تاثیر سیگار بر کاهش نرخ باروری

نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن مراکز عرضه سیگار

انتخابتو و به نقل از پایگاه دانش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آتنا بافروز وی با اشاره به مضرات استعمال دخانیات گفت: نیکوتین به صورت استنشاقی یا سیگار و همچنین به اشکال دیگر مانند آدامس، سیگار الکترونیکی و قلیان استفاده می شود که اثرات مضری بر باروری، بارداری و تولید مثل دارد. جنین هم همینطور

وی با بیان اینکه سیگار به طور کلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی، فشار خون و سرطان ریه را افزایش می دهد و احتمال مرگ و میر را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: اگرچه کشیدن 10 نخ یا بیشتر در روز به عنوان عادت یا اعتیاد به سیگار تعریف می شود، حتی یک نخ سیگار روزی باید بدانیم که مصرف آن عوارضی را به همراه دارد و با افزایش میزان مصرف روزانه عوارض بیشتر می شود.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض ناشی از استنشاق دود دست دوم، گفت: دود غیرفعال دودی است که اطرافیان فرد سیگاری به دلیل معاشرت با وی استنشاق می کنند و همچنین دارای آن است. عوارض جانبی مانند عوارض زیر: سیگار کشیدن در محیط انسان او به دنبال کسی است که مشروب می‌نوشد.

بافروز وی ادامه داد: اگر همسر غیر سیگاری سیگار بکشد، فرد غیرسیگاری در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار، تمام عوارض ناشی از سیگار را تجربه می کند.

با اشاره به تاثیر سیگار بر کاهش نرخ باروری، وضعیت باروری زنان و مردان مصرف کننده دخانیات نسبت به افراد غیر سیگاری کاهش می یابد و این افراد با کاهش نرخ باروری مواجه می شوند.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زمان انتظار برای موفقیت در بارداری را در افراد سیگاری افزایش می دهد و افزود: زمان مورد انتظار برای رسیدن به بارداری برای یک زوج سالم تقریباً یک سال دوره آزمایشی بدون مصرف است. در این دوره امکان بارداری برای افراد سیگاری وجود ندارد.

بافروز سیگار باعث پیری تخمدان در خانم ها می شود به طوری که کیفیت تخمدان خانم 30 ساله سیگاری با خانم 40 ساله یکی است و ذخیره تخمدان او کاهش می یابد. و مشکلات ناباروری ایجاد می شود. زوج ها وقتی تصمیم به بچه دار شدن می گیرند باید سیگار را ترک کنند.

عوارض سیگار در دوران بارداری

سیگار احتمال تمام عوارض نامطلوب بارداری را افزایش می دهد و در این افراد احتمال مرگ داخل رحمی جنین در دوران بارداری 50 درصد افزایش می یابد و احتمال سقط جنین نیز به طور نسبی افزایش می یابد. احتمال پارگی زودرس کیسه آب دو تا پنج برابر افزایش می یابد. این احتمال بیش از 3.5 برابر افزایش می یابد کندی یا کناره گیری بیش از دو تا سه برابر احتمال تولد نوزاد با وزن کم زیر 2500 گرم یکی از عوارض سیگار کشیدن مادر باردار است.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زایمان زودرس زیر 32 هفته، پذیرش نوزادان در NICU، عفونت های مکرر نوزادان و بستری شدن در بخش های ویژه، اختلالات بلوغ ریه نوزاد، خونریزی مغزی جنین، روانی. و اختلالات خلقی، کاهش توانایی یادگیری در آینده یکی دیگر از پیامدهای سیگار کشیدن در دوران بارداری است.

بافروز وی ادامه داد: زایمان زودرس و عوارض ناشی از استعمال دخانیات در دوران بارداری اثرات روحی و روانی خواهد داشت و هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند. به طور معمول احتمال مرگ ناگهانی در نوزادان مادران سیگاری افزایش می یابد و این نوزادان بسیار حساس، بی قرار و مضطرب هستند.

وی تصریح کرد: عوارض مصرف سیگار در بزرگسالی نوزادان مادران سیگاری را نیز تهدید می کند و این عوارض دیرهنگام می تواند فرزندان مادران سیگاری را 40 تا 50 سال پس از تولد تحت تاثیر قرار دهد و آنها را دچار اختلالات خلقی و دیابت نوع 2 کند.

استادیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هر چه زودتر سیگار را ترک کنید برای حفظ سلامت عمومی فرد بهتر و مفیدتر است. تخمدان‌ها ذخیره می‌شوند و ترک سیگار در مردی که به فکر پدر شدن است، کیفیت هورمون‌های مردانه را نیز عادی می‌کند و او می‌تواند زودتر پدر شدن را تجربه کند.

بافروز وی تاکید کرد: ترک سیگار فقط سیگار نیست و برای اینکه وضعیت سلامتی به حالت عادی بازگردد، باید از مصرف نیکوتین اعم از سیگار، آدامس، الکترونیک و یا قلیان جلوگیری کرد. خانم هایی که سیگار می کشند وقتی متوجه بارداری می شوند باید در اسرع وقت زیر نظر متخصص زنان و روانپزشک سیگار را ترک کنند.

وی با تاکید بر ترک کامل استعمال دخانیات در دوران بارداری بیان کرد: نتایج بررسی ها نشان می دهد که کاهش مصرف سیگار در روز توسط مادران باردار تاثیر چندانی ندارد و همچنان عوارضی را در نوزاد و جنین ایجاد می کند، مادرانی که به سرعت سیگار می کشند. تا حد امکان و نیکوتین در ماه اول سه ماه دیگر مصرف آن را قطع می کند و برای این منظور پزشک داروهای جایگزینی را برای مادر تجویز می کند که عوارض ترک سیگار را کاهش داده و ترک سیگار را برای او آسان می کند.