به گزارش خبرگزاری انتخابتو، فیلم مستند «رخ» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی آرش صادقی; حقیقت در دومین روز از هجدهمین جشن سینما آشکار خواهد شد.
فیلم «رخ» مستندی سرگرم کننده از این طنزپرداز است
«رخ» مستندی زیبا، خلاقانه و ساختارشکن در سینمای مستند به ویژه مستندهای پرتره با همراهی هوش سرشار و طنز استاد علی اکبر صادقی است. سامی کلانتری کارگردان مستند «رخ» در گفتگو با خبرنگار انتخابتو از ساخت این مستند سینمایی، فیلمنامه آن و وجود علی اکبر صادقی به عنوان یکی از مهم ترین هنرمندان ایران خبر داد.
سام کلانتری درباره فیلمبرداری پرتره های مستند از چهره های تاثیرگذار فرهنگی و اجتماعی و ثبت آنها در تاریخ معاصر گفت: مستند “رخ” دومین فیلم پرتره ای است که من ساخته ام. اولین مستند پرتره ای که کارگردانی کردم. مستند «از خانه شماره 37…» با همکاری محسن شهرنازدار به تهیه کنندگی شادمهر راستین فیلمبرداری و تولید شده و به صورت کاملا خصوصی با سرمایه شخصی در بیش از 6 کشور جهان ساخته شده است.
مستند پرتره صادق هدایت درس های مهمی به من داد
وی ادامه داد: مستند «از خانه شماره 37…» روایتی از زندگی نویسنده بزرگ ایرانی «صادق هدایت» بود. این فیلم تحقیقی در مورد زندگی و کتاب های نویسنده ای است که تا آن زمان هیچ فیلم پرتره ای برای او ساخته نشده است. او درس های مهمی در مورد ساخت مستند پرتره به من داد. این فیلمی است که ساخت آن حدود 9 سال طول کشید. بعد از تماشای فیلم مستند «از خانه شماره 37…» و آشنایی با سختی های فیلمبرداری پرتره، هرگز فکر نمی کردم که دوباره چنین پروژه هایی را انجام دهم. اما باز هم همین اتفاق افتاد و این بار درباره نقاش بزرگ معاصر ایران، علی اکبر صادقی فیلم ساختم.
کلانتری افزود: حقیقت این است که ما دوستان خانوادگی هستیم و از دوران جوانی با آرش یکی از سه پسر علی اکبر صادقی دوست بودیم و سال ها و در نهایت زمان به فکر ساختن چنین فیلمی بودیم. آمده است.” این حرف را زدم تا بگویم که گرفتن عکس مستند از میراث و بزرگان یک کشور از نان شب ضروریتر است. من به طور خاص موضوع را بزرگتر و اغراق آمیزتر از استاندارد مطرح کردم تا بتوانیم اهمیت این مقوله را بهتر درک کنیم. من معتقدم ثبت تاریخ شفاهی یک کشور شاید یکی از تنها دارایی های مردم باشد، زیرا نسل های آینده می توانند تاریخ یک کشور را بر اساس نقل قول ها و داده های جغرافیایی به درستی به تصویر بکشند یا تصور کنند و چه چیزی ارزشمندتر از این می تواند باشد؟ . همین روایت ها و مراجعه مداوم به چنین مستندهایی است که ما را از اختراع مجدد چرخ باز می دارد. البته فیلم «رخ» یک مستند پرتره به معنای کلاسیک نیست و بیننده نباید انتظار داشته باشد که به سادگی تاریخ یکی از هنرمندان بزرگ این سرزمین ها را ثبت کند. ما سعی کردیم در ساخت این مستند کمی متفاوت با فرم و ساختار عمل کنیم.
«روح» فیلم در جزئیات است
کارگردان فیلم سینمایی «رخ» در پاسخ به اینکه روال معمول تولید و کارگردانی در ساخت این مستند رعایت نشد؛ وی گفت: همانطور که در ابتدای فیلم اشاره کردیم این فیلم برداشتی آزاد از زندگی و رویاهای نقاش بزرگ معاصر ایران علی اکبر صادقی است. سناریو و تحقیق کار، کار مشترک من و آرش صادقی است و از همان روز اول تصمیم گرفتیم که نگاه کلاسیک به دانش آقای صادقی نداشته باشیم. مثلاً اینکه مخاطب ما بداند آقای صادقی در کجا متولد شده یا در چه دوره تاریخی بزرگ شده است، چه فایده ای دارد؟ چیزی که برای من مهم بود نزدیک شدن به ذهن آقای صادقی بود. بر این اساس نگارش فیلمنامه را آغاز کردیم و همزمان فرم فیلم در ذهنم شکل گرفت.
وی تاکید کرد: در واقع یکی از شانس های من این بود که تعامل زیادی با این خانواده داشتم و آرش در فیلمنامه حرف هایی زد که اگر این نزدیکی نبود هرگز چنین تاثیری رخ نمی داد. شاید اگر بخواهم یک جمله درباره این فیلم بگویم این باشد که «نفس» فیلم در جزئیات است و باید به تدریج کشف شود.
کارگردان مستند تحسین شده «کشوری برای فرشتگان نیست»؛ وی درباره شخصیت بازیگر علی اکبر صادقی و ساخت مستندی درباره او گفت: همانطور که گفتم به دلیل مراودات خانوادگی با شخصیت علی اکبر خان ناآشنا نبودم وگرنه شاید این فیلم برای دیگری خیلی سخت می شد. با این جنبه از شخصیت ایشان آشنا نیستند و آقای صادقی شخصیت بسیار باهوشی دارد و مدام در پشت چهره طعنه آمیز و طنزآمیز خود شما را ارزیابی می کند و اگر طرف مقابل متوجه این موضوع نشود، می شود. انجام کار برای او دشوار است.
کلانتری درباره شخصیت گویندگی صادقی و قرار گرفتن یک روانکاو در داستان گفت: در حین طراحی و نگارش فیلمنامه به آرش پیشنهاد کردم که یک روانکاو معرفی شود که برای او جالب بود. همچنین اولین بار نیست که از شخصیت یک روانکاو در فیلم هایم استفاده می کنم و تا حدودی با سختی های او آشنا هستم. پس زیاد نگران نبودم. البته با توجه به شخصیت باهوش و شوخ طبع استاد صادقی باید همیشه نگران پایان کار بود.
سینمای واقعی آغاز سفر حرفه ای فیلمسازان جوان است
وی تاکید کرد: یکی دیگر از شانس های من در این پروژه، سردبیری مستانه مهاجر بود. از آنجایی که او با خانواده صادقی هم آشنا بود، همه این سختی ها را از قبل با او و آرش در میان گذاشتیم. در ضمن مهمترین چیزی که باعث شد این فیلم در اکران بازخورد خوبی داشته باشد را بگویم. خوبی فیلم طراحی آن و کنار هم نشستن بازیگران است. از مستانه مهاجر که همه تجربه سالها دوستی و رفاقت را در چنین اثری در هم آمیخت تا انسیه ملکی در صداگذاری سومین تجربه مشترک ما و رضا تیموری فیلمبردار پنجمین تجربه مشترک ما. ما زحمت کشیدیم و الان یک خانواده شده ایم. اگر همه آنها انسان بودند بدون شک این اثر یک فیلم سینمایی نبود.
سام کلانتری که دوره های زیادی در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات اجتماعی در ایران، این جشنواره چقدر به جوانان کمک می کند؟ وی با بیان اینکه بسیاری از فیلمسازان نسل ما اولین فیلم های جدی خود را در سال های ابتدایی این جشنواره ساختند و مسیر حرفه ای آن ها را این جشنواره رقم زد. من از بدو تاسیس تاکنون تقریباً به شکل های مختلف در این جشنواره حضور داشته ام، به عنوان فیلمساز یا هیئت داوران، و فکر می کنم نسل بعدی نیز همین نگاه را به این جشنواره خواهد داشت.
۲۴۳۵۷
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ