خانه تکانی در جشنواره فیلم کودک

نگاهی به وضعیت سینمای کودک و نوجوان در چند دهه

برگزاری این چند دوره بر اساس فشار و اجبار و نه شوق و هدف نمی تواند تاثیری بر سینمای کودک داشته باشد. جشنواره ای که نتواند سینمای کودک را تقویت کند به مرور زمان از مسیر اصلی خود دور می شود. این جشنواره نیاز به تفکر جدی و اساسی دارد تا این ضعف برطرف شود و دوباره به رویدادی مهم و تاثیرگذار تبدیل شود.

به جای تکرار هر سال یک اتفاق بی روح، جشنواره ای طراحی شود که واقعاً پاسخگوی نیازهای سینمای کودک و نوجوان باشد و هیجان را به اصفهان و سینمای کودک بازگرداند و این جشنواره را به نقطه عطفی برای آینده ایران تبدیل کند. سینما

اگر جشنواره های کودک و نوجوان به درستی برگزار شود، می تواند تاثیر عمیقی بر فرهنگ و هنر جامعه بگذارد. این جشنواره با تمرکز بر هنر سینما، فرصت های بسیاری را برای ارتقای سطح فرهنگی کودکان و نوجوانان ارائه می دهد. با نمایش فیلم های خلاقانه و آموزنده می توان به رشد فکری و فرهنگی نسل های آینده کمک کرد و ارزش های مهم اجتماعی و اخلاقی را به زبانی ساده و قابل فهم به آنها منتقل کرد.

اما متاسفانه همانطور که اشاره کردیم این تاثیرات زیاد دیده نمی شود. جشنواره باید بتواند نقش موثری در تربیت فرهنگی کودکان و نوجوانان و همچنین هزینه های صرف شده داشته باشد. در شرایط کنونی اصل و اهداف این جشنواره به دلیل سیاسی کاری و جناح بندی های مختلف تحت الشعاع قرار گرفته است. این فعالیت‌ها به‌جای تمرکز بر نیازهای واقعی کودکان و جوانان، گاه به ابزاری برای نمایش قدرت یا تعقیب اهداف خاص جناحی تبدیل شده‌اند.

آموزش و پرورش و سایر نهادهای ذیربط از جمله رسانه ملی (رادیو) باید مداخله جدی و گسترده تری در این گونه رویدادها داشته باشند و آن را در سطح ملی و جهانی گزارش دهند. جشنواره های کودک نباید به چند روز در سال محدود شود، بلکه باید به بخشی دائمی از برنامه های فرهنگی کشور تبدیل شود و آثار واقعی و مثبت آن در بلندمدت بر نسل جدید دیده شود.

جشنواره کودک و نوجوان از منظر بین المللی می تواند دریچه ای برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به کشورهای دیگر باشد. در دنیای امروز، آثار فرهنگی و هنری کودکان یکی از مهمترین ابزار دیپلماسی فرهنگی است. اما بی توجهی به این فرصت ها باعث می شود که نتوانیم از ظرفیت های جهانی این جشنواره بهره مند شویم.

جشنواره کودک و نوجوان مانند بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری کشور محدود به یک گروه بسیار خاص است و حتی در شهری مانند اصفهان که در طول تاریخ میزبان این جشنواره بوده، شور و هیجان جشنواره کمرنگ شده است. دلیل اصلی این وضعیت نبود فکر و ایده جدید برای جشنواره و سیاست های موقت و کوتاه مدت است. تقریباً هر ساله با همان ترتیب تکراری و بدون هیچ نوآوری برگزار می شود.

مشکل اصلی این است که جشنواره در آخرین لحظه و تحت فشار برگزار می شود. یادشان می آید که باید فیلم کودک بسازند انگار زمانش نزدیک است! آنها هر فیلمی را که در طول سال گرفته می شود جمع آوری می کنند و با آمادگی فراوان جشنواره را برگزار می کنند. در نتیجه نه کیفیت فیلم ها بالا می رود و نه جشنواره تاثیر مثبتی بر سینمای کودک و نوجوان دارد.

ادامه این نوع برگزاری برای مدت طولانی امکان پذیر نیست. اگر جشنواره به این شکل ضعیف برگزار شود، کم کم اعتبار خود را در گذشته از دست می دهد و چیزی از نام و آوازه جشنواره برای کودکان و نوجوانان باقی نمی ماند. اگر شرایط به همین منوال پیش برود حتی ضرورت برگزاری چنین جشنواره ای نیز زیر سوال می رود. با این حال قطعاً به چنین رویدادهایی نیاز داریم تا زمانی که با ایده ها و نوآوری های نو و سازنده برگزار شوند و بتوانند دوباره جایگاه شایسته خود را در سینمای کودک و نوجوان پیدا کنند.

اولین قدم این است که به جای اینکه در دقیقه 90 به فکر ساخت فیلم کودک باشید، از اول سال برنامه ریزی و فکر کنید. باید فیلم های باکیفیت تولید شود و شرایط اکران مناسب فراهم شود تا فقط به روزهای جشنواره محدود نشود. از طرفی جشنواره نباید یک رویداد تکراری باشد، بلکه مکانی باشد که خلاقیت و نوآوری در آن به نمایش گذاشته شود.

بالاخره اگر می‌خواهیم جشنواره کودک و نوجوان تأثیر واقعی و مثبتی داشته باشد، به‌جای برگزاری صرف، باید به فکر ایده‌ها و نوآوری‌های جدید در سینمای کودک باشیم و فضایی ایجاد کنیم که این جشنواره واقعاً در آن حضور پیدا کند. اگر می‌خواهیم جوانان اثری واقعی و ماندگار بر جامعه بگذارند، باید آن را بازطراحی کنیم و به دور از منافع شخصی و جناحی، روحیه جدیدی را با تمرکز بر نیازهای جامعه القا کنیم. نسل جدید

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین