جو مزایایی که حتی فکرش را هم نمی کردید

جو مزایایی که حتی فکرش را هم نمی کردید

جو یکی از انواع غلات است. چرخه زندگی این گیاه یک ساله است و از خانواده گرامینه است. جو یکی از اولین غلاتی است که بشر در طول تاریخ رشد داده است. شواهد نشان می دهد که جو از حدود ده هزار سال پیش به ویژه در اوراسیا کشت می شده است. 70 درصد تولید جو در سراسر جهان به عنوان خوراک دام استفاده می شود، در حالی که 30 درصد به عنوان ماده قابل تخمیر در آبجو و برخی نوشیدنی های مقطر و همچنین در انواع غذاها مانند سوپ، خورش و نان جو استفاده می شود. از دانه جو در تهیه انواع مالت و اغلب به روش سنتی استفاده می شود.

جو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید است

جو به عنوان یک غلات کامل، منبع غنی فیبر، مولیبدن، منگنز و سلنیوم است. همچنین حاوی مقادیر خوبی از مس، ویتامین B1، کروم، فسفر، منیزیم و نیاسین است. جو همچنین حاوی لیگنان ها (گروهی از آنتی اکسیدان ها است که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد). اما مانند همه غلات کامل، جو دو سر حاوی مواد ضد مغذی است که در هضم و جذب مواد مغذی بدن شما اختلال ایجاد می کند. اگر سعی کنید دانه را خیس کنید یا بگذارید جوانه بزند، محتوای ضد مغذی آن کاهش می یابد. این روش های آماده سازی باعث می شود تا مواد مغذی بیشتری از جو جذب شود. خیساندن و جوانه زدن نیز سطح ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها را به میزان زیادی افزایش می دهد. برای پخت و پز نیز می توانید از آرد جو و جو دو سر جوانه زده استفاده کنید.

بهبود هضم و فرآیند هضم با فیبرهای نامحلول در جو

جو ممکن است سلامت روده شما را تقویت کند. فیبر بالای آن سرعت حرکت روده را افزایش می دهد و احتمال یبوست را کاهش می دهد. یک مطالعه چهار هفته ای بر روی زنان بالغ نشان داد که مصرف بیشتر جو دو سر باعث بهبود عملکرد روده و افزایش حجم مدفوع می شود. از سوی دیگر، به تغذیه سلول های روده، کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک می کند.

جو پرک و موز خشک شده هاجه - 230 گرم

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

مصرف جو ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک کند. سنگ های صفراوی ذرات جامدی هستند که می توانند به طور خود به خود در کیسه صفرا، اندام کوچکی که در زیر کبد قرار دارد، تشکیل شوند. کیسه صفرا اسیدهای صفراوی تولید می کند که بدن از آن برای هضم چربی ها استفاده می کند. در بیشتر موارد، سنگ کیسه صفرا هیچ علامتی ایجاد نمی کند. با این حال، گاهی اوقات سنگ های صفراوی بزرگ می توانند در مجرای کیسه صفرا ته نشین شوند و باعث درد شدید شوند. چنین مواردی اغلب نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا دارند. فیبرهای نامحلول موجود در دانه جو به جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و کاهش احتمال جراحی کیسه صفرا کمک می کند. در یک مطالعه مشاهده‌ای 16 ساله، زنانی که بیشترین فیبر مصرفی را داشتند، 13 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی بودند که نیاز به برداشتن کیسه صفرا داشت. به نظر می رسد که این مزیت وابسته به دوز باشد، زیرا هر 5 گرم افزایش مصرف فیبر نامحلول خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را تقریباً 10٪ کاهش می دهد. در مطالعه دیگری، افراد چاق در یکی از دو رژیم کاهش وزن سریع قرار گرفتند. یکی غنی از فیبر و دیگری حاوی پروتئین است. کاهش وزن سریع ممکن است خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد. پس از پنج هفته، شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی پرفیبر داشتند، کیسه صفرا سه برابر سالم‌تر از کسانی بودند که رژیم غذایی پر پروتئین داشتند.

بهترین نوشیدنی ها برای حفظ سلامت صفرا

یک ترازو و یک کیک جو در تصویر وجود دارد که نشان می دهد جو دوسر برای کاهش وزن مفید است.

جو عاملی است که گرسنگی و کاهش وزن را کاهش می دهد

مصرف انواع جو دوسر باعث کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری می شود. هر دو می توانند به مرور زمان باعث کاهش وزن شوند. این دانه به دلیل داشتن فیبر زیاد، گرسنگی را تا حد زیادی کاهش می دهد. فیبر محلول، معروف به بتا گلوکان، بسیار مفید است. فیبرهای محلول، مانند بتا گلوکان، تمایل به تشکیل یک ماده ژل مانند در روده شما دارند که هضم و جذب مواد مغذی را کند می کند. این باعث کاهش اشتها و افزایش سیری می شود. بررسی 44 مطالعه نشان داد که فیبر محلول مانند بتا گلوکان موثرترین نوع فیبر در کاهش اشتها و مصرف مواد غذایی است. علاوه بر این، فیبر محلول ممکن است چربی شکم مرتبط با بیماری های متابولیک را هدف قرار دهد.

بتا گلوکان جو و کاهش سطح کلسترول

نشان داده شده است که بتا گلوکان موجود در جو دوسر با اتصال به اسیدهای صفراوی، کلسترول بد LDL را کاهش می دهد. بدن شما این اسیدهای صفراوی را که کبد شما از کلسترول تولید می کند، از طریق مدفوع دفع می کند. سپس کبد شما باید از کلسترول بیشتری برای تولید اسیدهای صفراوی جدید استفاده کند و میزان کلسترول را در جریان خون کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک، مردانی که کلسترول بالایی داشتند از رژیم غذایی غنی از گندم کامل، برنج قهوه ای یا جو تغذیه شدند. پس از 5 هفته، سطح کلسترول در افرادی که جو دوسر مصرف می کردند، 7 درصد بیشتر از شرکت کنندگان در دو رژیم غذایی دیگر کاهش یافت. علاوه بر این، گروه جو همچنین کلسترول HDL “خوب” را افزایش داد و سطح تری گلیسیرید را بیشتر کاهش داد. یک بررسی اخیر با ارزیابی 14 نمونه تصادفی نتایج مشابهی پیدا کرد. مطالعات آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی همچنین نشان می‌دهد که SCFA ها، زمانی که باکتری‌های سالم روده از فیبر محلول تغذیه می‌کنند، تولید می‌شوند، همچنین ممکن است به مهار تولید کلسترول و کاهش سطح کلسترول کمک کنند. در واقع جلوگیری از تشکیل آن و افزایش دفع آن از طریق مدفوع توسط مواد مغذی موجود در دانه جو تامین می شود.

پودر جوانه گندم تجین 250 گرم و پودر جوانه جو تجین 220 گرم
% 5

۱۰۴,۶۴۰

۹۹,۴۰۰ به مرد

جو رژیمی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

غلات کامل به طور مداوم با سلامت قلب بهتر مرتبط هستند. بنابراین جای تعجب نیست که افزودن جو دو سر به رژیم غذایی به طور منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. این به این دلیل است که جو ممکن است برخی از عوامل خطر را کاهش دهد. فیبر محلول موجود در جو علاوه بر کاهش سطح کلسترول بد LDL، ممکن است سطح فشار خون را نیز کاهش دهد. در واقع، بررسی اخیر کارآزمایی‌های کنترل تصادفی‌سازی شده نشان داد که مصرف متوسط ​​8.7 گرم فیبر محلول در روز ممکن است با کاهش متوسط ​​فشار خون 0.3-1.6 میلی‌متر جیوه مرتبط باشد. فشار خون بالا و کلسترول LDL بالا دو عامل خطر و هشدار دهنده شناخته شده برای بیماری های قلبی عروقی هستند. بنابراین، کاهش مصرف ممکن است از قلب شما محافظت کند.

دستگاه تست قند خون و کیک جو و دانه های جو دوسر روی میز نشان می دهد که جو از دیابت جلوگیری می کند

به لطف منیزیم و فیبر محلول موجود در جو، در برابر دیابت محافظت می کند.

جو ممکن است با کاهش سطح قند خون و بهبود ترشح انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. این تا حدی به دلیل محتوای غنی منیزیم جو است، ماده معدنی که نقش مهمی در تولید انسولین و استفاده بدن شما از قند دارد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن برای صبحانه در مقایسه با صبحانه با سایر غلات کامل مانند جو، افزایش کمتری در سطح قند خون و انسولین ایجاد می کند. در مطالعه دیگری، به شرکت‌کنندگانی که گلوکز ناشتا ضعیفی داشتند، هر روز بلغور جو دوسر یا نان جو دوسر داده شد. پس از سه ماه، کسانی که جو مصرف کردند، سطح قند خون و انسولین ناشتا را 9 تا 13 درصد کاهش دادند.

پیشگیری از سرطان جو و روده بزرگ

رژیم غذایی غنی از غلات کامل به طور کلی با کاهش شانس بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله سرطان های خاص (به ویژه سرطان روده بزرگ) مرتبط است. علاوه بر این، فیبر نامحلول موجود در جو به کاهش زمان صرف غذا برای پاکسازی روده بزرگ کمک می کند، که به ویژه در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می کند. علاوه بر این، فیبر محلول می‌تواند به مواد سرطان‌زای مضر در روده‌ها متصل شده و آنها را از بدن خارج کند. سایر ترکیبات موجود در جو (از جمله آنتی اکسیدان ها، اسید فیتیک، اسیدهای فنولیک و ساپونین ها) ممکن است محافظت بیشتری در برابر رشد سرطان یا سرطان کند ایجاد کنند. با این حال، قبل از نتیجه گیری قوی، به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

یک برنامه غذایی و مقداری جو دوسر به عنوان یک واحد ارزشمند در رژیم غذایی به تصویر کشیده شده است

همه کاره و آسان برای افزودن به رژیم غذایی

جو ارزان است و به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود. به دلایلی که ذکر کردیم می تواند جایگزین بسیار خوبی برای سایر غلات باشد. همچنین یک جایگزین عالی برای غذاهای برنج سفید مانند پلو یا ریزوتو است. علاوه بر این، این دانه های رامی را می توان به سوپ، خورش، خورش، سالاد و نان اضافه کرد یا به عنوان بخشی از صبحانه غلات داغ مصرف کرد. شما همچنین می توانید نان سبوس دار را که حاوی جو است خریداری کنید.

به طور خلاصه و بر اساس نتایج تحقیقات علمی؛ دانه جو دارای پتانسیل های درمانی بسیاری است. این دانه غلات است و قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. این منبع غنی از مواد شیمیایی گیاهی مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک و توکوفرول ها است. نشان داده شده است که این ترکیبات دارای خواص درمانی مختلفی هستند و برای فواید بالقوه آنها در بیماری های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. پلی فنول ها و فلاونوئیدهای موجود در این دانه به دلیل فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده اند که ممکن است در درمان بیماری های مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی مفید باشند. اسیدهای فنولیک دارای فعالیت‌های ضد سرطان‌زایی و ضد میکروبی هستند و ممکن است در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن مفید باشند. توکوفرول ها، اجزای اصلی جو، خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی دارند و ممکن است در درمان سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن مفید باشند. . علاوه بر این خواص، اثرات بالقوه ضد دیابتی دانه جو نیز بررسی شده است. مصرف جو باعث کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین می شود. این ممکن است در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 مفید باشد.

منبع: healthline، rjppd و foodthesis

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا