از اظهارات شهاب حسینی در شب فیلم کوتاه تا هشدار درباره سرنوشت «هامون»

از اظهارات شهاب حسینی در شب فیلم کوتاه تا هشدار

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران پس از پنج روز میزبانی از علاقمندان به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، آثار بخش رقابتی سینمای ایران در این دوره از جشنواره در مراسم اختتامیه که شامگاه دوم آبان ماه با حضور اعضای هیئت داوران کمال تبریزی، فرزاد موتمن و شهاب حسینی در مرکز کنگره برج میلاد برگزار شد، ارائه شد. ، محمدرضا شفاه، درناز حاجی ها، آرمان فیاض و میشم مولایی معرفی شدند.

این جشنواره ساعت 19:00 با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی با حضور رائد فریدزاده (رئیس سازمان سینمایی)، مهدی آذرپندار (دبیر جشنواره)، فرزاد موتمن اختتامیه خواهد بود. شهاب حسینی، کمال تبریزی، همایون اسعدیان و چند کارگردان سینما کاشته شدند.

مهدی آذرپندار دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم گفت: من در این مراسم چندان اهل گزارش نیستم و آنچه باید به تهیه کنندگان ارائه کنم تکراری خواهد بود و گزارشی که به کارگردان می دهم. همچنین تشکیلات و آقای وزیر هم معرفی خواهند شد، دیدن عکس لحظه شهادت باعث می شود که دنیا را صاف کنم. شجاعت او
سپس کلیپ شهید سید حسن نصرالله و شهید سنور پخش شد و سپس مدیر برنامه مهدی سلوکی اعلام کرد که دیگر کلیپ تقدیم به شهدای کانون فیلمسازان و خانواده شهید مهدی فیلمساز است. عشیری به یاد او سخنرانی کرد.

در ادامه با حضور رائد فریدزاده دبیر جشنواره و محمدعلی پایگاه آهنگر (مدیر) از خانواده شهید تجلیل شد.

رائد فریدزاده که برای سخنرانی در قسمت بعدی دعوت شده بود، با ذکر حضور نماینده حقوقی وزارت ارشاد، مدیران شهرداری و مدیران انجمن های استانی، مهمانان بین المللی سینما و همچنین برخی از سفرا و مشاوران خارجی، میزبان آنها بود. آنها
وی با بیان اینکه مدت زیادی به فکر صحبت نبوده و مطالبی را یادداشت کرده است، گفت: اما وقتی بعد از 23 سال به خانه خودت برمی گردی شاید نتوان به این قول وفا کرد.
وی همچنین به بخش های مختلف جشنواره پرداخت و افزود: جشنواره امسال که 41 سال از عمر آن می گذرد به بلوغ رسیده و تحسین برانگیز است که چنین جشنواره ای در این سن در عرصه جهانی برپا می شود.
بخش اول مراسم اهدای جوایز جشنواره به مطالعات هوش مصنوعی و واقعیت مجازی اختصاص داشت.
در این بخش دیپلم افتخار و جایزه 500 دلاری به فیلم بچه قورباغه از آمریکا اهدا شد.
به افروز باوفا از ایران برای فیلم معجزه دیپلم افتخار و 500 دلار اهدا شد. برنده این بخش عنوان کرد که فیلم خود را برای ستایش ایران ساخته و اکنون درد کودکان فلسطینی را احساس می کند.
جوایز بین المللی با حضور بسیاری از هیئت داوران اهدا شد و در بخش «جویندگان حقیقت» دیپلم افتخار و جایزه 1000 دلاری به بیل موریسون از آمریکا برای فیلم «تصادف» اهدا شد.
جایزه در بخش جاده ابریشم به نیشی دوگار از هند برای فیلم «شکر ترش» اهدا شد.
جایزه برگ طلا بهترین فیلم تجربی بین المللی در بخش انیمیشن بین المللی به آنی سکا و به فیلم ایرانی «در سایه سرو» ساخته شیرین سوهانی و حسین ملایمی تعلق گرفت.
برگ زرین و جایزه هزار دلاری مستند به فیلم «پورزال» ساخته ماریا مائوتی و احسان فرخی فرد اهدا شد.
موطی پس از دریافت جایزه خود گفت: می خواهم به مسئولانی که قبول نکردند بگویم وضعیت سیستان و هامون گذشته است، فیلمی درباره سیستان و هامون ساختیم و به آنها اطلاع دادیم: هزار. کیلومتری تهران، هامون ویران شده.» هامون و سیستان بخشی از ایران هستند اما انگار فراموش شده اند. اگر مسئولین دلسوز هستند به دور از سیاست و منفعت شخصی عمل کنید. ما هنوز امیدواریم که زنده بمانیم
جایزه فیلم داستانی به آنا یارگس از اسپانیا برای ساخت فیلم «سپیده دم» اهدا شد.

در پایان مراسم اهدای جوایز احمدرضا معتمدی (داور) که به سختی راه می رفت و در حال پیری بود سمانه یداللهی را به روی صحنه دعوت کرد و گفت: امشب سه نفر از شاگردانم جایزه گرفتند اما بهترین فیلم داستانی امسال من بود. دانشجوی دیگر سمانه یداللهی بود، اما به دلیل اینکه تعداد فیلم های ایرانی در سطح بین المللی افزایش یافته است شایسته دریافت این جایزه تلقی نشد.

او تماشای فیلم «شیفت» یداللهی را در کلاس به فیلمسازان توصیه کرد و سپس خطاب به خود گفت: جایزه ای ندارم که به شما بدهم، اما برای تمام سال های تدریس و کارم به شما جایزه می دهم.
در ادامه ضمن توزیع جوایز کتاب و سینما، برگ طلا به روح الله جلالی طلب برای فیلم «پای پرواز» رسید و خانواده شهید فخری زاده نیز از این فیلم تجلیل کردند.

از اظهارات شهاب حسینی در شب فیلم کوتاه

در این مراسم همچنین نهادها و ارگان ها جوایزی از جمله جایزه حوزه هنری رسانه نهادت به فیلم «آقا» ساخته علی رضا رضایی، جایزه سازمان فرهنگ و هنر شهرداری تهران به فیلم «شازده کوچولو» عمار خطی و «شازده کوچولو» اهدا کردند. فیلم جایزه «سیزده سال» محمد اسفندیاری و مؤسسه بهشت ​​امام رضا (ع) به اثر «وداع با پاریس» محمد ابراهیم شهبازی اهدا شد.
بخشی دیگر از این مراسم در مراسم بزرگداشت سید حسین صفی با حضور فریدزاده، همایون اسعدیان، مهدی آذر پندار و محمدی نماینده حقوقی وزارت ارشاد به وی مدال جشنواره اهدا شد.
در بخشی دیگر از این مراسم، روزبه بمانی (خواننده) تهیه کننده یکی از فیلم های جشنواره به همراه گروه خود به اجرای آثاری پرداخت و درباره جایگاه فیلم کوتاه در هسته اصلی فیلم صحبت کرد. وی با بیان اینکه اعتبار تولید فیلم و سینمای ایران در جهان قابل کتمان نیست، گفت:
بمانی بعدها موسیقی متن فیلم های «پس از رفتن» و «اسرافیل» را با گروه خود خواند.
وی در پایان اجرای خود از مدیران دولت جدید خواست تا بودجه قابل قبولی برای پایه فیلم کوتاه اختصاص دهند و از عوامل حمایت از فیلم اولی ها و تهیه کنندگان فیلم کوتاه خواستند.
در بخش بعدی مراسم اختتامیه جوایز سینمای ایران اهدا و ورق طلا به ترتیب زیر توزیع شد.
بهترین فیلم انیمیشن:
لوح افتخار به علی معصومی برای فیلم «حشره»
برگ طلا به حسین مولیمی و شیرین سوهانی برای «در سیه سرو»
بخش سند:
بهترین پژوهش: نوید صادقی برای «این خانه و جذام مادرم»
بهترین فیلم مستند: لوح تقدیر از رایحه مظفریان و زهرا دشتباشی برای فیلم هلکه/برگ زرین و 600 میلیون ریال به ماریا مائوتی و احسان فرخی نژاد برای پورزال.

بخش فیلم های تجربی:
بهترین فیلم: لوح افتخار و 150 ریال به محمدرضا مقیم نژاد برای فیلم «کانتور»/برگ زرین و 600 میلیون ریال به رضا دانش پژوه برای فیلم «ایلیها»
بخش داستان:
بهترین دستاورد هنری: دیپلم افتخار به تیما تقی زاده برای بازی در «روز خداحافظی»
برگ طلا به سید مرتضی کادری برای بازی در فیلم وداع با پاریس
مرتضی قدیری که قیافه، چهره و لبخند جذاب افراد مبتلا به سندروم داون را دارد و با این وضعیت در فیلم بازی کرده بود، با خوشحالی جایزه خود را از دست شهاب حسینی دریافت کرد و از کسانی که به او رای دادند در آغوش گرفت و تشکر کرد.
بهترین صداگذاری فیلم: میثم کیامورثی و رضا گدازگر برای فیلم زیر سایه بلوط
بهترین تدوین: برگ زرین به پگاه احمدی برای «تنها با هم»
بهترین فیلمبرداری: علی حسین زاده برای فیلم «تونل»
بهترین فیلمنامه اقتباسی: احسان امینی (تونل)
بهترین فیلمنامه داستانی: دیپلم افتخار مانا پاک سرشت برای فیلم «چولیبولی» / ورق طلا به حسین اللهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط»
بهترین فیلم ملی: محمد اسفندیاری (کارگردان) برای «سیزده سال»
جایزه ویژه دبیر جشنواره: مدال جشنواره به عرفانه کریمی برای فیلم «حنابندون»
بازیگر کودک این فیلم (اشکان اکرمی) که با عرفانه کریمی روی سن آمد این جایزه را به سه هزار کودک کشته شده در جنگ عراق و ایران اهدا کرد.
جایزه ویژه هیئت داوران: (دو جایزه) به دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو» / به ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو همه چیز می دانست»
محمودنیا در این قسمت از فریدون حسن پور که 13 سال پیش راه را برای ورود او به سینما هموار کرد تشکر کرد.
بهترین کارگردان فیلم تخیلی: نادره سرکی با فیلم کیامت. کارگردان این فیلم ابراز امیدواری کرد که قانونگذاران فیلم او را ببینند چرا که این فیلم «شنیدنی» برای دفاع از حقوق کودکان بوده است.
بهترین فیلم: ورق طلا و 800 میلیون ریال به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بولوت».
شهاب حسینی در پایان این قسمت در حالی که اعضای هیئت داوران در حال خروج از صحنه بودند با بیان اینکه به دو موضوع می پردازم، گفت: امشب دیدیم که برخی از فیلم ها خارج از فرآیند داوری شایسته جوایز شناخته شدند. هیئت داوران این فیلم ها را دیدند و اگر خوب بودند از آنها قدردانی می شد. با این افتخارات نمی توان فیلمساز خوبی ساخت
وی سپس خطاب به سینماگران جوان گفت: حضور بازیگران حرفه ای در فیلم های کوتاه شروع به افزایش کرد و در بسیاری از موارد این موضوع به فیلم ها آسیب می رساند. حالا به جای آن با همان بازیکنان تازه کار کار کنید

سخنان شهاب حسینی در هر دو نوبت با تشویق پرشور حاضران در سالن کنفرانس برج میلاد همراه بود.
جایزه بزرگ بین المللی جشنواره (برگ طلا و 2 هزار دلار) که برنده آن به آکادمی اسکار اهدا شد، به ابراهیم هندل برای فیلم داستانی فلسطینی «فیلم کوتاه درباره کودکان» اهدا شد.
بهترین فیلم از نظر مخاطب «جشن هنر» با ۲۲۱۷ رای بود.

تهیه کننده این فیلم پس از دریافت جایزه خود از نامزد نشدن فیلمش در هیچ رشته ای گلایه کرد و گفت: آقای شهاب حسینی ای کاش در سالن بودید تا می دیدید رای مردم با شما متفاوت است. شما فقط یک رای دارید.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین