آخرین وضعیت کرونا در ایران/ افزایش میزان بستری بیماران با زیرگروه XEC

آخرین وضعیت کرونا در ایران افزایش میزان بستری بیماران با

انتخابتو به نقل از وبدا، مجید مختاری با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی در مورد رفتار و جهش های ویروس کرونا انجام شده است، خاطرنشان کرد: یک نوع جهش از ویروس کرونا وضعیت مختلط دارد. به طوری که نوع دیگری از ویروس کرونا می تواند وارد بدن فردی شود که سابقه ابتلا به یک نوع کرونا را دارد و پروتئین ها و مواد درونی ساختار این دو ویروس در بدن میزبان می توانند ترکیب شوند و تبدیل شوند. حد پایین تر تازه از کرونا بودن

وی افزود: در شش ماه گذشته در زیرشاخه ها Umicron زیرژانرهای مختلفی پدید آمده، ناپدید شده یا ادغام شده اند. حد پایین تر JN.1 عمده Umicron و در ماه های اخیر انواع مختلفی از زیرگونه های هیبریدی مانند KP.1، KP.2، KP.3 و KP.4 از زیر مجموعه های JN.1 ایجاد شده است.

متخصص ریه و بورسیه توجه ویژه بیان کرد: اخیراً زیرگروه های KP.3.3 در KS.1.1 ادغام شدند که منجر به حد پایین تر زیرشاخه های جدید شامل FLiRT و KP.3.1.1 معاشقه ایجاد شد، حد پایین تر جدید حد پایین تر به تدریج تبدیل می شود حد پایین تر حمله Umicron ظاهرا این حد پایین تر بسیار مسری است و جایگزین انواع و زیرگروه های قبلی می شود.

مختاری ادامه داد: با کمک ارزشمند و قابل توجه انستیتو پاستور ایران، زیرگروه های جدید به دقت در ایران در حال بررسی و شناسایی هستند و تعداد موارد آلوده نیز رو به افزایش است. حد پایین تر از آنجایی که موارد جدید کرونا در کشور زیاد نیست و به سرعت در حال گسترش است، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و بدخیم، سیستم ایمنی ضعیف، حتی افراد دارای چاقی شدید، سالمندان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی زمینه‌ای ممکن است مستعد ابتلا به عفونت باشند. . حد پایین تر نوع XEC و بیماری شدید، اما رفتار زیرگروه های جدید برعکس است عصبی شدن دلتا ریه ها را درگیر می کند، بیشتر در دستگاه تنفسی فوقانی.

گفت: دانشمندان حد پایین تر مطالعه و تمرکز جدید XEC نشان داد که: حد پایین تر قصد دارد به طور هوشمندانه سیستم ایمنی را دور بزند تا بیشتر ریه را درگیر کند، اما چنین توانایی را دارد. حد پایین تر در دسترس نیست

عضو کمیته ملی علوم کرونا گفت: جامعه جهانی در حال حاضر نگران شیوع گسترده کرونا است. دلتا خیر، وی افزود: باید توجه داشته باشیم که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای ممکن است به نوع شدید کرونا مبتلا شوند. حد پایین تر XEC را می توان با کیت های تشخیصی قبلی مانند PCR تشخیص داد.

مختاری خاطرنشان کرد: واکسن های جدید کرونا باید بر اساس انواع جدید تهیه شود Umicronوی گفت: واکسن هایی که در برخی کشورها تولید می شود حد پایین تر ساخته شده در JN.1 حد پایین تر XEC موثر است و بسیاری از کشورها تزریق یک روزه رایگان واکسن آنفولانزا و ویروس کرونا را در میان جوامع خود تبلیغ می کنند.

یادآوری: علائم عفونت کرونا XEC شبیه آنفولانزا است، اما تفاوت آن است حد پایین تر در آنفولانزا و زیرگروه های قبلی، تب به طور ناگهانی شروع می شود و بدنبال آن بدن درد، سرفه خشک و حتی اسهال، استفراغ و خستگی مفرط رخ می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حد پایین تر XEC حس بویایی و چشایی را کاهش می دهد که یکی از تفاوت های آن با آنفولانزا محسوب می شود. حد پایین تر XEC در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه اندکی افزایش یافته است، اما ما هنوز به مرحله بحرانی برای گنجاندن اکثر ظرفیت‌های مراقبت‌های ویژه نرسیده‌ایم.

مختاری با اشاره به افزایش بیماری های تنفسی در ماه های پاییز و زمستان یادآور شد: مطالعات زیادی انجام شده و ثابت شده است که استفاده از ماسک به ویژه در نیمه دوم سال باعث کاهش حملات آسم، سینوزیت حاد و کاهش می یابد. بیماران سینوزیت حاد ما می دانیم که آسم منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود و ماسک از ورود آلاینده ها، باکتری ها و ویروس ها به سیستم تنفسی جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک در مراکز درمانی و اماکنی که افراد زیاد است به ویژه در محیط های بسته که فاصله کمتر از 1.5 متر است و یا در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار و مترو توصیه می شود. اگر فردی مستعد ابتلا به بیماری باشد، اجباری نیست، بلکه ضروری است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: نیازی به استفاده از ماسک در فضای باز حتی در محیط هایی که فاصله افراد بیش از 1 تا 1.5 متر است نیست، بلکه سبک زندگی به طور کلی به ویژه تغذیه سالم به ویژه مصرف میوه است. تهویه مناسب محیط های منزل، محل کار و اداری با کاهش مصرف سبزیجات و روغن ها در برابر بسیاری از ویروس ها و بیماری ها موثر است.