روی اندازه گیری اثرات مغز متمرکز شده اند. برخی از روش های اسکن پیشرفته مانند MRI استفاده می کردند. یا آزمایشات آنها مربوط به تغییرات در ترکیب شیمیایی مغز بود. برخی از مطالعات همچنین به دنبال تومور در مغز یا سیستم عصبی مرکزی بودند. این مطالعات ثابت کرد که یکی از اثرات جدی آلودگی بر روی مغز کودکان مربوط به تغییر حجم ماده سفید است.

مطالعاتی که در مورد مقایسه کودکان در مناطق مختلف مکزیکوسیتی با آلودگی زیاد و کم انجام شد، تفاوت های قابل توجهی را در ساختار مغز نشان داد. محققان می گویند کودکان و نوجوانان به ویژه در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر هستند زیرا مغز و بدن آنها هنوز در حال رشد است. به گفته محققان، کودکان زمان بیشتری را در خارج از منزل سپری می کنند و بدن آنها به ازای وزن بدن آلاینده های بیشتری را نسبت به بزرگسالان جذب می کند.

منابع آلودگی هوا عمدتا نیروگاه های حرارتی با سوخت زغال سنگ، آتش سوزی جنگل ها، کارخانه ها و سوخت های فسیلی هستند. با بررسی سیستماتیک چندین مطالعه، محققان پیشنهاد می‌کنند که والدین و سیاست‌گذاران از فرزندان خود در برابر آلودگی هوای بیرون محافظت می‌کنند، به عنوان مثال، با افزودن دستگاه‌های تصفیه هوا به خانه‌ها و مدارس.