محصولات لبنی چه مزایایی دارند؟

محصولات لبنی چه مزایایی دارند؟

محصولات لبنی چه مزایایی دارند؟

با وجود تهمت های مدعیان طب سنتی در مورد شیر و لبنیات که مصرف این فرآورده ها را توسط افراد سرد مزاج و مبتلایان به دردهای استخوان و مفاصل مانند کمردرد، زانو درد و … منع می کنند اما باید بدانید: در از نظر طب سنتی مصرف شیر و لبنیات منعی ندارد، در واقع حتی مفید تلقی می شود.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر فوق تخصص طب سنتی و از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است. الهام پارسا می گوید: در طب سنتی توصیه می شود تا حد امکان شیر و لبنیات برای دریافت کلسیم مصرف شود. و می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. لبنیات باید همراه با مکمل ها یا غذاهایی مصرف شوند که می توانند عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهند.

پارسا با اشاره به اینکه مزاج شیر در برخی منابع گرمتر و در برخی دیگر سردتر عنوان شده است، می گوید: آنچه مشخص است این است که افراد سرد مزاج و بیماری ها نباید شیر را با همه فوایدش مصرف کنند و در مصرف آن زیاده روی نکنند. . تند مزاجان شیر با شکر و سرد مزاجان شیر با عسل یا دارچین و زنجبیل بهتر است.

در طب سنتی ترکیبی به نام شیر جوشیده وجود دارد که برای هر مزاجی توصیه می شود. یک چهارم فنجان آب را با شیر مخلوط کنید و بگذارید در حین جوشیدن تبخیر شود. این شیر عوارض احتمالی کمتری خواهد داشت. بسیاری از افرادی که تحصیلات دانشگاهی در رشته طب سنتی ندارند، مصرف غذاهایی مانند بادام، انجیر و تخم مرغ سورباتی را به جای شیر به عنوان منابع غنی کلسیم ترویج می کنند. اما مردم باید توجه داشته باشند که غذاهای گیاهی ممکن است حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم باشند، اما به دلیل وجود ترکیباتی مانند اسید اگزالیک و اسید فیتیک، کلسیم قابل جذبی ندارند و جایگزین مناسبی برای لبنیات نیستند.

محصولات لبنی چه مزایایی دارند؟

در منابع طب سنتی علاوه بر توصیه مصرف شیر با فواید آن، هر لبنیاتی را با فواید آن مصرف کنید. بهتر است ماست و دوغ را با نعنا یا آویشن به مقدار کافی مخلوط کنید تا سبز شود. کره و خامه با کشک و عسل، با زیره سیاه، آویشن، نعناع یا عسل و گل شکر که ترکیبی از شکر، عسل و گلاب است. بهترین نوع شیری که در طب سنتی می توان مصرف کرد شیر گاو است و پس از آن شیر بز، شیر گوسفند و دام های چرنده در مزارع باز می باشد.