جامعه بدون زبان سینما در لبه دنیای امروز است، اگر تکنولوژی را ندانیم، نمی توانیم جایگاه خود را در دنیا درک کنیم.

جامعه بدون زبان سینما در لبه دنیای امروز است، اگر

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، وی ادامه داد: امروز در تمدنی زندگی می کنیم که بر اساس تصویر است و در این تمدن دایره المعارف قدرتمندی به نام سینما وجود دارد که نه تنها در سینما قابل دسترسی است، بلکه حتی می توان احساسات را نیز منتقل کرد. با یک ایموجی

به گزارش موزه سینما، شهسواری افزود: وقتی در دنیایی با تمدن تصویر محور زندگی می کنیم، مهم است بدانیم آیا می توان در این دنیا بدون سینما زندگی کرد؟ به نظر من هر جامعه ای که زبان سینمایی ندارد در حاشیه دنیای امروز است و در واقع کشوری حاشیه نشین است. هر کشوری که سینما دارد در تغییر جهان نقش دارد.

دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: سینما فرهنگ، تمدن و… و همچنین ادبیات است. ایجاد می کند. با سینما می توانیم گذشته را تجسم و عینیت بخشیم. سینما قدرت تجسم آینده را دارد و سینما نیز خواسته های انسان را برای آنچه در آینده می خواهد تجسم می کند. وقتی به این مختصات رسیدیم باید بررسی کنیم که در جامعه امروز ایران کجا هستیم.
وی ادامه داد: در پاسخ به اینکه سینما برای آینده چه باید بکند باید بگوییم سینمای ایران مهم ترین رکن نظام دموکراسی سیاسی، اجتماعی و خانوادگی ماست. سینما یک نهاد است و قطعا نقش مهمی در این زمینه دارد.
شهسواری تاکید کرد: وارد دورانی شده ایم که فیلمسازی یک امر فردی است و بعید است در حوزه هنرهای تجسمی قرار بگیرد. یعنی می توانید در کارگاه خودتان فیلم بسازید و درآمد کسب کنید. در چنین شرایطی، با پیشرفت تکنولوژی در نظام سیاسی، مدیریت فرهنگی و سازمان‌های فرهنگ هنری، باید ترازوهای خود را تنظیم کنند تا ترازوهای خود را آزاد کنند، نه به معنای ابتذال، بلکه به معنای فضاسازی برای فیلمسازان. .
وی تاکید کرد: برای عبور از این حد وسط نیاز به اعتمادسازی عمومی داریم… چیزی جز فعالیت های فرهنگی نمی تواند از این التهاب بکاهد. برای درمان باید تب جامعه را کم کنیم.
شاهواری گفت: ما وطن بودن را فراموش کرده ایم و به همین دلیل امسال جشنواره فیلم فجر را با مفهوم وطن، مادر وطن آغاز کردیم، ما نباید وطن خود را فراموش کنیم. اگر کشور را دوست نداشته باشیم در سازندگی، حفاظت و احترام آن نقشی نخواهیم داشت. امیدوارم یکی از اصلی ترین بحث های این سریال برگرداندن مفهوم وطن به هنر ایران و مفهوم هنر به سینمای ایران باشد.

رئیس سازمان سینمایی: اگر تکنولوژی را ندانیم نمی توانیم جایگاه خود را در دنیا بفهمیم

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در همایش «نگاهی به آینده سینمای ایران» گفت: برنامه ریزی کرده بودیم که این پنل را در جشنواره فیلم فجر برگزار کنیم، اما در این مراسم این همایش در سایه جشنواره سینمای ایران بود.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم مشکل را پاک کنیم، بلکه قصد داریم مشکل را درک کنیم و آن را حل کنیم و برای حل مشکل باید مشکل را درک کنیم. وقتی می خواهید چیزی را بررسی کنید، باید آن را توضیح دهید. خودتان موضوع را از رابطه و موقعیت خود در دنیا درک کنید. وقتی می پرسیم نسبت ما با سینما چیست، باید ببینیم در کجای دنیا هستیم و موضوع را از منظر خود بررسی کنیم.
فریدزاده دلیل انتخاب این تابلوها را این بود که آقای وزیر گفتند به یکی از پنج ضلع توجه کردند و هر کدام از این محورها مربوط به یکی از آن ضلع ها بود. یکی از موضوعات مورد بحث سینما و اقتصاد است. یکی از مسائل مهم این است که سینما را یک هنر بدانیم.
وی ادامه داد: موضوع دیگر، موضوع سینما و فناوری است که نمی توانیم جایگاه خود را در دنیا درک کنیم. بحث دیگری که رابطه هنرمند و جامعه و رابطه جامعه و قدرت را بررسی می کند، رابطه سینما، مردم و مدیریت است. یکی از مهمترین موضوعات این پنل این است که مخاطبان من به عنوان فیلمساز چه کسانی هستند و از چه زبانی استفاده کنم و آخرین محور سینما از منظر بین المللی است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: ما قطعا به جامعه شناسی، فلسفه و روانشناسی نیاز داریم و این رشته ها می توانند سینما را از بیرون بررسی و ارتقا دهند. من اینجا هستم تا به صحبت های دوستانم گوش کنم تا بتوانیم با کمک آنها از این پیچ و خم خارج شویم.

علی ربیعی: سینما نقشی بی بدیل در فرهنگ دارد/سینما بخشی از فرهنگ نسل‌ها است

علی ربیعی رئیس هیئت مدیره انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران در همایش سینمای ایران گفت: در فصول مختلف انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران با همکاری سازمان سینمایی به عنوان وزارت فرهنگ و راهنمایی، اقتصاد، فناوری را ارائه می دهیم، قصد داریم در مورد موضوعاتی مانند مسائل اجتماعی بحث و گفتگو داشته باشیم.
وی افزود: بیشتر رابطه من با سینما ناشی از علاقه من به آن است. من هم مثل اکثر ایرانی ها سعی کردم به سینما بروم و فیلم ببینم. همیشه فکر می کردم هیچ نسلی بدون قهرمانان ذهنی نمی تواند زندگی کند و بر همین اساس حال و آینده خود را خواهد ساخت. سینما جایی است که قهرمان های ذهنی مردم را می آفریند چرا که سینما با مردم زندگی کرده و برای مردم رویا ساخته است.

1737363389 771 جامعه بدون زبان سینما در لبه دنیای امروز است، اگر

ربیعی گفت: وجه تمایز جوامع و ملت های امروزی بی شک فرهنگ آنهاست. آنها تفاوت جوامع شاد و ناشاد، توسعه یافته و توسعه نیافته را بر اساس دلایل فرهنگی تفسیر می کنند. بحث سیاسی نیز در این حوزه جای خود را دارد و من نمی خواهم این موضوع را کتمان کنم.

ربیعی افزود: ما نهادهایی داریم که فرهنگ را تقویت می کنند و به نظر من سینما یک نهاد با کارکردهای ترکیبی در حوزه فرهنگ است. در سینما، رمان، داستان، شعر، موسیقی، ترانه، فرهنگ روزانه و غیره. وجود دارد. در نتیجه می بینیم که سینما نقشی بی بدیل در فرهنگ دارد.

ربیعی تاکید کرد: آینده سینما یک بحث است، سینمای ایران بحث آینده است. از دریچه سینما می توان به بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی نگاه کرد. سینما چهار رابطه با جامعه دارد: سینمای متاثر از جامعه. سینمایی که بر جامعه تأثیر می گذارد; سینما بلندگوی جامعه است. و سینما واسطه جامعه است.

جامعه هم به کمدی و فیلم های پرفروش نیاز دارد چون تحت تاثیر جامعه هستند و ما نباید به خودمان آسیب بزنیم. من بیش از همه به سینمای اهمیت می دهم که بر جامعه تأثیر می گذارد و فکر می کنم این رسالت و مسئولیت اجتماعی سینماست. بی شک سینما بخشی از فرهنگ نسل هاست. جامعه ما نیاز به طراوت، امید و انتقاد دارد. در نتیجه سینما سخنگوی جامعه است و می تواند هم دردها، هم ناکامی ها و هم امیدهای آن را نشان دهد. سینما می تواند واسطه گروه ها و قومیت های مختلف برای زندگی بهتر باشد.

ربیعی در نهایت به سیاستگذاران حوزه سینما گفت که باید نقد و پژوهش سینمایی را تقویت کنید. در گذشته نقدها و تحقیقات بیشتر و بهتری می خواندم، امروز باید سطح پژوهش و نقد سینما را ارتقا دهیم.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین