افزایش تعرفه خدمات پرستاری باید بازنگری شود

افزایش تعرفه خدمات پرستاری باید بازنگری شود

وی ادامه داد: تعرفه های پرستاری کم است و هنوز تا مرحله اجرای واقعی تعرفه های پرستاری فاصله داریم، یکی از وعده هایی که مسئولان به پرستاران داده بودند حرکت به سمت اجرای تعرفه های پرستاری بود، روز پرستار. “

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به ارسال نامه به وزیر بهداشت گفت: در هفته جاری نامه ای به وزیر بهداشت ارسال کردیم و پیشنهادات سازمان نظام پرستاری برای تغییر نحوه اعمال تعرفه های خدمات پرستاری را اعلام کردیم. اولین نکته نامه بازنگری در برخی بسته های تعرفه پرستاری بود.

نجاتیان افزود: بسته های تعرفه پرستاری تدوین شده در گذشته متعلق به گذشته است و با توسعه فناوری و افزایش تنوع خدمات در مراقبت های پرستاری، انتظار داریم تعداد بسته های تعرفه خدمات پرستاری افزایش یابد. متناسب با نیاز و شرایط فعلی جامعه، تعرفه های پرستاری در حال افزایش است و نرخ ریالی تعرفه ها به واقعیت تبدیل می شود.

موضوع دیگری که در نامه ارسالی سازمان نظام پرستاری به وزیر بهداشت اعلام کردیم این است که انتظار داریم خدمات پرستاران به صورت جداگانه و تعرفه خدمات آنها در وزارتخانه ثبت شود. پرستاران از سال آینده باید در سامانه HMS بیمارستان ها به نام گروه های دیگر ثبت نام کرده و منابع درآمدی آنها بین پرستاران تقسیم شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حوزه توزیع مجدد در خصوص تعرفه ها نیز پیشنهاداتی به وزارت بهداشت دادیم که تعرفه ها برای پرستاران شفاف و قابل سنجش باشد و دستورالعملی ارائه شود. توزیع مجدد منابع تعرفه باید تغییر کند.

نژادیان با بیان اینکه دستورالعمل در حال حاضر معتبر است، گفت: توزیع مجدد منابع برنامه های پرستاری توسط معاونی غیر از معاونت پرستاری وزارت بهداشت تهیه می شود. توزیع مجدد مسئولیت منابع تعیین تعرفه

طبق مدلی که به وزارت بهداشت پیشنهاد می کنیم، انتظار داریم 60 تا 70 درصد درآمد حاصل از حق مراقبت به فرد ارائه دهنده خدمات پرداخت شود و مابقی به سایر خدمات دهندگان توزیع شود. آنها به طور غیرمستقیم در این خدمات مشارکت دارند. این موضوع می تواند به شفاف سازی برنامه های پرستاری کمک کند تا پرستاران بتوانند بهره وری و برنامه های خود را محاسبه کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: بر اساس قانون تعیین تعرفه های پرستاری باید با مشارکت سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران انجام شود و این سازمان بدون توجه به توصیه های سازمان نظام پرستاری تصمیم گیری می کند. پرستاران اگر سازمان نظام و این سازمان نماینده ای در شورای عالی بیمه نداشته باشند ما این موضوع را قبول نداریم و انتظار داریم نماینده سازمان نظام پرستاری در تصمیم گیری های مربوط به تعرفه های پرستاری حضور داشته باشد.

نجاتیان گفت: در دولت چهاردهم با توجه به اراده قوی رئیس جمهور برای بهینه سازی نظام سلامت و برقراری عدالت در نظام سلامت و بین اقشار مختلف مطمئن هستیم که شخص رئیس جمهور نیز بارها این موضوع را در این راستا مطرح کرده است. بیایید تبعیض ها را کاهش دهیم و به نابرابری های پرداختی بین گروه های مختلف بپردازیم و پرستاران را برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم و بهبود سلامت جامعه ترغیب کنیم.