ارائه بیش از 76000 خدمات پزشکی به زائران / نیاز به رعایت نکات ضروری برای پیشگیری از گرمازدگی

19 زائر ایرانی در بیمارستان های مکه بستری شدند

سید علی مرعشی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تعداد زائران سرزمین وحی در سال جاری، اظهار کرد: تعداد کل زائران ایرانی که به سرزمین وحی مشرف می شوند نیاز است تا روز 24 مشخص شود. زولکده; تقریباً 54000 نفر بودند که 10000 نفر از آنها در مدینه و بقیه در مکه اقامت داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 76 هزار و 500 خدمات پزشکی از آغاز مناسک حج به حجاج ارائه شده است که از این میان حدود 48 هزار و 500 مورد از کلینیک ها، درمانگاه ها و بیمارستان های خصوصی در مکه و مدینه بازدید شده است. برای زائران در سرزمین وحی ساخته شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور گفت: در حال حاضر 20 بیمار در بیمارستان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مکه مکرمه بستری هستند و 26 زائر نیز در بیمارستان عربستان سعودی بستری هستند. 14 نفر از آنها در اورژانس و 12 نفر بستری هستند. هفت نفر از این 12 بیمار بیش از یک شکستگی داشتند که یکی از مهمترین آنها شکستگی استخوان ران بود.

مرعشی با بیان اینکه پنج زائر باید تحت عمل جراحی قرار گیرند، تصریح کرد: به زائران توصیه می شود به دلیل شکستگی زیاد در هنگام پیاده روی دقت لازم را داشته باشند و سطوح داخلی و حیاط مسجدالحرام و لابی هتل با سنگ پوشانده شده است. از آنجایی که نظافت در مکان های ذکر شده به صورت مکرر انجام می شود، احتمال بروز حوادثی برای زائران وجود دارد، لذا مردم مواظب باشند استخوان های آنها نشکند و زائران در سفر و استفاده از پله برقی نیز مراقب باشند. برای آنها اشکالی ندارد.

با اشاره به نکاتی که زائران باید در خصوص گرمازدگی، نوشیدن آب و مایعات فراوان، پرهیز از حضور در فضاهای باز در ساعات زیر نور مستقیم خورشید و استفاده از چتر تا حد امکان از نظر شرعی، توجه جدی داشته باشند. حج و عبادت را با خیال راحت انجام دهند تا دچار گرمازدگی نشوند.