افراد حسود چگونه رفتار می کنند؟

bato-adv

حسادت احساس پیچیده ای است که نه تنها بر زندگی حسودان بلکه بر روی کسانی که در معرض آن هستند نیز تاثیر می گذارد و بدخلقی را نیز با خود می برند. فاصله ما از آنها بیایید با افرادی همنشینی کنیم که حتی اگر هیچ لطفی به ما نکنند، حداقل ما را از شر آنها نجات می دهند.

به گزارش همشهری آنلاین؛ وقتی با افرادی روبه‌رو می‌شویم که به ما احساس مثبتی نمی‌دهند، انگار انرژی ما را تخلیه می‌کنند، با شناخت ویژگی‌های افراد حسود و مدیریت رابطه با آنها، یک محل کار فلج می‌شود.

این می تواند به ویژه برای کسانی که حسادت را تجربه می کنند مفید باشد. در اینجا برخی از ویژگی های افراد حسود و چند کلید برای محافظت از خود در برابر آنها آورده شده است.

افراد حسود چگونه رفتار می کنند؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشریه Human Brain Mapping، حسادت و حسادت گاهی اوقات از احساس حقارت در فرد نسبت به خوشبختی دیگران ناشی می شود.

حسادت احساسی است که بسیاری از افراد از ابراز آن می ترسند. طبق تحقیقات انجام شده در مجله روانشناسی دانشگاه، افراد زیادی نیستند که شهامت ابراز حسادت خود را داشته باشند، واضح است که هیچکس دوست ندارد به دیگری حسادت کند. حسادت اغلب با کودکانه بودن و بدخواهی همراه است. به همین دلیل است که مردم تمایل دارند آن را پنهان کنند. زیرا احساس ناامنی می کنند و عزت نفس خود را در خطر می بینند.

با این توصیف شاید به راحتی نتوان حسودان دوربرمن را شناخت. به همین دلیل ما کلیدهایی برای شناسایی این افراد ارائه می دهیم.

1- در تباه کردن لحظات شاد شما متخصص هستند

بیایید بگوییم یک اتفاق خارق العاده برای شما می افتد. شما خیلی خوشحال هستید. وقتی این موضوع را به حسودان می‌گویی و خوشحالی خود را ابراز می‌کنی، شادی تو را کوچک می‌کنند. تمرین از بین بردن پیروزی ها استراتژی از بین بردن درخشش و اوج شماست. افراد حسود رقبای خود را دوست ندارند و دوست ندارند کسی از آنها پیشی بگیرد.

2- اگر در جمع از شما انتقاد منفی کنند

یکی دیگر از نکات کلیدی برای تشخیص افراد حسود زمانی است که آنها در حضور دیگران از شما انتقاد می کنند. به بیان صریح تر، آنها بیشتر احتمال دارد که شما را نابود کنند تا انتقاد سازنده یا محترمانه. آنها اغلب ایرادات مخربی در شخصیت شما پیدا می کنند یا از کاری که انجام داده اید یا نتایجی که به دست آورده اید به شدت انتقاد می کنند. این اسلحه آنهاست: آنها شما را غافلگیر می کنند و در مقابل همه شما را تحقیر می کنند.

3- ابراز خوشحالی با ریا همراه است

برخی از افراد حسود در پنهان کردن احساسات خود مشکل دارند. بیایید مثالی بزنیم: تصور کنید در یک پروژه موفق هستید و خوشحالی خود را به یکی از همکاران حسود خود ابراز کنید. کمی غذا می خورد و بعد با مکثی کوتاه می گوید: چه عالی! گفت: «تبریک می‌گویم» و در عین حال لبخندی اجباری و ساختگی زد.

4- هیچ حمایتی از شما نمی کنند

وقتی کسی به شما حسادت می کند، از کمک به شما برای رسیدن به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید اجتناب می کند. علاوه بر این، او سعی می کند آنها را با حیله گری نابود کند. مراقب باشید، به نظر می رسد افراد حسود علاقه مند به حمایت از شما هستند، اما آنها بسیار باهوش هستند و در واقع مانع از حمایت دیگران از شما می شوند.

5- به رقابت ناکارآمد می پردازند و تمام اعتبار یک کار جمعی را به نفع خود می گیرند

افراد حسود همچنین اجباری و رقابتی هستند و در یک جلسه گروهی شرکت می کنند اما در نهایت طوری رفتار می کنند و طوری رفتار می کنند که گویی بدون آنها هیچ کاری انجام نمی شد. آنها اعتبار بردهای تیم را به اصطلاح می ربایند. اغلب جملاتی مانند «تو بدون من نمی‌توانستی» از آنها می‌شنوید.

6- در رشد شخصی شما اختلال ایجاد می کنند

پس از حادثه ای که قبلاً ذکر کردیم، این افراد ممکن است احساس خطر کنند و سعی کنند شما را نابود کنند. چنین عملکردی می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد: بی اعتبار کردن کار شما، فقط برای اینکه شما را از تلاش منصرف کند. بیشتر اوقات در چنین مواقعی می گویند «این کار را نکن، امتحان کردم، فایده ای ندارد»، شایعه پراکنی می کنند، به نوعی در کار شما دخالت می کنند، فرصت هایی را که برایتان پیش می آید، می بینند. به عنوان نور، یا به نوعی آن را مال خود می کنند.

7- ناگهان از زندگی شما ناپدید می شوند

افراد حسود زمانی که شما موفق هستید ناپدید می شوند و از شما دور می شوند زیرا طاقت دیدن موفقیت شما را ندارند. بنابراین طبیعی است که گاهی از زندگی شما محو شوند. وقتی شما را می بینند ناپدید می شوند زیرا از خودشان راضی نیستند. متأسفانه اگر حسادت نمی کردند، از پیشرفت شما استفاده می کردند تا از تجربیات شما درس بگیرند و در کنار شما رشد کنند، اما حسادت گاهی شما را کور می کند.

8- پشت سرت حرف می زنند

یکی دیگر از نکات کلیدی برای تشخیص افراد حسود این است که وقتی شما در کنار شما نیستید در مورد شما بد صحبت می کنند. آنها شما را بدنام می کنند، چیزهایی می گویند که واقعیت ندارد، آنها را منتشر می کنند، یا اگر درست باشد، شما را تحریف می کنند تا در هر صورت شما را بد جلوه دهند.

9- مدام شما و دستاوردهایتان را با خودشان مقایسه می کنند و این خودخواهی است.

مقایسه مداوم افراد حسود مانع از دیده شدن ارزش های انسانی حسود می شود. افراد حسود به جای تمرکز روی خود، روی شما تمرکز می کنند و به دنبال مزایایی هستند که شما نسبت به آنها دارید و شما تلاش می کنید. این خود باعث می شود که فرد حسود هرگز نتواند اشتباهات خود را ببیند و در صدد اصلاح آنها برآید.

10- به جای دعاهای زیبا در کلام شما فحش زیاد است

کسی که به چیزهایی که دارید حسادت می کند، احتمالاً از دست شما عصبانی می شود و وقتی شکست شما را می بیند، راضی می شود. بدیهی است که چنین افرادی نه آرزویی می کنند و نه برای دیگران دعا می کنند!

11- در تشریح دستاوردهای خود به ویژه در حضور عموم، اغراق می کنند.

برخی از افراد حسود ممکن است برای رقابت با شما اغراق کنند یا پیروزی های خود را به رخ بکشند و احساس برتری کنند. اینگونه ناامنی و نارضایتی خود را از خود جبران می کنند. این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند و اعتماد به نفسشان خدشه دار می شود.

12- شکست های شما را جشن می گیرند و از ته دل خوشحال می شوند

یکی دیگر از نشانه‌های افراد حسود این است که وقتی اشتباه می‌کنید، احساس رضایت می‌کنند. دیدن شکست دیگران فرصتی عالی برای احساس برتری و بی اعتبار کردن تمام موفقیت های قبلی است.

13- ناامید و منفی باف هستند

این احساس تنها از میل به برتری نسبت به دیگران ناشی نمی شود. افراد حسود به دلیل عقده حقارت و سرخوردگی و همچنین عزت نفس پایین، اصولاً افرادی بدبین و ناامید هستند. آنها نسبت به داشته های دیگران حسادت می کنند، آرزو می کنند که ای کاش مال آنها بود و از اطرافیان خود به خاطر داشتن چیزهایی که دارند متنفرند. حتی گاهی اوقات با افرادی که به آنها حسادت می‌کنند دوستی جعلی برقرار می‌کنند تا حداقل از موفقیتی که احساس می‌کنند «آشفت» شوند.

اگر افراد حسود در حلقه اجتماعی شما هستند چه باید بکنید؟

اگر با افراد حسود احاطه شده باشید، ممکن است در موقعیت بسیار ناراحت کننده و دشواری قرار بگیرید. ما چند پیشنهاد داریم که ممکن است برای شما مفید باشد.

تعریف و اعمال محدودیت ها: اگر فردی هست که به شما حسادت می کند، احساسات منفی در شما ایجاد می کند و به دلایلی ارتباط با او اجتناب ناپذیر است، حد و مرزی را در رابطه مشخص کنید. از او بخواهید فقط در مواقع لزوم با شما صحبت کند. وقتی این فرد بسیار سمی است، بهتر است فاصله خود را حفظ کنید.

از اشتراک گذاری پیروزی های خود بپرهیزید: سعی کنید با چنین افرادی در مورد اتفاقات خوبی که برای شما می افتد صحبت نکنید زیرا آنها قدر آن را نمی دانند یا خوشحالی شما را به اشتراک نمی گذارند. کاری که آنها انجام می دهند این است که شما را از گفته های خود پشیمان می کنند.

ایجاد دوستی واقعی: با افرادی که حمایت کننده، کمک کننده و مشوق هستند روابط برقرار کنید. آنهایی که باعث رشد شما در زندگی شخصی و حرفه ای می شوند. دوستی های سالم باعث می شود در بزرگسالی احساس بهتری داشته باشید.

همدلی کنید: اگر فرد حسود این را تصدیق کند و احساسات خود را تصدیق کند و مایل به تغییر باشد، با او همدلی کند، همدلی می تواند وضعیت را بهبود بخشد.

کمک بخواهید: اگر رفتار طرف مقابل شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، باید به دنبال کمک باشید. می توانید برای راهنمایی با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. به یاد داشته باشید که رفاه عاطفی و سلامت جسمی و روانی بسیار مهم هستند. بالاخره مهم اینه که مواظب خودتون باشید و وقت و زندگیتون رو با افرادی بگذرونید که اگه خوب نباشن حداقل ضرری ندارن برای یه زندگی پر و شاد. کسانی که برای شما ارزش قائل هستند.