این وبلاگ نویس ایرانی ها را با روسری می خنداند

این وبلاگ نویس ایرانی ها را با روسری می خنداند

وحیدرضا صادق پور وبلاگ نویس معروف ایرانی این روزها بر اینستاگرام حکومت می کند.

بهترین برای: وحیدرضا صادق پور وبلاگ نویس معروف ایرانی این روزها بر اینستاگرام مسلط است و یکی از سبک های خاص و متفاوتی که در تولید محتوای خود استفاده می کند الگوبرداری از زنان است. او با استفاده از روسری و حرکات خاص صورت سعی در تقلید از رفتار زنان دارد.

اما آنچه در آثار صادق پور قابل توجه است این است که او برخلاف بسیاری از نمونه های مشابه، به جای تمسخر زنان، توانسته مرز روشنی بین تقلید طنز و تمسخر رفتار زنان حفظ کند. در حالی که این نوع محتوا در سال های اخیر در اینستاگرام فارسی بسیار رایج بوده است، عموماً مورد قبول نخبگان و افراد تحصیلکرده قرار نگرفت زیرا آنها آن را نوعی تمسخر رفتار زنان می دانستند، اما صادق پور کار متفاوتی انجام داد. او با رعایت این حد و ایجاد لحظات طنز بدون تحقیر زنان، موفق به تولید محتوایی شده است که حتی مخالفان این سبک نیز به راحتی نمی توانند آن را رد کنند. به همین دلیل ویدیوهای آنها در فضای مجازی مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

نظر بینندگان در مورد آن چیست؟

صادق پور در مطالب خود به موضوعات بسیاری پرداخت. در این مقاله به سراغ دو ویدیو با موضوع کارمند اداری و مادران دانش آموز می رویم. ابتدا به بررسی برخی از نظرات این دو ویدیو می پردازیم و به نظرات آنها می پردازیم:

مقاله بهار به شرح زیر است: جایی که لس با دوستش صحبت می کند و مانند کارمندان دفتر می گوید: نه، قرار ملاقات داشتی. این دقیقاً شکل دختر است. آنها دقیقاً خودشان هستند.

الهام همچنین درباره فیلم دفتر نوشت: کلیپ دفترش را دیدم و یک لحظه واقعا احساس کردم در خلأ هستم. واقعا بی نظیر بود

در مورد کلیپ مدرسه هم نظرات جالبی بود. مثلا نسیم نوشت: وقتی به مدرسه می روم و یکی اینطور صحبت می کند، یاد شما می افتم و می خندم. باور نمی کنید، اما می گویند من دیوانه ام.

نازنین همچنین نوشت: من نمی دانم این نقل قول های مادر را از کجا آورده اید زیرا دقیقاً همان چیزی است که شما می گویید.

پس معنی این دو ویدیو چیست؟

ویدئوی اول صادق پور را نشان می دهد که سعی دارد از رفتار زنان در محیط های روزمره تقلید کند. او از روسری به عنوان یکی از نمادهای زنانه استفاده می کند و رفتار زنانه را با حرکات خاص صورت و لحن صدا شبیه سازی می کند. اما چیزی که این ویدیو را متفاوت می کند، از بین بردن کلیشه های سنتی در مورد رفتار زنانه است. صادق پور در این ویدئو از معاشقه های اغراق آمیز و ژست های کلیشه ای که اغلب برای تمسخر رفتار زنان استفاده می شود دوری می کند و در عوض به جنبه های طنز و شیرین این رفتارها می پردازد.

شوخی های زنانه و ریختن نمک

صادق پور در ویدئوی دوم به سراغ شبیه سازی نمک پاشیدن و شوخی زنان رفت. او با تغییر حالات چهره و سبک صحبت کردنش به نوعی موفق می شود این شوخی ها را به شکلی طنزآمیز و بدون کنایه ارائه کند. یکی از نقاط قوت این ویدیو توانایی صادق پور در ایجاد تعادل بین طنز و احترام به آداب اجتماعی است. او موفق شد لحظات بامزه و سرگرم کننده ای خلق کند که هم فریبنده بود و هم به نوعی کلیشه های جنسیتی را شکست.

یک نمونه شکست خورده در تلویزیون

در توضیح یک مثال ناموفق صفحه TVBan می نویسد: به عنوان مثال در اپیزود «چارپایه» بازیگران طنز نقش مادرشوهر، خواهرشوهر و عروس را بر عهده گرفتند و با اشاره به کلیشه هایی که در مورد روابط آنها وجود داشت، سناریویی طراحی شد. در این موقعیت فرضی، عروس یک خانواده به مهمانی یکی از اعضای خانواده می رود و با دیدن بشقاب در خانه میزبان متوجه می شود که خواهر شوهرش برای او هدیه آورده است. در موردی دیگر مشکل عروس این بود که مادرشوهرش اجازه نمی‌داد کنار شوهرش در صندلی جلوی ماشین بنشیند، در موردی دیگر عروس را تنبل نشان دادند.

این وبلاگ نویس ایرانی ها را با روسری می خنداند

اگرچه «چارپایه» می خواهد در این برنامه ها آموزنده باشد و به مخاطب پیام بدهد، اما این نمایش های کلیشه ای و کمدین های مرد تقلید از زنان خنده دار نیست و هدف اصلی برنامه محقق نمی شود. در این صورت اجرای کمدین ها در برنامه موفق نمی شود. کمدین ها هیچ ایده خاصی از طنز در نمایش ها و چالش ها ندارند. مثلاً در سریال مهمانی خانوادگی که قبلاً به آن اشاره کردیم، یوسف تیموری نقش خواهر شوهر چاق را بازی می کرد و حالت چهره خود را تغییر می داد تا بامزه به نظر برسد اما نتیجه خنده دار و حتی توهین آمیز نبود.

کاری که وحیدرضا صادق پور در ویدیوهای خود انجام می دهد نشان دهنده توانایی او در استفاده از طنز به عنوان ابزاری برای تولید محتوا بدون تحقیر زنان است. همین امر باعث شد تا محتوای آنها به عنوان یک «طنز محترمانه» شناخته شود و در فضای مجازی طرفداران زیادی پیدا کند.

به گزارش رسانه انتخابتو