5 چیزی که می تواند باعث خستگی شما شود

5 چیزی که می تواند باعث خستگی شما شود

5 چیزی که می تواند باعث خستگی شما شود

خستگی یک علامت رایج است که می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله شرایط پزشکی، استرس یا خواب ناکافی ایجاد شود. البته، در بیشتر موارد می توانید تغییراتی ایجاد کنید که به شما کمک می کند انرژی خود را بازیابید، اما برای درمان آن باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

به گزارش ایسنا، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، چندین عامل اصلی وجود دارد که اغلب باعث ایجاد خستگی می شود:

1- استرس: برخی افراد گزارش می دهند که احساس خستگی فزاینده ای دارند. این می تواند اثرات طولانی مدت همه گیری کووید-19 یا به طور خاص، استرس ناشی از آن باشد. علاوه بر این، تغییر مسئولیت‌ها، کار اضافی، مراقبت از کودکان، فشارهای مالی و کاهش فرصت‌های اجتماعی تنها برخی از استرس‌هایی هستند که افراد در حال حاضر با آن مواجه هستند و استرس مزمن می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. زمانی که فرد تحت استرس است، سطح هورمونی به نام کورتیزول افزایش می یابد که می تواند باعث مشکلات خواب و همچنین احساس اضطراب و سایر علائم شود.

۲- تغییرات هورمونی در زنان: تغییرات هورمونی با ایجاد تغییراتی در متابولیسم و ​​اختلالات خواب می تواند باعث خستگی شود. کاهش هورمون های زنانه مانند استروژن در دوران یائسگی می تواند باعث گرگرفتگی شود که می تواند منجر به اختلالات خواب شود. گرگرفتگی دوره های کوتاه مدت چند ثانیه یا چند دقیقه است که در آن بدن بیش از حد گرم می شود و ممکن است پوست قرمز شود. اگر این علائم در شب رخ دهند، می توانند خواب راحت را دشوار کرده و خستگی روز بعد را افزایش دهند.

3- مشکلات غده تیروئید: تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد و متابولیسم را تنظیم می کند. زمانی که غده تیروئید کم کار است و سطوح ناکافی هورمون تیروئید تولید می کند (شرایطی که کم کاری تیروئید نامیده می شود)، می تواند باعث خستگی و سایر علائم شود. زنان بیشتر از مردان به بیماری تیروئید مبتلا می شوند و با افزایش سن میزان بروز آن افزایش می یابد.

4- رژیم غذایی: عدم رعایت رژیم غذایی متعادل ممکن است باعث کمبود ویتامین شود که ممکن است باعث کاهش انرژی فرد شود. دو مورد از رایج ترین آنها کمبود ویتامین D و ویتامین B12 است. همچنین گاهی اوقات خستگی ناشی از کم آبی بدن است.

5- عادات بد خوابیدن یا اختلالات خواب: بارزترین دلیلی که می تواند باعث خستگی شود، نخوابیدن کافی است که گاهی اوقات ناشی از عادات بد خوابیدن است. تا دیر وقت بیدار ماندن در شب و تماشای بیش از حد صفحه نمایش عاداتی هستند که قطعاً می توانند بر سطح انرژی افراد تأثیر بگذارند. افرادی که برنامه کاری دارند که باید تمام شب را بیدار بمانند، ممکن است در خواب آرام و عمیق دچار مشکل شوند. اما خواب ناکافی همچنین می تواند ناشی از بی خوابی، کیفیت پایین خواب به دلیل استرس یا اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب باشد. در آپنه انسدادی خواب، بافت‌های گلو در طول خواب شل می‌شوند و به‌طور دوره‌ای راه هوایی را مسدود می‌کنند و باعث وقفه‌های تنفسی می‌شوند که خواب را مختل می‌کند.