با 13 نوشیدنی مفید برای مقابله با کم خونی آشنا شوید

با 13 نوشیدنی مفید برای مقابله با کم خونی آشنا

نوشیدنی سالم برای کم خونی دغدغه بسیاری از افراد است زیرا امروزه به دلیل سبک زندگی مدرن، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، استرس و اضطراب، کم خونی به یک مشکل بسیار رایج در زندگی ما به خصوص در بین خانم ها تبدیل شده است. همانطور که می دانید کمبود آهن به عنوان یکی از عوامل اصلی کم خونی شناخته شده است. بنابراین تامین نیاز روزانه آهن از طریق رژیم غذایی و نوشیدن مفیدترین نوشیدنی برای کم خونی نقش مهمی در پیشگیری و درمان کم خونی دارد.

در این مطلب از انتخابتو به شما می گوییم کدام نوشیدنی ها برای کم خونی مفید هستند. پس با ما همراه باشید

نیاز روزانه به آهن برای افزایش هموگلوبین توصیه می شود

مقدار آهن مورد نیاز هر فرد ممکن است متفاوت باشد و به عواملی مانند جنسیت، سن، وضعیت بارداری (در صورت وجود) و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد. علاوه بر این افراد مبتلا به کمبود آهن یا کم خونی به این ماده بیشتر نیاز دارند.

به طور کلی، مصرف روزانه توصیه شده آهن برای بزرگسالان به شرح زیر است:

مردان:

  • تا 18 سال: 11 میلی گرم
  • 19 سال و بالاتر: 8 میلی گرم

زنان:

  • تا 18 سال: 15 میلی گرم
  • 19 تا 50 سال: 18 میلی گرم
  • 51 سال و بالاتر: 8 میلی گرم

زنان در سنین باروری (قاعدگی) و زنان باردار نیز برای رشد جنین و پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری به دلیل خونریزی قاعدگی به آهن بیشتری نیاز دارند.
پزشکان اغلب مکمل های آهن را برای درمان کم خونی تجویز می کنند (اما توصیه می شود هرگز بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه مکمل آهن مصرف نکنید، زیرا آهن بیش از حد می تواند عوارض جانبی داشته باشد). علاوه بر مکمل ها، غذاهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد (گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل، غلات کامل، سبزیجات و…) و انواع نوشیدنی های مفید خون ساز نیز از منابع غنی آهن هستند.

13 نوشیدنی مفید برای کم خونی

بعداً به شما خواهیم گفت که کدام نوشیدنی برای کم خونی مفید است:

1. آب آلو

آلو خشک که به آلو نیز معروف است منبع غنی آهن است. مطالعات نشان می دهد که مصرف 240 میلی لیتر (یک لیوان) آب آلو 2.8 میلی گرم آهن (معادل 17 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن) را تامین می کند، بنابراین می توان آن را بهترین نوشیدنی برای کم خونی دانست.

آب آلو علاوه بر محتوای غنی از آهن، به افزایش انرژی نیز کمک می کند. علاوه بر این، مصرف آلو برای دیابتی ها نیز مفید است و به پیشگیری از مشکلات مربوط به معده مانند یبوست کمک می کند.

2. آب چغندر

آب چغندر همچنین سالم ترین نوشیدنی برای کم خونی است زیرا سرشار از مواد مغذی ضروری مانند فولات، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است و باعث افزایش جذب اکسیژن در گلبول های قرمز می شود. اثرات مثبت آب چغندر بر کم خونی به شرح زیر است:

  • هستند: صد گرم چغندر حاوی 0.8 میلی گرم آهن است. همانطور که می دانید آهن عنصر مهمی در تولید هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را در خون حمل می کند) است. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم آب چغندر می تواند سطح هموگلوبین را افزایش دهد و منجر به افزایش اکسیژن در بدن شود.
  • فیبر: چغندر حاوی فیبرهای غذایی مفیدی است که می تواند فرآیند گوارش را بهبود بخشد. فیبر همچنین به جذب بهتر آهن کمک می کند.
  • ویتامین ها و مواد معدنی: چغندر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم است. این عناصر همچنین ممکن است در افزایش سطح آهن و بهبود کم خونی نقش داشته باشند.
  • اثر ضد التهابی: برخی از مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در چغندر، به ویژه بتانین (یک آنتوسیانین)، دارای اثرات ضد التهابی است که ممکن است به بهبود سلامت کلی و جلوگیری از مشکلات خونی کمک کند.

3. شیک پروتئین نخود

مصرف 20 گرم پروتئین نخود زرد ارگانیک تقریباً 30 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند که نسبت به سایر پودرهای پروتئینی مانند آب پنیر حاوی آهن بیشتری است. بنابراین، پودر پروتئین نخود نیز ممکن است مفیدترین نوشیدنی برای کم خونی باشد.

شما می توانید پروتئین نخود را به روش های مختلفی از جمله شیک و اسموتی مصرف کنید یا آن را با نوشیدنی های دیگر و سایر غذاهای غنی از آهن مخلوط کنید. البته بهتر است پروتئین نخود را بدون شیرین کننده یا طعم دهنده مصرف کنید تا کالری اضافی نداشته باشد.

4-چای نعناع

برگ نعنا حاوی مقدار شگفت انگیزی آهن است (100 گرم برگ نعنا حاوی 15.6 میلی گرم آهن است). بنابراین، اگر به دنبال بهترین نوشیدنی تقویت کننده خون هستید، توصیه می کنیم حداقل یک ساعت بعد از غذا حداقل 1 لیوان چای نعنا در روز بنوشید.

برای تهیه این چای کافی است برگ های تازه نعناع را با 1/2 لیوان آب، یک قاشق چایخوری زنجبیل و کمی آب لیمو مخلوط کنید تا نوشیدنی غنی از آهن به دست آورید.

5. اسموتی بلوبری

شاه توت منبع خوبی از آهن است که به ندرت در سایر میوه ها یافت می شود. یک فنجان عصاره شاه توت حاوی 3.22 میلی گرم آهن است. شاه توت همچنین سرشار از ویتامین C است که به جذب آهن از منابع غذایی دیگر کمک می کند.

آب انار - بهترین نوشیدنی خون ساز

6. آب انار

انار حاوی مقدار زیادی آهن، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است که در پیشگیری و درمان کم خونی بسیار مفید است. اسید اسکوربیک موجود در انار باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود.

مصرف روزانه یک لیوان آب انار طبیعی و تازه سطح هموگلوبین خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. آب انار خانگی برای کودکان یک نوشیدنی سالم و مقوی محسوب می شود.
مصرف آب انار علاوه بر درمان کم خونی به کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

آب انار و گیلاس کهنه - 750 میلی لیتر

7. آب سیب

آب سیب و اسموتی ها یک نوشیدنی و میان وعده مغذی برای کودکان کم خونی هستند. سیب حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین های مختلف از جمله ویتامین C است که نقش مهمی در تولید هموگلوبین و جلوگیری از کم خونی دارد.

مصرف حداقل یک سیب تازه یا نوشیدن یک لیوان آب سیب طبیعی به طور موثر سطح هموگلوبین خون را افزایش می دهد. ترکیب سیب با سایر میوه ها و آب میوه های طبیعی نیز خاصیت ضد کم خونی آن را تقویت می کند.

8. اسموتی هلو

اسموتی ها، لیمونادها و مخلوط هلو می توانند گزینه های خوبی برای افراد مبتلا به کم خونی به عنوان نوشیدنی های مغذی و با طراوت در تابستان باشند. هلو سرشار از ویتامین C و آهن است که نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی دارد. همچنین ترکیبات مفید هلو از تکثیر گلبول های قرمز معیوب جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مصرف روزانه این نوشیدنی های طبیعی نه تنها کم خونی را درمان می کند بلکه به بهبود سلامت پوست و چشم نیز کمک می کند.

9. شیر خرما

شیر خرما یک نوشیدنی مغذی برای پیشگیری از کم خونی است. این نوشیدنی علاوه بر تامین آهن، منبع خوبی از کلسیم است. مصرف روزانه این نوشیدنی خانگی سطح هموگلوبین را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. به دلیل داشتن قند زیاد، دیابتی ها نباید آن را مصرف کنند.

خرما مضافتی بام تندیس ساغر - 600 گرم

شیر کامل دومینو - بسته 4 تایی 1 لیتری
34%

۱۵۶۰۰۰

۱۲۴۸۰۰ به مرد

هات چاکلت - بهترین نوشیدنی برای کم خونی

10. شکلات داغ

شکلات تلخ و پودر کاکائو دو منبع غنی از آهن و سایر مواد معدنی هستند. آهن موجود در شکلات با افزایش سطح هموگلوبین از کم خونی جلوگیری می کند. سایر مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، مس و فسفر نیز برای سلامت خون و تولید گلبول های قرمز ضروری هستند. طعم شیرین و معطر هات چاکلت این نوشیدنی را به یکی از بهترین نوشیدنی های خون ساز برای نوجوانان و جوانان تبدیل کرده است.

ویولتا 73% کاکائو تلخ - 80 گرم

11. اسموتی اسفناج، بادام هندی و تمشک

اسفناج، بادام هندی و تمشک هر کدام منابع خوبی از آهن و سایر مواد مغذی مفید برای خون هستند. وقتی آنها را به شکل اسموتی ترکیب کنیم، از تمام فواید تغذیه ای آنها بهره مند می شویم. اسموتی با طعم خوشمزه ای که دارد گزینه خوبی برای کودکان و افرادی است که علاقه ای به مصرف مکمل های آهن ندارند.

12. آب پرتقال

آب پرتقال که دارای غلظت بالایی از ویتامین C است، جذب آهن را از طریق مواد مغذی افزایش می دهد و به طور موثر به درمان و پیشگیری از کم خونی کمک می کند.

آب هویج - بهترین نوشیدنی برای کم خونی

13. آب هویج

مقدار فراوان ویتامین A موجود در هویج، آب طبیعی آن را به یکی از بهترین نوشیدنی ها در درمان کم خونی تبدیل کرده است. ویتامین A کم خونی ناشی از فقر آهن را جبران می کند و تولید گلبول های قرمز سالم را افزایش می دهد. خوردن روزانه یک لیوان آب هویج تازه به پیشگیری و درمان بسیاری از انواع کم خونی کمک می کند.

هویج میوری - 1 کیلوگرم

جامع

با توجه به مقاله ارائه شده، رژیم غذایی متعادل و همچنین مصرف روزانه نوشیدنی های غنی از آهن، ویتامین C، ویتامین A و مواد مغذی خون ساز مانند آب آلو، چغندر، پرتقال، هویج و انار نقش مهمی ایفا می کند. پیشگیری و کنترل و درمان کم خونی وجود دارد. بنابراین توصیه می کنیم این نوشیدنی های خوشمزه و مفید را به صورت روزانه و مداوم در تمام سنین مصرف کنید.

منبع: Healthifyme.com

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا