اولین شرکت در خاورمیانه 4 هزار سال پیش تاسیس شد

اولین شرکت در خاورمیانه 4 هزار سال پیش تاسیس شد

لوح گلی 4000 ساله ای که در کلتپه کشف شد نشان می دهد که اولین شرکتی که در فلات آناتولی تاسیس شد توسط 12 نفر با سرمایه 15 کیلو طلا تاسیس شد.

حفاری در ویرانه های تپه Kaniş-Karum در مرکز ترکیه راز تاریخی تجارت در فلات آناتولی را آشکار کرده است.

بر اساس یافته ها، B.C. در سال‌های اولیه هزاره دوم قبل از میلاد، آشوری‌ها شهرک‌های تجاری زیادی در آناتولی ایجاد کردند. از نظر باستان شناسی، دوره استعمار آشور (دو قرن اول هزاره دوم پس از میلاد) عموماً به عنوان عصر برنز میانه شناخته می شود.

در این دوره آشوری ها در تجارت بین المللی و سرمایه گذاری های بازرگانی بسیار فعال بودند و مرکز فعالیت های تجاری آنها شهر کلتپه (که با نام های دیگری مانند نسا یا کانش نیز شناخته می شود) بود.

الواح کتیبه گلی به صورت اسناد تجاری

بنابراین، کلتپه یکی از قدیمی ترین مراکز تجاری آناتولی است که قدمت آن به 6000 سال پیش می رسد. کاوش ها در 75 سال گذشته در این منطقه ادامه دارد و تا به امروز بیش از 20000 لوح به خط میخی در این منطقه پیدا شده است و بسیاری از این لوح ها به طور مفصل فعالیت های تجاری آن دوره را ثبت می کنند.

پروفسور فکری کولاک اوغلو رئیس حفاری کلتپه گفت: اولین شرکت در آناتولی 4 هزار سال پیش توسط 12 نفر با سرمایه 15 کیلو طلا تاسیس شد. وی همچنین یادآور شد: بیشتر الواح کشف شده در کلتپه برای مصارف تجاری بوده و تراکنش های مالی مختلف از هزینه های کاروانی گرفته تا روابط اعتباری و بدهی مردم ثبت شده است.

همه این الواح نشان می دهد که کلتپه در آن زمان مرکز تجاری بسیار فعال و بزرگی بوده است.

قوانین تاسیس اولین شرکت آناتولی

پروفسور دکتر. کولاک اوغلو تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از لوح ها، اولین شرکت در فلات آناتولی با 15 کیلوگرم سرمایه طلا تاسیس شد و 12 شریک تجاری داشت و هر یک از شرکا در این شرکت شریک شدند. اهدای طلا با نرخ های مختلف 12 سال سرمایه شرکت در اختیار تاجری به نام عمور ایشتر بود و یک سوم سود آن بین شرکا تقسیم می شد و البته تمامی معاملات مربوط به شرکت در حضور او ثبت می شد. شاهدان

کولاک اوغلو گفت: در آن زمان اگر هر یک از شرکا می خواستند قبل از سررسید سهام خود را از سرمایه شرکت خارج کنند به جای یک کیلوگرم طلا تقریباً 4 کیلوگرم نقره به آنها تعلق می گرفت. در نتیجه، اگر شخصی سرمایه خود را قبل از سررسید برداشت کند، ضرر می کند; به عبارت دیگر، شرکا باید به طور ضمنی تضمین می کردند که سرمایه آنها به مدت 12 سال در شرکت باقی می ماند.

به گفته باستان شناسان، قدمت الواح کشف شده در این منطقه به قبل از میلاد مسیح می رسد. پست 1950; یعنی دوره ای که برای اولین بار نوشتن در آناتولی شروع شد. این تبلت پیدا شده اولین اظهارنامه شرکت است که به عنوان یک سند شرکتی در آناتولی پنهان شده است.

لازم به ذکر است که الواح گلی کشف شده تنها حاوی اطلاعات تجاری نیست، بلکه جزئیات زندگی اجتماعی افراد مانند ازدواج، طلاق، اسناد ارث، تشریفات سردفتری را نیز در بر می گیرد. این نشان می دهد که درک زندگی اجتماعی و اقتصادی در کلتپه در آن زمان پیشرفته و به روز بوده است.

منبع: خبرآنلاین