خواص بلوط و آنچه که نمی دانید

خواص بلوط و آنچه که نمی دانید

میوه درخت بلوط یکی از محبوب ترین آجیل ها در نیمکره شمالی است. در کشور ما می توانید در دامنه های زاگرس با دشت های بلوط پر از این آجیل های روغنی و خوشمزه مواجه شوید. میوه درخت بلوط با رنگ قهوه ای و نقوش زیبای خود از دانه روغنی و مغذی درون خود محافظت می کند در اینجا به بررسی خواص این دانه روغنی و خوشمزه می پردازیم.

درباره بلوط بیشتر بدانید

این میوه مغذی و آجیلی از زمان های قدیم مورد استفاده ما انسان ها بوده است. از کاهنانی که آن را مقدس می دانستند تا آزتک ها که فواید آن را برای دستگاه گوارش می دانستند، این میوه از زمان های قدیم در انواع غذاها و سنت ها استفاده می شده است. در اینجا به برخی از فواید بلوط می پردازیم. اینها ممکن است باعث شود تصمیم بگیرید که این آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

با بلوط به زیبایی خود کمک کنید

یکی از خواص محبوب چوب بلوط این است که به جوانسازی پوست و تقویت مو کمک می کند که در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم.

با چین و چروک ها خداحافظی کنید

میوه بلوط یکی از منابع غنی تانن است. تانن موجود در بدن شما به الاستیک شدن پوست کمک می کند و خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست را باز می گرداند. این ویژگی آنها را قادر می سازد تا با ترکیب پودر بلوط و آب در داروهای مختلف، ماسک صورتی برای درمان چین و چروک بسازند.

زخم های پوستی و اگزما را در اسرع وقت درمان کنید

همانطور که به خواص تانن بلوط در جوانسازی پوست اشاره کردیم، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این خواص به همین جا ختم نمی شود و تانن غنی بلوط دارای خواص ضد التهابی بالایی است که می توانید از آن برای خارش، اگزما و جوانسازی پوست استفاده کنید. سوختگی ها و جای زخم های باقی مانده روی پوست را درمان کنید.

با بلوط سلامت موهای خود را بازیابی کنید

ویتامین ها و مواد معدنی فراوان موجود در میوه بلوط زندگی جدیدی به فولیکول های موی شما می بخشد. این مقدار مواد مغذی رشد موهای شما را تسریع کرده و ریزش مو را تا حد امکان کاهش می دهد.

فواید بلوط به زیبایی شما ختم نمی شود، بلکه باعث ایجاد هیجان در بدن شما می شود. در زیر در مورد فواید میوه بلوط برای سلامتی بدن صحبت خواهیم کرد که با خوردن این آجیل های چرب و خوشمزه می توانید از مزایای آن بهره مند شوید.

بلوط

سیستم گوارش خود را بیمه کنید

در مورد خواص تانن بلوط نمی توان گفت. این ماده مغذی به سیستم گوارش شما کمک می کند و حرکات روده شما را تنظیم می کند. محتوای فیبر بالای بلوط نیز نقش حیاتی در سیستم گوارش شما ایفا می کند. همانطور که آزتک ها گفتند، می تواند در درمان بیماری هایی مانند یبوست و اسهال بسیار موثر باشد. همچنین به یاد داشته باشید که مصرف زیاد بلوط به جای کمک به دستگاه گوارش شما می تواند به دستگاه گوارش شما آسیب برساند و بهتر است در مصرف این میوه اعتدال را رعایت کنید.

در دوران بارداری یک درخت بلوط مصرف کنید

مادران باردار می توانند از مقدار بالای فیبر و پتاسیم موجود در میوه بلوط بهره مند شوند. این مواد مغذی که در دوران بارداری بسیار ضروری و مهم هستند به همراه سایر ویتامین ها و مواد معدنی بلوط تا حد امکان از بیماری های مرتبط با بارداری پیشگیری می کنند. استفاده اولیه از میوه بلوط در رژیم غذایی می تواند از بارداری زودرس شما جلوگیری کند و بارداری خوبی را برای شما تضمین کند.

از پوکی استخوان دوری کنید

یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیا پوکی استخوان است که استحکام استخوان های شما را ضعیف می کند و باعث شکستگی و ترک های زیادی در استخوان ها می شود. با بالا نگه داشتن سطح کلسیم خود می توانید این بیماری را به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازید. آن بلوط این بهترین کار را برای شما انجام خواهد داد.
بلوط حاوی مقادیر زیادی ویتامین K است که نقش مهمی در متعادل نگه داشتن سطح کلسیم بدن شما ایفا می کند. با خوردن بلوط و استفاده از ویتامین K نهفته در آن می توانید از بیماری های مرتبط با استخوان از جمله پوکی استخوان جلوگیری کنید.

سلامت قلب خود را با بلوط تضمین کنید

میوه درخت بلوط حاوی مقادیر زیادی چربی غیراشباع است که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق خونی شما دارد. در زیر به بررسی دقیق نقش بلوط در سلامت قلب می پردازیم.

بلوط

حاوی بلوط آنتی اکسیدان های فراوان

میوه بلوط حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین است که یکی از آنتی اکسیدان های قوی است. آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها به عنوان محافظ در بدن شما عمل می کنند و تا حد زیادی از تخریب سلول های بدن به دلیل استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند. یکی از دلایلی که باعث بهبود سلامت قلب شما با مصرف بلوط می شود، این آنتی اکسیدان ها است که از بیماری های قلبی عروقی در بدن شما جلوگیری می کند.

سلامت عروق با بلوط

فیبر موجود در بلوط نه تنها در مواردی که تاکنون ذکر کردیم برای بدن مفید است، بلکه در سلامت رگ ها نیز موثر است و به جریان خون در رگ ها کمک می کند. این جریان صاف در داخل عروق تا حد امکان از انسداد و سکته جلوگیری می کند و از فشار بر قلب جلوگیری می کند.

کنترل کلسترول را به بلوط بسپارید

یکی از معروف ترین دشمنان قلب شما کلسترول است. فیبر موجود در بلوط حتی ممکن است به کاهش کلسترول خون شما کمک کند. با کاهش کلسترول خون با مصرف بلوط، قلب و رگ‌های خود را سالم کنید.

پتاسیم برای قلب ضروری است

یکی از مواد معدنی لازم برای قلب، پتاسیم است که به تعادل ریتم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. از طرفی میوه بلوط یکی از منابع غنی پتاسیم است که با مصرف عادلانه می توانید از قلب خود محافظت کنید.

خواص ضد التهابی بلوط را دست کم نگیرید

همانطور که قبلاً بارها اشاره کردیم، بلوط دارای خواص ضد التهابی بسیاری است. فلاونول ها و پلی فنول ها (دو نوع آنتی اکسیدان مهم) در بلوط خواص ضد التهابی قدرتمندی به بلوط می دهند که می تواند در سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر باشد.

از دیابت دوری کنید

شاید مهم ترین ویژگی بلوط این باشد که به بدن در پیشگیری از دیابت کمک می کند. فیبر بالای بلوط باعث می شود خیلی سریع احساس سیری کنید و میزان کربوهیدرات هایی را که وارد بدن می کنید کاهش می دهد. علاوه بر این، پایین بودن شاخص قند خون بلوط به همراه مواد معدنی و ویتامین های مختلف باعث شده است که میوه بلوط را یکی از مهم ترین دشمنان دیابت بدانیم.

بلوط

سیستم ایمنی بدن را بیمه کنید

بلوط حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و همچنین مواد فنلی است که در برخی از قسمت‌های متن ذکر شده است. این مواد معدنی و ویتامین ها در کنار هم به شدت به سیستم ایمنی شما کمک می کنند. زیرا آنها با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن، کار سیستم ایمنی شما را بسیار آسان می کنند.

سرطان را شکست دهد

تا اینجا در مورد ترکیبات و خواص مهم بلوط صحبت کردیم. برخی از این ترکیبات دارای خواص ضد سرطانی در بدن شما هستند و به بدن شما کمک زیادی می کنند. بلوط حاوی فنل، فلاونوئید و تانن است و برخی از این ترکیبات فنلی (مانند کورستین) خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد. با گنجاندن بلوط در رژیم غذایی خود تا حد زیادی از سرطان های شایع مانند سینه، روده بزرگ، پروستات و معده پیشگیری کنید.

سایر خصوصیات بلوط

برخی از خواص بلوط دلیلی مشابه با آنچه تا اینجا توضیح دادیم دارد و در اینجا فهرستی از این خواص مختلف را تهیه کرده ایم.

  • پروتئین بالا
  • کاهش علائم آلزایمر
  • انرژی زا
  • فعالیت متابولیک
  • درمان آسم
  • ضد عفونی کننده چشم
  • از بین بردن خونریزی بینی
  • درمان سرفه
  • درمان هموروئید
  • درمان التهاب لثه
  • شیر خشک کن
  • خونریزی را متوقف کنید
  • درمان دیس لیپیدمی
  • مبارزه با ویروس ها و باکتری ها

بلوط

سرانجام،
در مصرف هر چیزی از جمله بلوط که تا به حال به فواید آن اشاره کردیم باید محدودیت رعایت شود. میزان مصرف منطقی بلوط 6 تا 8 عدد در روز است که این تعداد بسته به بیماری زمینه ای و سن متفاوت است. در حالی که از طعم لذیذ این آجیل لذت می برید، بهتر است از حساسیت های خاص و میزان مصرف خود کاملا آگاه باشید تا از فواید بی شمار آنها نهایت استفاده را ببرید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است. قبل از استفاده از پیشنهادات این مقاله حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر، سلب مسئولیت انتخابتو را بخوانید.

مقاله خواص بلوط و آنچه نمی دانید اولین بار در انتخابتو منتشر شده است. مشاهده گردید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا