طرز تهیه کاسرول دروغگو!

طرز تهیه کاسرول دروغگو

خورش دروگو یا درگو یکی از غذاهای سنتی استان گیلان است که منشا آن شهر «لشت نشا» رشت است. کاسرول کاذب یک غذای کاملا گیاهی مناسب برای شام و ناهار است.

این خورش در واقع مخلوطی از خورش قورمه سبزی و خورش فسنجان و البته بدون گوشت و مرغ است و به همین دلیل نام این غذا را دروغگو گذاشته اند. در این مطلب به طرز تهیه هوروش خورشت و نکات مهم آشپزی می پردازیم.

مواد لازم برای تهیه خورش دوروگو (دورگو) گیلانی

لوبیا چیتی: نصف فنجان لوبیا فرانسوی

مغز گردو: 4 عدد

پیاز (برای پیاز داغ): 2 عدد متوسط

رب انار: 1 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

گیاهان معطر خرد شده (نعنا، گشنیز، جعفری، چوچاگ): 3/4 فنجان فرانسوی

نعنا خشک: 1 قاشق غذاخوری

کدو تنبل: 1 عدد متوسط

زردچوبه، نمک، فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن سرخ کردنی: کافی است

برنج: با کاسرول تقلبی سرو کنید

زمان آماده سازی مواد اولیه: 30 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت کاسرول : 2 ساعت

طرز تهیه شبه خورش گیلانی

اگر به دنبال یک ظرف غذاخوری متفاوت هستید، کاسه کاسه انتخاب خوبی است. شما می توانید به راحتی در منزل این کاسرخ معطر و خوشمزه را تهیه کنید و به سفره های خود تنوع دهید.

مرحله اول: تهیه مواد اولیه

در مرحله اول تهیه کاسه کاذب بامزه گیلانی باید لوبیا را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار باعث می‌شود که لوبیاها راحت‌تر آب شوند و بپزند. سبزیجات معطر مانند نعناع، ​​گشنیز، جعفری و پیازچه را کاملا با آب بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

گردوها را در غذاساز یا آسیاب برقی خرد کنید تا کاملا پودر شوند.

مرحله 2: پیاز داغ را آماده کنید

در این مرحله به دو عدد پیاز متوسط ​​نیاز دارید. پیازها را پوست بگیرید و بشویید و سپس ریز خرد کنید. یک قابلمه با اندازه مناسب حاوی روغن کافی روی اجاق گاز قرار دهید و اجازه دهید روغن داغ شود. پیازها را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها شفاف و سبک شوند.

مرحله 3: کدو تنبل را به پیاز داغ اضافه کنید

حالا باید یک کدو تنبل سایز متوسط ​​را پوست کنده و مکعبی کنید. کدو سبزهای خلال شده را با آب بشویید و بعد از اینکه کمی خشک شدند به پیاز تفت داده شده اضافه کنید. کدو تنبل را با پیاز تفت دهید تا آب آن گرفته شود و کمی نرم شود.

مرحله 4: لوبیا چیتی را اضافه کنید

باقالی که از شب قبل خیسانده شده است، آماده استفاده در کاسرول کاذب است. لوبیا چیتی را با کدو سبز و پیاز داغ روی حرارت ملایم تفت دهید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم: ادویه ها را با 4 فنجان آب جوش اضافه کنید.

ادویه هایی مانند نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به محتویات قابلمه اضافه کنید و با کمی روغن روی آتش تفت دهید تا خام شود و عطر آن زیاد شود. ادویه ها را با مواد دیگر ترکیب کنید تا عطر و طعم آنها با هم ترکیب شود.

در این مرحله از طرز تهیه کاسرول تقلبی باید زمان بگذارید تا لوبیا و کدو حلوایی بپزد. بنابراین 4 لیوان آب جوش به محتویات قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و بگذارید مواد خورش با حرارت ملایم بپزند.

مرحله ششم: گردو را با ادویه تفت دهید

در حین پختن حبوبات، باید بقیه مواد خورش کاذب شمالی را آماده کنید. گردوی پودر شده ای را که قبلا آماده کرده بودید با مقدار کمی روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا معطر شود.

حالا ادویه ها مخصوصا یک قاشق غذاخوری رب انار (طرز تهیه رب انار) و یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه فرنگی) را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و خام شود. گردو را با رب انار و رب گوجه فرنگی مخلوط کنید.

مرحله هفتم: مخلوط گردو و رب گوجه فرنگی را به ظرف دروغگو اضافه کنید.

بعد از حدود یک ساعت که حبوبات پخته شد، گردوی تفت داده شده، شربت انار و رب گوجه فرنگی را به سایر مواد قابلمه اضافه کنید. محتویات قابلمه را روی آتش بگذارید تا گردو به روغن بیفتد و خورش گیلانی به غلظت مناسب برسد. برای کمک به ریختن روغن بیشتر در قابلمه، هر 30 دقیقه یک تکه یخ داخل قابلمه بریزید تا گردوها شوکه شوند و داخل روغن بریزند.

مرحله هشتم: سبزیجات را سرخ کنید

سبزی های از قبل شسته شده مانند نعناع، ​​جعفری، گشنیز و چوچاگ را ریز خرد کرده و در تابه ای دیگر روی حرارت زیاد با روغن کافی تفت دهید. سبزیجات باید کاملا تفت داده شوند تا سیاه شوند، اما مراقب باشید که نسوزند.

مرحله 9: سبزیجات تفت داده شده و نعناع خشک را اضافه کنید

در سی دقیقه آخر پخت، زمانی که گردو در روغن فرو رفت، نوبت به اضافه کردن سبزیجات سرخ شده می رسد. سبزی را به خورش گوگ گیلانی اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. برای خوشبو شدن خورش یک قاشق غذاخوری نعناع خشک اضافه کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید.

مرحله آخر: کاسه دروغگو را سرو کنید

وقتی به قوام دلخواه رسید و جا افتاد می توانید آن را سرو کنید. کاسرول کاذب وگان را با کلو برنج یا برنج کیت سرو کنید و از طعم متمایز آن لذت ببرید. این پلو و خورش گیلانی را می توانید با سالاد شیرازی یا انواع ترشی سرو کنید.

طرز تهیه شبه خورش گیلانی

کدو حلوایی طعم شیرینی به غذا می دهد و رب انار شیرینی آن را متعادل می کند. اگر ذائقه شما به نفع غذاهای شیرین است، می توانید در حین تهیه این کاسه از یک قاشق چایخوری شکر استفاده کنید.

اگر دوست دارید طعم غذا ترش باشد، هنگام تهیه این غذا بیشتر از رب انار ترش استفاده کنید.

برای تهیه خورش کاذب گیلانی می توانید به جای کدو سبز از کدو سبز یا بادمجان نیز استفاده کنید.

افزودن چند تکه یخ به ماهیتابه منحط به اسپند کمک می کند تا روغن بیشتری آزاد کند و ظاهری جشن تر به کاسرول مصنوعی بدهد.

سبزی این خورش باید به اندازه سبزی خورش قورمه سبزی سرخ شود.

خورش کاذب خورش نسبتا غلیظی است و غلظت آن باید شبیه خورش قورمه سبزی یا فسنجان باشد.

نکات و تکنیک هایی برای تهیه کاسرول خانگی خوشمزه

در تهیه این خورش به جای سبزی چوچاق از چه سبزیجات دیگری می توان استفاده کرد؟

چوچاق سبزی معطر و محلی گیلانی است. اگر به سبزیجات تازه چوچاق دسترسی ندارید، می توانید از سبزیجات خشک شده استفاده کنید. اگر به سبزی چوچاق خشک دسترسی ندارید از مخلوط نعناع، ​​گشنیز و جعفری به مقدار مساوی در تهیه خورش استفاده کنید.

آیا می توان از نعنای خشک صرف نظر کرد و فقط از نعنای تازه استفاده کرد؟

NO نعناع خشک بویی دارد که نعناع تازه آن را ندارد. افزودن نعناع خشک در واقع طعم لذیذ و متفاوتی به خورش می دهد.

منبع: ایرنا