علائم سرطان سر و گردن چیست؟ / تشخیص 900 هزار مورد سرطان سالانه در جهان

علائم سرطان سر و گردن چیست؟ تشخیص 900 هزار

پوریا عادلی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرطان سر و گردن به سرطان هایی اطلاق می شود که دهان، گلو و یا سایر قسمت های سر و گردن را درگیر می کند. بیش از 30 ناحیه در سر و گردن وجود دارد که ممکن است سرطان ایجاد شود، از جمله دهان، لب ها، گلو، حنجره، غدد بزاقی، بینی و سینوس ها و ناحیه پشت بینی و دهان.

وی خاطرنشان کرد: سرطان سر و گردن یک نوع سرطان نسبتا نادر است و در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان و در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است و خطر ابتلا به این بیماری در مردان سه برابر زنان است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران با بیان اینکه سالانه حدود 900 هزار مورد سرطان در جهان تشخیص داده می شود و سرطان های سر و گردن تقریباً 3 تا 5 درصد از کل تشخیص های سرطان را تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: برخی عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهند. این موارد شامل جویدن تنباکو، نوشیدن الکل و عفونت HPV است.

عادلی با اشاره به اینکه سن در بروز این بیماری نقش دارد و اکثر افراد پس از 50 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند، ادامه داد: شایع ترین علائم سرطان سر و گردن شامل گلودرد مداوم، زخم در ناحیه گردن است. دهان، سختی و درد در طول بلع علائم ممکن است بسته به محل سرطان متفاوت باشد.

گفت: توده یا ورم جدید در گردن، صورت یا مجاری تنفسی بلعگرفتگی صدا و تغییرات در صدا، گوش درد، گلودرد مداوم، خونریزی یا درد غیرعادی در دهان، گلو و بینی، عفونت‌های مزمن سینوسی که به درمان آنتی‌بیوتیکی پاسخ نمی‌دهند و بی‌حسی یا فلج در عضلات صورت عبارتند از گردن.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران افزود: سرطان های سر و گردن از طریق معاینات بالینی، آزمایش های تصویربرداری و سایر آزمایش های تشخیصی قابل تشخیص است و درمان این نوع سرطان بسته به تشخیص و مرحله بیماری متفاوت خواهد بود.

عادلی خاطرنشان کرد: درمان این بیماری ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی و درمان‌های جدیدتر مانند درمان هدفمند و درمان باشد. ایمونوتراپی گاهی اوقات توصیه می شود و نباید فراموش کرد که استفاده از روش های جدید رادیوتراپی مانند IMRT نسبت به روش های قدیمی عوارض کمتری برای بیمار به همراه خواهد داشت.