سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است

ممنوعیت فروش دخانیات در فاصله 150 متری مراکز آموزشی بیش

انتخابتو به نقل از وب دا، جعفر جندقی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (5 تا 11 خرداد) «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ این حق و مسئولیت همگان است»، گفت: در این راستا باید توجه داشت که مردم در این روزها باید از دخانیات استفاده کنند. جوانان و کودکان برای کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه می توانند سفیران کاهش باشند و بسیاری از مردم به خاطر فرزندان و نوه های خود سیگار را ترک کرده اند.

وی با بیان اینکه ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور و اینکه دولت، وزارت بهداشت و نهادهای فرهنگی برای حمایت از سلامت مردم و کاهش مصرف دخانیات در جامعه طولانی مدت هستند، افزود: ایران در سال 1385 یکی بود. این تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بود و شاید یکی دو کشور دیگر در آن زمان چنین قانونی داشتند.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مکان های مصرف دخانیات به سلامت جامعه آسیب می زند، گفت: هدف از مراکز خرید، توزیع و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی خدمات رسانی است. وقتی کالاهای مضر برای سود اقتصادی به مردم عرضه می شود به جامعه و سلامت جامعه آسیب می زند.

جندقی بیان کرد: اولین قدم کاری ما برای کاهش مصرف دخانیات در جامعه فرهنگ سازی و ترغیب مردم به عدم مصرف این محصولات است. در قانون جامع کنترل دخانیات مصادیق بسیاری از برخورد با اماکن متخلف از مواد دخانی وجود دارد. با این حال، قوانین و مجازات ها باید به روز شوند، زیرا مجازات ها در حال حاضر بازدارنده نیستند.

وی ادامه داد: نمایش و تشویق سیگار در رسانه ها و آثار هنری باعث تشویش خانواده ها و آسیب های فراوان به توسعه و اقتصاد کشور می شود. برخی معتقدند صنعت دخانیات باعث ایجاد اشتغال می شود اما آسیب های مستقیم و غیرمستقیم آن قابل توجه است. برخلاف سود، بسیار بیشتر است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سالانه 50 هزار نفر در کشور به طور مستقیم بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و تبلیغ سیگار در فیلم های سینمایی به ویژه سریال های خانگی ممنوع است. بسیاری از قفسه های فروشگاهی که از نظر بصری جذاب هستند، اغلب در پشت فروشنده قرار دارند، جایی که سیگار به فروش می رسد، که ممنوع است.

جندقی با بیان اینکه تبلیغات بصری محصولات دخانی ممنوع است، تاکید کرد: تمامی بسته های سیگار در استانداردهای جهانی یک شکل باشد و برای اطلاع رسانی به مردم، تبلیغات ضد دخانیات سبز زیتونی روی 85 درصد پاکت ها درج شود. تصاویر درج روی بسته های سیگار با هماهنگی دستگاه های اجرایی طراحی و انتخاب می شود و صنایع دخانی موظف به استفاده از این تصاویر و طرح ها هستند.