معادل داریوش مهرجویی پرسپولیس

معادل داریوش مهرجویی پرسپولیس

به گزارش انتخابتو به نقل از روابط عمومی موزه سینما، قسمت اول این مراسم با اجرای زنده مژگان اصغری و رضا آفتابی دومین پادکست موزه رادیو سینما برگزار شد. قسمت‌های مختلف این پادکست ویدیویی به گوشه‌هایی از زندگی شخصی و حرفه‌ای مرحوم داریوش مهرجویی در عرصه‌های هنری، ادبی و فلسفه پرداخته است.

سپس مهرداد غفارزاده نویسنده و فیلمساز با علیرضا زرین فیلمبردار چیره دست سینمای ایران درباره تجربه همکاری و ویژگی های سینمای داریوش مهرجویی به گفت و گو پرداخت.

مهرداد غفارزاده گفت: در این قسمت در خدمت علیرضا زرین دست سینماگر سرشناس سینمای ایران هستیم، شخصیتی که برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی خواهد ماند.

باید گفت که ساخت فیلم های خوب و شاهکار در هسته کارگردانانی چون زنده یاد مهرجویی و عیاری است.

علیرضا زرین یکی از سینماگران سرشناس سینمای ایران درباره مهرجویی گفت: نگاه داریوش مهرجویی بسیار گسترده بود و این موضوع به یک جنبه محدود نمی شد، زیرا او جنبه های مختلف زندگی را مشاهده می کرد و آن را در آثار خود منعکس می کرد. . یادم هست وقتی فیلمنامه «پری» را به من داد، نکاتی را در آن کشف کردم و به مهرجویی گفتم که این نکات می تواند با وضوح بیشتری وارد دنیای فیلم شود. او این ایده را پذیرفت و به من گفت که باید فیلمبرداری «پری» را حدود پانزده روز به تعویق بیندازد.

وی افزود: زمانی که این فیلم ساخته شد با اثری بهتر از فیلمنامه مواجه شدیم. روند فیلمسازی به این صورت است: ابتدا باید یک فیلم را کارگردانی کنید، سپس شرایط به گونه ای تغییر می کند که فیلم کارگردانی شما را به دست می گیرد.

زرین دست با بیان اینکه «پری» ساختاری سخت و خاص دارد، گفت: در این فیلم دختر قصه از دنیای ساده خود می رود تا به نقطه ای برسد که برای خودش نوعی صعود درونی است، رسیدن به این عروج کار آسانی نبود. .

من نیاز به همکاری با مستاجران و هامون داشتم.

زرین دست با بیان اینکه «پری» اولین تجربه همکاری ما با داریوش مهرجویی بود، ادامه داد: مهرجویی نگاهی متفکرانه به آینده داشت. او در استفاده از نشانه های خاص و ظرافت های خاص از اساتید این رشته بود. مهرجویی ویژگی هایی داشت که او را به یکی از مردان کلاسیک و کهن سینمای ایران تبدیل کرد. اگر به آثار باستانی خود افتخار می کنیم باید بدانیم که این موارد نه تنها آثار تاریخی بلکه افرادی مانند مهرجویی به عنوان معادل تخت جمشید را نیز شامل می شود. او ادبیات بزرگی را با زبانی بصری و ساده وارد سینمای ایران کرد و از این رو آثارش می تواند با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کند.

زرین دست با بیان اینکه برای تحقق چنین ایده هایی نیاز به ذهنی خاص و پویا بود، ادامه داد: مهرجویی فردی بسیار منحصر به فرد بود؛ در حالی که در سال 1385 به عنوان یک فرد خاص در این زمینه تلاش می کرد. او شناخت بسیار خوبی از موسیقی، نقاشی و جوهر زندگی و آنچه در اطرافش می گذشت داشت. مهرجویی با نگاه خاص خود متوجه چیزهای ساده ای شد که هر کدام از ما به راحتی می توانیم از کنار آنها عبور کنیم.

وی با بیان اینکه مهرجویی عاشق کار، تحقیق و پژوهش بود، گفت: وقتی مهرجویی وارد ایران شد جزو اولین کسانی بودم که به او سلام کردم.

من از دوستان صمیمی مرحوم مهرجویی به شمار می رفتم و برای فیلم های «هامون» و «اجاره نشین ها» قرارداد بسته بودم. اما متأسفانه بنیاد سینمایی فارابی در آن زمان تجهیزات تصویربرداری در اختیار من قرار نداد. همین مشکلات باعث شد تا محمود کلاری و تورج منصوری دو تن از سینماگران مطرح سینمای ایران فرصت همکاری با مهرجویی را غنیمت شمرند.

مهرجویی سهم بسزایی در بخش های مختلف تاریخ سینمای ایران دارد

معادل داریوش مهرجویی پرسپولیس

زرین دست گفت: آنچه از مهرجویی باقی مانده، میراث درخشانی است که از خود به جای گذاشته است. البته دکتر نباید از سهم غلامحسین ساعدی در مسیر حرفه ای مهرجویی غافل شد. تالیفات درخشان ساعدی در بسیاری از آثارش به منصه ظهور رسید و مهرجویی توانست از این پتانسیل به خوبی استفاده کند و حاصل آن باعث ظهور آثار ماندگار و درخشانی شد. مهرجویی سهم بسزایی در ادوار مختلف تاریخ سینمای ایران دارد، از جمله موجی که در سینمای ایران با آثار مهرجویی آغاز شد.

این فیلمبردار ادامه داد: مهرجویی فردی فوق العاده محسوب می شد و با چالش های فرآیند تولید مواجه بود. در هر موضوعی کم و بیش آگاه بود و اظهار نظر بی مورد نمی کرد.

زرین دست با بیان اینکه مهرجویی فردی شوخ طبع است و فضای جذابی در پشت صحنه کار او وجود دارد، گفت: یکی از دلایلی که باعث می شود فیلمسازان معروف تولیدکننده نباشند این است که نمی خواهند اثر ضعیفی تولید کنند. همانطور که می دانید ساخت یک فیلم خوب کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است و کاری طاقت فرسا محسوب می شود.

سه فیلم از 10 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران متعلق به مهرجویی است

معادل داریوش مهرجویی پرسپولیس

نظام الدین کیایی صدابردار برجسته سینمای ایران درباره زنده یاد مهرجویی گفت: خوشحالم که در این برنامه ورژن های زیادی از داریوش مهرجویی وجود دارد چرا که سینما اساساً توسط مخاطب شکل می گیرد. سه فیلم از 10 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران متعلق به داریوش مهرجویی است. وقتی منتقدان فکر می کنند 3 فیلم از 10 فیلم برتر سینمای ایران متعلق به داریوش مهرجویی است، اتفاق بزرگی افتاده است. او مردی بسیار بزرگ و دوست داشتنی بود. من با مهرجویی بودم و در سه فیلم آخرش به جز «لمینور» با او زندگی کردم.

وی ادامه داد: مهرجویی و وحیدا محمدی فر یک دختر نوجوان به نام مونا دارند. این دختر اولین فردی بود که پس از قتل وارد خانه شد و شاهد این اتفاق تلخ بود. در سومین شب پس از از دست دادن داریوش مهرجویی، مراسم بزرگداشت فعالیت های وی در سینما خانه برگزار شد. گلایه من از سینماگران این بود که آن شب همه بزرگان سینما به مونا تسلیت گفتند و اعلام کردند که اهالی و بزرگترهای سینما برای او مانند پدر و مادر خواهند بود. گلایه من این است که از آن شب هیچکس از این افراد یا مونا تماس نگرفته است که حال و احوال او را جویا شود.

این صدابردار باتجربه گفت: در مدتی که ایران نبودم، دوستان نزدیک مهرجویی به من پیام دادند و گفتند او با توجه به شصت سال فعالیت حرفه ای خود یکی از متمایزترین کارهای خود را جلوی دوربین خواهد برد. اگر آن حادثه وحشتناک رخ نمی داد، شاید به جای سه فیلم، چهار اثر از 10 اثر موفق سینمای ایران را می دیدیم.

قرار بود در فیلم «نارنج پوش» مهرجویی را بازی کنم.

عباس یاری کارشناس و منتقد سینما درباره داریوش مهرجویی گفت: قرار بود در فیلم «نارنج پوش» نقش مهرجویی را بازی کنم. اثری که بسیاری از منتقدان آن را بی تفاوت گذاشتند، به نظرم یکی از بهترین کارهای آقای مهرجویی است. این فیلم به ما یادآوری می کند که چقدر به طبیعت کشور آسیب رسانده ایم. او در این فیلم نقش یک استاد دانشگاه را برای من نوشت، اما در طول چهل و دو سالی که در ماهنامه‌های «فیلم» و «فیلم روز» کار می‌کردم، با خودم عهد کردم که روزنامه‌نگاری را با روزنامه‌نگاری ترکیب نکنم. تجارت سینما و من اجازه ورود به عرصه سینما را ندارم زیرا کار مطبوعاتی در ایران اغلب به عنوان نردبانی برای ورود به عرصه های دیگر دیده می شود.

وی ادامه داد: میزان ارادتم را به داریوش مهرجویی توضیح دادم اما از او عذرخواهی کردم و به او گفتم که علاقه ای به بازیگری ندارم. مهرجویی گفت نقش یک استاد دانشگاه را برای شما نوشتم اما وقتی بازی در «نارنج پوش» را نپذیرفت، این نقش را از فیلمنامه حذف کرد. او فردی بسیار با استعداد بود و به انتخاب هایش احترام می گذاشت.

یاری اضافه کرد: یکی از کارهایی که در موزه سینما انجام دادیم انتخاب بهترین شخصیت های تاریخ سینمای ایران بود و بیشتر آن ها افرادی بودند که در فیلم های آقای مهرجویی ایفای نقش کردند. مهرجویی فردی بود که جنبه انسانی اش به جنبه هنری اش بسیار نزدیک بود. او نویسنده و فیلمسازی با استعدادی بود که جای خالی اش را نمی توان پر کرد.

۲۴۴

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین