از علی حاتمی و بهرام بیضایی تا حمید نعمت الله و کیانوش عیاری زیر چاقوی سانسور.

از علی حاتمی و بهرام بیضایی تا حمید نعمت الله

مهسا بهادری: کمتر از 20 روز دیگر چهل و سومین جشنواره فیلم صباح به کارگردانی منوچهر شهسواری کار خود را آغاز می کند. نعمت الله پیش از این با انتشار یادداشتی از مسئولان جشنواره خواسته بود این فیلم را برای نمایش در کوچکترین سالن جشنواره به نمایش بگذارند. در متن این یادداشت آمده است: «با وجود اینکه شش سال از ساخت فیلم هلیل و ساواحی و بلاتکلیفی برای اکران این اثر می گذرد، اما علیرغم پیگیری و پیگیری های من، اجازه اکران به این فیلم داده نشد. در مورد «قاتل و وحشی» همیشه سعی می‌کردم ارتباط و کنجکاوی او را از سایه کلمه توقیف دور نگه دارم، هرچند سکوت و اطاعت بنده سال‌ها بعد مسئولین را از مسئولیت‌ها سلب می‌کرد. سال، با انواع دروغ ها، «قاتل و “بربر” به سال بعد و به مسئول بعدی، به همین دلیل تصمیم گرفتم که اکنون با در نظر گرفتن فرصت جشنواره فجر، به دنبال حقوق این اثر باشم. فیلم «قاتل و وحشی» برای اکران در کوچکترین سالن جشنواره.

دیروز (پنجشنبه 30 آذرماه) آثار این دوره از جشنواره اعلام شد اما خبری از «قاتل و هاشی» نبود اما امروز پس از پنج سال خبر رسید که جادوی فیلم «قاتل و وحشی آشکار شد. بالاخره شکست

در این خبر، بنابر اعلام روابط عمومی صبح عید، محمدرضا مصباح در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بیست و سه روز از صبح تا پاسی از شب با دوستان، همکاران حرفه ای و هنرمندان و در اینجا از کار همدلانه و صبورانه آنها آموختند و از تمامی اعضای هیات انتخاب و همچنین تیم جشنواره به ویژه مسعود احمدیان عزیز و احد صادقی نازنین و دبیر محترم جشنواره تشکر می کنم. ، منوچهر شهسواری برای رای اکثریت امروز هیات انتخاب. یکی از فیلم های بسیار خوبی است که سعید شهسواری (برادر منوچهر شهسواری) برای جلوگیری از هرگونه شبهه و عوارض جانبی ساخته شده است و صحنه ماهرانه و ماهرانه دیگری است که از آن تقدیر و تشکر می کنم.

اما آثار فاخر رفقای خلاق به ویژه جوانان با انگیزه و آینده دار سینمای ایران را دیدیم و لذت بردیم.

خدای متعال را گواه می دانم که تمام تلاش خود را برای تصمیم گیری درست انجام داده ایم و به هم قول داده ایم که بدون تعصب ببینیم و انتخاب کنیم.

از آنجایی که به خوبی می دانیم که انتخاب امروز ما آینده بسیاری از همکارانمان و به ویژه جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد، برای دیدن دقیق تر چشمان خود را از هر چیز نادرستی کاملا شسته ایم و اکنون که به این موضوع رسیده ایم. توقف آخر، به اذن خدا، صحبت از هنرمندان بزرگی است که اشتباه کردند و بعد ما را قضاوت کردند، کارهای سنگین و جذابشان را پذیرفتند که با دانش و تجربه کوتاه ما بهترین را ببینند و انتخاب کنند ما را به خاطر اشتباهات احتمالی مان ببخش

دوستان و همراهان عزیز، اگر در آثار منتخب هنر نداشتید، مطمئن باشید که با دقت و وسواس دیده ایم، مقایسه و خلاصه کرده ایم، کارهایی که می توان به عنوان تصمیمات گروهی انجام داد گاهی سخت و گاهی دردناک است.

فیلم های خوب و درخشان شما قطعا جای خود را در زمینه های دیگر پیدا خواهند کرد.

البته به اذن خداوند بنا به وعده مسئولان وزارت هدایت، بسیاری از آثار سینمای ایران که به هر دلیلی امکان اکران نداشتند در بخش ویژه جشنواره امسال به نمایش درخواهند آمد.

خدایا این امتحان را فرصتی قرار بده تا به انسانیت و محبتت نزدیک شویم و در نهایت به وجودت سربلند باشیم.

به این ترتیب با درخواست حمید نعمت الله علاوه بر فیلم «قاتل و وحشی» به نظر می رسد «پیرمرد» ساخته اکتی براهنی و «رکسانا» پرویز شهبازی نیز از جمله فیلم های مورد اکران باشند. به این قسمت خاص رسید.”

اما اساساً؛ اگر از هر سو به تاریخ سینمای ایران نگاه کنیم، یک کلمه در آن خودنمایی می کند: «دستگیری». این ربطی به قبل و بعد از انقلاب یا دولت های مختلف ندارد. به گفته مقامات وقت، برخی از فیلم ها برای مدتی یا برای همیشه توقیف شدند.

نام فیلم

نام کارگردان

خلاصه فیلم

وضعیت اسکن

دلیل اسکن نشدن

در یک سال ساخته شده است

برای شرکت آماده شوید

“قاتل و وحشی” حمید نعمت الله در حالی که زبا برای عروسی دخترش آماده می شود، به طور تصادفی توسط یک باند گانگستری خطرناک دستگیر می شود. او سعی می کند خود را از این پیوند رها کند. اما او زمان زیادی ندارد. چون دخترش بی خبر از همه چیز به آنجا می رود و این اتفاقی است که نباید بیفتد. انتظار می رود در دوره 43 منتشر شود خشونت شدید و به گفته مقامات، گوش های لیلا حاتمی بدون حجاب پوشانده شده بود ۱۳۹۸ سی و هشتمین جشنواره فیلم صباح
“کاناپه” تنظیم کیانوش داستان فیلم «مبل» از دل آدم خیابانی بیرون می‌آید و داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که به طور اتفاقی یک مبل پیدا می‌کنند و به خانه می‌آورند، مبل پریشان که خانواده را دچار بحران می‌کند و لحظات کمدی را رقم می‌زند. منتشر نشده است

تصمیم مقامات بالاتر برای نشان دادن زنان کلاه گیس الزامی بود

۱۳۹۴ دوره سی و پنجم
“عیسی پسر مریم” علی جعفرآبادی داستانی تحریک آمیز دارد و در حال و هوای دهه 50 روایت می شود. این فیلم داستان متفاوتی درباره یک فاحشه خانه را روایت می کند. بازگشت به یک سریال به دلیل نمایش داستان تحریک آمیز در جشنواره اکران نشد. ۱۴۰۰ چهلمین جشنواره فیلم صباح
“خانه پدری” تنظیم کیانوش دختری که توسط پدر و برادرش به خاطر ناموسی کشته شده و خانواده اش این ماجرا را پنهان می کنند در هاشنواره نمایش داده نمی شود و پس از ده روز در سال 2018 متوقف می شود این جشنواره به دلیل خشونت زیاد و به گفته مسئولان سیاه بودن امکان اکران نداشت. ۱۳۹۲ سی و دومین جشنواره
“رستاخیز” احمدرضا درویش پس از مرگ معاویه پسر ابوسفیان، یزید بن معاویه خود را خلیفه مسلمین معرفی کرد و نامه ای به فرماندار مدینه نوشت تا با امام حسین بیعت کند. بکیر بن حر که به عنوان پیک مخصوص قصر یزید بن معاویه انتخاب شده بود، مأمور شد نامه یزید بن معاویه را به مدینه برساند. این فیلم در 24 جولای 2014 اکران شد، اما اعتراضات مانع از ادامه نمایش شد. در میان بحث های فنی، نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و حضرت قاسم(ع) مطرح شد. برخی از مردم به نمایش فیلم از حادثه ظهر عاشورا و سایر وقایع تاریخی ایرادات اساسی داشتند و معتقد بودند احمدرضا درویش اشتباه کرده است. ۱۳۹۲ سی و دومین دوره جشنواره
“صد سال به این سالها” سامان مقدم داستان زنی به نام ایران است که در طول زندگی 30 ساله خود حوادث مختلفی را تجربه کرده است. به صورت محدود در جلسات جشنواره بیست و هشتم (2008) منتشر شد. این فیلم پس از چند روز اکران دوباره به دلیل فشارهای سیاسی توقیف شد. ۱۳۸۶ سکانس بیست و ششم فیلم صباح
“تورم” محمد حسین مخدویان داستان زندگی کارگری در یکی از شهرهای حاشیه ای تهران است که مورد ظلم و ستم رئیسش قرار گرفته و اکنون به دنبال راهی برای نجات خود و خانواده اش است. در جشنواره نمایش داده شد اما اکنون ممنوع است. اغراق در تاریکی وضعیت کارگران یکی از دلایل اصلی توقیف این فیلم است. ۱۳۹۸ در سی و نهمین جشنواره فیلم صباح
زائر واشنگتن علی حاتمی داستان فیلم در دوره قاجار می گذرد و داستان مردی است که به عنوان اولین سفیر ایران به دور دنیا سفر می کند. 17 سال بعد در سال 1377 منتشر شد. نقد سیاسی ۱۳۶۱ اولین دوره جشنواره
“کمی غریبه باش” بهرام بیضایی در یک بمباران (در جنوب ایران در زمان جنگ ایران و عراق)، پسری به نام بودنبا دیدن خانه و خانواده اش ویران شده، خود را پشت میله ای انداخت و به خواب رفت و با بازکردن چشمانش به جنگلی (در شمال ایران) رسید. در حاشیه هفتمین جشنواره فیلم فجر یک سال بعد نمایش داده شد و عمومی شد. کمال خرازی گفت این فیلم ضد جنگ است و در صورت اکران خود را به آتش می کشم. ۱۳۶۴ چهارمین دوره جشنواره

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین