زندگی، عکس و بیوگرافی مهتاب کرامتی (تصاویر)

زندگی، عکس و بیوگرافی مهتاب کرامتی تصاویر

در این مطلب به بیوگرافی مهتاب کرامتی می پردازیم. بازیگر و تهیه کننده ایرانی که یکی از فعال ترین بازیگران سینمای ایران به حساب می آید. مهتاب کرامتی در چهارم مهر 1349 در شهرستان ملایر به دنیا آمد، تحصیلات خود را در رشته میکروبیولوژی آغاز کرد و لیسانس این رشته را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد.

مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف و سفیر صلح در ایران است. مادرش استاد دانشگاه و فارغ التحصیل صنایع غذایی است و خواهر بزرگترش داروساز است (او یک خواهر کوچکتر هم دارد). او از دوران کودکی علاقه زیادی به بازیگری داشت. آنقدر که هم در خانه با خواهرانشان تمرین می کردند و هم بازی می کردند.

بیشتر بازی هایی که انجام می دادند بر اساس کتاب هایی بود که خوانده بودند. به گفته مهتاب کرامتی، یکی از جالب ترین کارهایی که انجام دادند این بود که هر بار یک نمایش را دو بار اجرا کردند و شخصیت های نمایش را با هم بازی کردند تا هر دو تجربه بازی در هر دو نقش را به دست آورند.

نقش مهتاب کرامتی در مردان فرشته

شروع حرفه بازیگری

در سال ۱۳۷۵ در کلاس های آزاد بازیگری امین تارخ شرکت کرد و در سال ۱۳۷۶ در فیلم «مردان فرشتگان» اولین فعالیت رسمی او در سینما و تلویزیون بازی کرد. در اثر فرج الله سلحشور، خواب غارنشینی 300 ساله اهل کهف و مشکلاتی که در مسیر توحید با آن روبرو بودند، بیان شده است. مهتاب کرامتی با بازی بسیار خوب خود در این سریال توانست نظر بسیاری از اهالی سینما را به خود جلب کند.

او حضور در کلاس های بازیگری و مخالفت خانواده اش را اینگونه توصیف می کند:

وقتی می‌خواستیم به کلاس‌های بازیگری برویم، مجبور بودیم با خانواده‌هایمان دعوا کنیم تا به این دوره‌ها برویم. خانواده خودم از بازیگر شدن من راضی نبودند. نگاه خانواده ها به سینما متفاوت بود. در حال حاضر همزمان با تغییر نگرش، تعداد کلاس های بازیگری نیز افزایش یافته و مقوله بازیگری آسان تر و قابل دسترس تر شده است. در آن زمان باید تست های زیادی انجام می دادیم و همه در تست ها قبول نمی شدند. من تا زمانی که به یاد دارم کار کرده ام. در دوران دانشجویی درس خصوصی می دادم و در آزمایشگاه دانشگاه کار می کردم. یاد گرفتم که همیشه باید کار کنم.

زندگی خصوصی مهتاب کرامتی عکس های شخصی و بیوگرافی (تصاویر)

مهتاب باشکوه بر روی مومیایی 3

آشنایی با سینما و بهترین فیلم های مهتاب کرامتی

پس از شهرت زیاد در سریال مردان ملکلری بلافاصله برای بازی در فیلم مرد شیشه ای انتخاب شد و در سال ۱۳۷۷ برای اولین بار در یک فیلم ظاهر شد. مرد بلورین به کارگردانی سعید سهیلی و با بازی ابوالفضل پورعرب داستان یک فرمانده جانباز جنگ را روایت می کند که وارد داستانی پیچیده می شود. مهتاب کرامتی پس از موفقیت در اولین تجربه کاری خود، در اولین کار سینمایی خود بسیار خوش درخشید و با بازی زیبای خود مورد توجه سینمادوستان قرار گرفت.

زندگی خصوصی مهتاب کرامتی عکس های شخصی و بیوگرافی (تصاویر)

فیلم مرد بارانی با بازی مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی پس از ورود موفق به سینمای ایران در فیلم های «مومیایی 3» و «مرد بارانی» بازی کرد. او در فیلم مومیایی 3 به کارگردانی محمدرضا آرتمن در کنار پرویز پرستویی بازی کرد و در فیلم مرد بارانی به کارگردانی ابوالحسن داودی در کنار فرامرز هاروکان بازی کرد. او پس از بازی خوب در این دو اثر، در فیلم «مریم باکره» به ایفای نقش کوتاهی پرداخت.

مریم مجداس ساخته شهریار بحرانی از زندگی مریم می گوید. او در این فیلم نقش مادری را بازی می کند که فرزند بیمارش با هیچ دارویی قابل درمان نیست. برای درخواست کمک، هرتز. نزد مریم می رود و برای شفای کودک مریض دعا می کند و به اذن خدا کودک بیمار شفا می یابد. فیلم Meryem Mecdus پس از اکران بارها به صورت سریال تلویزیونی پخش شد. شبنم قلی خانی در این فیلم نقش مریم و مادر حضرت عیسی را بازی می کند.

زندگی خصوصی مهتاب کرامتی عکس های شخصی و بیوگرافی (تصاویر)

مهتاب باشکوه روی زمین سرخ

بعد از اجرای موفق مریم مجدس، خانم کرامتی در نقش دیگری در یک سریال ظاهر شد. او در سریال «توپراک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا (که اولین تجربه تلویزیونی این کارگردان است) نقش زنی جنوبی را بازی می کند که به دنبال دختر گمشده اش می گردد. بسیاری از اهالی سینما از بازی او در این سریال به عنوان بهترین بازی او در سینما و تلویزیون یاد می کنند. دو سال بعد مهتاب کرامتی بار دیگر با پرویز پرستویی همبازی شد که حاصل همکاری این دو بازیگر تواناست.

مهتاب کرامتی برای بازی در فیلم «بیست» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.

مهتاب کرامتی در فاصله سال های 1380 تا 1385 در فیلم های «ملاقات با طوطی»، «کشمیش شاه»، «هشت پا» و «رستگاری در بیست و هشت دقیقه» بازی کرد که چندان موفق نبودند. سال 1385 یکی از پربارترین سال های این بازیگر موفق ایرانی محسوب می شود. او امسال در سه فیلم به نام های «جایزه سکوت»، «احساس مخفی» و «آدام» بازی کرد و سال بسیار پرکاری را پشت سر گذاشت.

بعدها در سال 2006 در فیلم های «آتش سبز» و «زن ها فرشته اند» بازی کرد و با بازی بسیار خوبش توانست هر دوی این فیلم ها را به موفقیت بزرگی برساند. او پربارترین سال دوران حرفه ای خود را در سال 2007 پشت سر گذاشت. خانم کرامتی در آن سال در چهار فیلم «جهنم، بهشت، برزخ»، «تردید»، «بیست» و «شبانه» بازی کرد و در پایان همان سال عنوان بیست و هفتمین بازیگر پرکار سینمای ایران را از آن خود کرد. سال او در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و برای بازی در فیلم بیست موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن آن جشنواره شد.

زندگی خصوصی مهتاب کرامتی عکس های شخصی و بیوگرافی (تصاویر)

مهتاب باشکوه در عصر یخبندان

مهتاب کرامتی برای بازی عالی در فیلم عصر یخبندان در سال 1393 نامزد سیمرغ کریستال بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد. داستان فیلم در مورد زن و شوهری به نام های منیره و بابک است که به مرور زمان رابطه آنها سرد شد و مشکلات زیادی را در زندگی مشترکشان تجربه کردند.

یکی از دلایل موفقیت این فیلم که به زیبایی بسیاری از مشکلات زوج های ایرانی را بیان می کند، بازی زیبای مهتاب کرامتی است. مهتاب کرامتی در آن سال یکی از پرکارترین سال های خود را سپری کرد و در سه فیلم دیگر بازی کرد. او علاوه بر عصر یخبندان، در فیلم‌های «جامهران»، «ارغوان» و «مزار شریف» بازی کرد و برای دومین بار عنوان پرمحصول‌ترین بازیگر سال را به خود اختصاص داد.

بازی او در فیلم مزار شریف یکی از درخشان ترین بازی های دوران بازیگری او محسوب می شود. داستان فیلم با بازی مهتاب کرامتی به همراه حسین یاری و مسعود رایگان درباره قتل دیپلمات های ایرانی توسط طالبان در مزار شریف افغانستان در سال ۱۳۷۷ است.

مهتاب کرامتی در جدیدترین مراسم خود برای اولین بار در نمایش خانه حاضر شد. بازی او در فیلم «رقص روی شیشه» با بازی بهرام رادان اولین حضور او در یک نمایش خانگی است.

زندگی خصوصی مهتاب کرامتی عکس های شخصی و بیوگرافی (تصاویر)

مهتاب کرامتی در مزارشریف

مهتاب کرامتی در زمینه تولید نیز فعالیت می کرد. وی در سال ۱۳۹۵ مستند سفر تا سکو را تولید کرد. مستندی با همکاری طهورا ابوالقاسمی که داستان زندگی سه قهرمان ووشو ایران به نام‌های الهه، سهیلا و شهربانو منصوریان را روایت می‌کند. در این مستند این سه خواهر روحیه سرسخت و جنگنده خود را به مخاطب نشان می دهند که چگونه در رشته ووشو پیشرفت کرده و قهرمان شده اند.

زندگی شخصی و فعالیت های خیریه مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در خارج از دنیای سینما و تلویزیون فعالیت های زیادی دارد. او به عنوان مدیر هنری و طراح لباس صاحب یک فروشگاه پوشاک در غرب تهران است که از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. او در این حرفه مشغول طراحی و تولید لباس برای یکی از برندهای معروف پوشاک بود اما در مصاحبه ای در سال 2015 گفت که به دلیل مشغله کاری این فعالیت را به طور کامل به شریک تجاری خود سپرد. او سابقه عضویت در ارکستر سمفونیک تهران را نیز دارد. در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار رسیتال سمفونی پیامبر اعظم به تهیه کنندگی شاهین فرهت را اجرا کرد.

زندگی خصوصی مهتاب کرامتی عکس های شخصی و بیوگرافی (تصاویر)

حضور مهتاب کرامتی در برنامه آموزش سلامت

مهتاب کرامتی به دلیل فعالیت در عرصه آموزش و مبارزه با ایدز عنوان سفیر حسن و صلح در ایران را دریافت کرد.

همکاری با یونیسف در سال 1379 آغاز شد. مهتاب کرامتی از سال 2000 (1379) در چارچوب برنامه 50 ساله مبارزه با ایدز در زمینه حقوق کودکان و برنامه آموزش بهداشت مرتبط با ایدز با یونیسف همکاری می کند. او همچنین اولین جشن روز جهانی کودک را در ایران برگزار کرد. وی در سال 1384 به دلیل فعالیت های فراوان در زمینه آموزش ایدز و حقوق کودکان به عنوان سفیر حسن نیت و صلح در ایران انتخاب شد.

مهتاب کرامتی در گفت وگویی درباره فعالیت های خود در چارچوب یونیسف گفت:

انتخاب من به عنوان سفیر یونیسف مربوط به رشته تحصیلی ام، میکروبیولوژی است. در واقع آشنایی من با یونیسف به کمپین هایی که با آنها همکاری می کردم برمی گردد. نمی دانستم چیزی به نام سفیر صلح در ایران وجود دارد، اما خوشبختانه این دیدار برگزار شد و اضطراب من رنگارنگ تر شد.

من در واقع وقت خود را به این کمپین و چیزهایی از این قبیل اختصاص می دادم. بنابراین من به این همکاری ها فقط به عنوان نماد و حامی نگاه نکردم. نسبت به روزهای اول زمان بیشتری را در محل کار می گذرانیم. بعد از آن کار من جدی شد و سفیر حسن نیت یونیسف شدم و در شعب مختلف مشغول به کار شدم که مقوله ملاقات و مبارزه با ایدز یکی از این شاخه هاست.

مهتاب کرامتی سال ها پیش با بابک ریاحی پور یکی از مشهورترین موزیسین های ایرانی در عرصه موسیقی راک ازدواج کرد اما چند سال بعد از هم جدا شدند. مهتاب کرامتی درباره ازدواجش می گوید:

من سالها پیش ازدواج کردم. من زندگی بسیار خوبی داشته ام در واقع ازدواج ما چندان موفق نبود چون در سنین پایین پایه گذاری شد. اما همچنان ما آگاه هستیم. اما رشد ما در دو فرآیند متفاوت انجام شد و در نهایت راه ما از هم جدا شد.

منبع: روزیاتو