با کربوهیدرات ها سالم تر بمانید! (ادعای جدید محققان)

با کربوهیدرات ها سالم تر بمانید ادعای جدید محققان

همیشه شنیده ایم که کربوهیدرات ها عامل اصلی چاقی و برخی بیماری ها هستند و با حذف آن ها از رژیم غذایی می توان به سلامت و تندرستی دست یافت. اما این مضرات ناشی از همه کربوهیدرات ها نیست، فقط کربوهیدرات های تصفیه شده چنین مشکلاتی را در شما ایجاد می کنند. برخلاف تصور رایج، مصرف کربوهیدرات های سالم می تواند به عنوان منبع غنی از مواد مغذی برای بدن شما باشد. به همین دلیل باید کربوهیدرات های سالم و ناسالم جدا از یکدیگر

در این مقاله از انتخابتو با ۹ دلیل علمی آشنا می شوید که نشان می دهد مصرف کربوهیدرات های سالم برای بدن بسیار مفید است و باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود.

1. کربوهیدرات های سالم چندان چاق کننده نیستند

دانشمندان در گذشته توضیح داده اند که کربوهیدرات ها بیشتر از چربی و پروتئین باعث چاقی می شوند. آنها معتقد بودند که مصرف کربوهیدرات باعث افزایش سطح انسولین در خون و ذخیره کالری به صورت چربی می شود که عامل اصلی چاقی است. با این حال، امروز آنها متوجه شده اند که این یک باور اشتباه بوده است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بین مصرف کربوهیدرات سالم و چاقی رابطه معناداری وجود ندارد. به عبارت دیگر، با حذف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند شکر و جایگزینی آنها با کربوهیدرات های سالم حاوی فیبر بالا، می توانید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. بنابراین می توان گفت که کیفیت کربوهیدرات هایی که می خورید تاثیر مستقیمی بر سلامت و تناسب اندام شما دارد.

نان لواش بدون گلوتن سلینو - 350 گرم

نان جو نان آوران مقدار 280 گرم

2. غذای اصلی انسان های اولیه کربوهیدرات ها بود

انواع کربوهیدرات ها

تحقیقات نشان داده است که انسان های اولیه علاوه بر شکار گوشت، غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند سبزیجات ریشه دار، حبوبات و حتی غلات پخته شده را نیز مصرف می کردند. کربوهیدرات های پخته شده برای یک شکارچی گرسنه هم مغذی تر و هم جذاب تر بودند. این نظریه با شواهد بیولوژیکی که نشان می‌دهد انسان‌های اولیه نسخه‌های بیشتری از ژن آمیلاز تولید کرده‌اند، مطابقت دارد و نشان می‌دهد که این آنزیم در بدن آنها برای هضم کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای تولید شده است.

جالب است بدانید که این تغییر در DNA خیلی قبل از شروع کشاورزی توسط انسان اتفاق افتاده است. نکته دیگری که باید در نظر گرفت سوخت سلول های بدن است. هر سلول در بدن شما با گلوکز کار می کند. گلوکز نوعی قند کربوهیدراتی است و دلیل مصرف کربوهیدرات در انسان های اولیه است. بنابراین، برای اینکه مطابق ذائقه بدن خود تغذیه شوید، باید مصرف کربوهیدرات سالم را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

برنج طارم آقاجانیان با استخوان - 5 کیلوگرم

برنج طارم معطر گلستان مقدار 4.5 کیلوگرم

۳۶۴۰۰۰

۳۰۹,۵۰۰

به مرد

3. حساسیت به گلوتن اصلا رایج نیست

منابع کربوهیدرات برای بدنسازی

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می شود و وقتی کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، گلوتن را نیز از رژیم غذایی خود حذف می کنید. رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا سایر بیماری های خودایمنی ضروری است و افراد مبتلا به آلرژی به گلوتن غیر سلیاک یا عدم تحمل گندم نیز از این رژیم پیروی می کنند.

اما جالب است بدانید که مطالعات نشان می دهد تعداد کمی از افراد به گلوتن حساسیت دارند. یک مطالعه در سال 2015 روی 59 شرکت کننده که معتقد بودند به گلوتن حساسیت دارند، نشان داد که تنها 3 نفر از آنها واقعاً آلرژی دارند!

مطالعات مختلف نشان داده اند که وضعیتی که به عنوان حساسیت به گلوتن غیر سلیاک شناخته می شود، در واقع حساسیت به گلوتن نیست، بلکه علت این مشکل فروکتان (فیبر موجود در گندم) است. فروکتان در این افراد علائمی مانند گاز، اسهال و درد شکم ایجاد می کند و برای رفع مشکل کافی است گندم یا غذاهای حاوی فروکتان را از رژیم غذایی حذف کنید.

ماکارونی رشته ای ساده اسپاگتی ساوین - 700 گرم

ماکارونی نیمه آماده با طعم قارچ و پنیر - 180 گرم

4. فیبر یک کربوهیدرات سالم است

جدول منابع کربوهیدرات

تقریباً همه می دانند که مصرف فیبر برای سلامتی مفید است. اما احتمالا فراموش کرده اید که بیشتر فیبرهای رژیمی از کربوهیدرات ها به دست می آیند و با حذف کربوهیدرات ها وزن ایده آل و سلامت قلب خود را به خطر می اندازید. فیبر می تواند با افزایش زمان هضم و جذب غذا به کاهش وزن و بهبود سلامت کمک کند.

نودل مرغ سیاه هاتی - بسته 5 تایی

اسانس گوشت هاتی کارا نودل هاتی 77 گرم بسته 5 عددی

۶۰۰۰۰

۵۱۰۰۰

به مرد

5. باکتری های روده برای انرژی به کربوهیدرات نیاز دارند

لیست کربوهیدرات ها

حفظ تعادل بین باکتری های مفید و مضر در روده می تواند از بیماری های مختلف روحی و جسمی پیشگیری کند. باکتری های مفید در روده برای رشد و تامین انرژی مورد نیاز خود از تخمیر به کربوهیدرات نیاز دارند. بنابراین فیبر محلول یک ماده مغذی مهم برای بدن است. برخی از حبوبات و جو دوسر منابع غنی از کربوهیدرات هایی هستند که این باکتری ها به آن نیاز دارند.

تعداد سیب زمینی تازه 1 کیلوگرم

سیب زمینی لوکوما - 2 کیلوگرم

۵۰۰۰۰

۴۲,۹۹۰

به مرد

6. لوبیا یک غذای عالی است

کربوهیدرات های سالم

همانطور که اشاره کردیم، حبوبات منبع طبیعی کربوهیدرات های سالم هستند که متاسفانه در اکثر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات یافت نمی شوند. این غذای بی نظیر منبعی غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین حاوی کالری بالایی است که می تواند انرژی بدن شما را تامین کند.

مقدار لپه خانواده 900 گرم است

۱۲۹,۹۰۰

۱۱۶,۹۱۰

به مرد

لوبیا چاپار مقدار: 900 گرم

۱۳۹,۰۰۰

۸۳,۴۰۰

به مرد

7. قطع کربوهیدرات ها تاثیر ورزش را افزایش نمی دهد

کربوهیدرات های سالم چیست؟

برخلاف تصور عموم، قطع کربوهیدرات ها تاثیر ورزش بر بدن ورزشکاران را افزایش نمی دهد. یک مطالعه روی دوچرخه سواران نشان داد که گروهی که کربوهیدرات بیشتری مصرف می کردند، سرعت و قدرت بدنی بیشتری نسبت به گروهی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، داشتند.

8. کربوهیدرات های سالم باعث آسیب مغزی نمی شوند

آیا کربوهیدرات ها باعث چاقی می شوند؟

نظریه ای وجود دارد که می گوید مصرف کربوهیدرات باعث التهاب در مغز می شود. این نظریه مبنای علمی ندارد و کاملا اشتباه است. کربوهیدرات های سالم و غلات کامل سرشار از منیزیم و فیبر هستند که هر دو در کاهش التهاب موثر هستند. در مطالعه انجام شده بر روی رژیم غذایی مدیترانه ای مشخص شد که مصرف شدید غلات در این رژیم با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و همچنین کاهش روند زوال عقل ناشی از افزایش سن همراه است. از طرفی مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده حاوی قند اضافی می تواند روند هر دو بیماری را تسریع کند. بنابراین تغییر سبک زندگی و جایگزینی کربوهیدرات های سالم با کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند سلامت ذهن و مغز شما را تضمین کند.

فندق مخلوط شیرین اکبر راستگو - 280 گرم

مقدار آلو صبحگاهی بخارا 400 گرم است

۱۳۷۰۰۰

۱۰۹,۶۰۰

به مرد

9. جمعیت های با عمر طولانی نسبت به سایرین کربوهیدرات بیشتری مصرف می کنند

زندگی طولانی

مردم در مناطق خاصی از جهان، مانند ژاپن، بسیار طولانی تر از حد معمول زندگی می کنند. ساکنان جزیره اوکیناوا در ژاپن دارای بیشترین جمعیت بیش از 100 نفر در جهان هستند و به گفته دانشمندان، این ارتباط مستقیم با رژیم غذایی آنها دارد. سیب زمینی شیرین، سبزیجات سبز و لوبیا پر مصرف ترین خوراکی های مردم این جزیره است.

در جزیره یونانی ایکاریا نیز وضعیت به همین منوال است، جایی که از هر سه نفر یک نفر تا 990 سال عمر می کند. رژیم غذایی مردم این منطقه شامل حبوبات، سیب زمینی و نان است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کربوهیدرات مشکلی برای بدن شما ایجاد نمی کند و همچنین باعث افزایش سلامت و طول عمر می شود.

کیک برنجی بدون گلوتن چند دانه، سیس برنج - 120 گرم، بسته 2 عددی

غلات صبحانه بالش کاکائویی چی توز - 375 گرم

۷۰۰۰۰

۶۳۰۰۰

به مرد

بررسی اجمالی

همیشه این اصل را به خاطر داشته باشید که “غذاهای فرآوری شده ناسالم هستند و ارزش غذایی کمی دارند، در حالی که غذاهای طبیعی سالم و سرشار از مواد مغذی هستند.” بر اساس این اصل، شما می توانید یک رژیم غذایی سالم ایجاد کنید که بدن، مغز و ذهن شما را در بهترین حالت نگه می دارد بدون اینکه مواد مغذی ضروری مانند کربوهیدرات های سالم را حذف کنید.

منبع: HealthLine

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا