بیماری کبد چرب که با تجمع چربی در بدن پیشرفت می کند/ 10 درصد بیماران اضافه وزن ندارند

تورم پاها، دست ها و صورت یکی از علائم بیماری

محمد جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به بیماری کبد چرب و علل ابتلای افراد به این بیماری اشاره کرد و گفت: با افزایش وزن، بافت غالبی که در بدن تجمع می یابد چربی است و کبد یکی از اعضای بدن است. که کبد را چرب می کند چربی را می توان در آن ذخیره کرد و درجاتی از چربی لوزالمعده نیز مشاهده می شود حتی زمانی که سونوگرافی داخلی در افرادی که اضافه وزن دارند و بیماری کبد چرب دارند انجام می شود.

وی بیان کرد که چربی در بسیاری از اندام ها از جمله وجود دارد دیوار رگ های خونی انباشته و جمع می شوند، غیرممکن است که در هر جایی از بدن فرد چربی داشته باشد و چربی فقط با کبودی ها، عملکرد طبیعی سلول ها، جمع می شود. بافت کبد ضعیف می شود

متخصص گوارش و کبد بزرگسالان و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 7 تا 10 درصد بیماران مبتلا به کبد چرب اضافه وزن ندارند، گفت: وجود اختلالات متابولیک و افزایش وزن در سنین نوجوانی، بیماری کبد چرب به دلایل دیگر است.

جعفری با پرداختن به تاثیر سن بر کبد چرب ادامه داد: به طور معمول پس از ۴۰ سالگی بافت عضلانی کاهش می یابد و به جای بافت عضلانی از دست رفته چربی ذخیره می شود و درصد چربی بدن افزایش می یابد. وزن آنها متفاوت است زیرا چربی کمتر از عضله است، اما بافت ماهیچه ای با چربی جایگزین شده است.

افراد به خصوص افراد بالای 40 سال باید ورزش های ایزومتریک و ایزوتونیک به یاد داشته باشید: تمرینات ایزومتریک شامل تمرین با وزنه و کشش به ساخت و حفظ عضلات کمک می کند و پیاده روی سریع یکی از این تمرینات است. ایزوتونیک در نظر گرفته شده است

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: قورت دادندفع خون، استفراغ خون یا لخته شدن خون، کاهش وزن ناخواسته در عرض 6-3 ماه و سابقه سرطان روده بزرگ، معده و مری در اعضای درجه یک خانواده از جمله مواردی است که می تواند زنگ خطر را برای افراد مبتلا به این اختلالات ایجاد کند. توصیه می شود افراد در صورت ابتلا به بیماری های گوارشی و مشاهده این علائم به متخصص گوارش مراجعه کنند.